Anbefalte innlegg

Lurer litt med dette haldex ?

Hva er haldex? Noe med mellomaksling?

Har på min Touran 07, nettopp tatt service på DSG kassen, skiftet olje og filter. ( 120.000 km)

Bladde igjennom serviceboken , der det sto noe om haldex.

Evt pris for å skifte den oljen samt filter ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haldex er på biler med 4hjulstrekk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

4hjulstrekk og tverrstillt motor;)

Golf. Passat, audi tt og a3 har dette:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haldex er navnet på firehjulstrekken, om jeg kan si det sånn..

Haldexkobling ligger på bakdiffen, den er en "clutch" som kobler inn når bakhjula skal tre i kraft. Denne koblingen er styrt av oljetrykk. Det er denne olja som er Haldexolje, og skal byttes etter x antall km, oljefilteret har vell lengre intervall, men ville uansett ha bytta filteret samtidlig som olja hver gang.

Pris varierer vell fra bil til bil :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

mener intervallet er 30.000km, men anbefales å bytte oftere siden det er endel tull med disse haldex koblingene.

pris for olje/filter bytte på haldex er ca. 2000,- hos møller, ca 1200,- på annet verksted og kan gjøres selv for ca. 700,- ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aldri helt skjønt hvorfor ikke man kan bruke torsenkobling på tverrstilt jeg da men... Har det med at kraftuttaket gjøres kun på ene akslingen på fremhjulene?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar folkens=)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.