Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg plages med en lavfrekvent rumlelyd når jeg svinger mot høyre. Lyden minner om det som kommer når du kjører over midtdeler eller kantlinje hvor det er freset rumlefelt. Den dukker opp med en gang rattet dreies mot høyre, selv bare et par grader forbi midtposisjon.

Jeg håpet lyden oppstod pga de slitte piggfrie dekkene, men det ble ikke noe bedre med splitter nye sommerdekk. Kan det være et hjullager som begynner og bli dårlig? Jeg sjekket etter slakk da jeg la om fra vinter til sommerdekk, men alt virket ok.

Jeg har i tillegg dunkelyd ved fullt rattomslag, men dette høres ut som drivknute. Kan en dårlig drivknute generere lavfrekvent rumlelyd ved 1-2° dreining på rattet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ut fra det du forklarer er det nok begge deler.

Hjullager og drivknute.

Hjullager kan lage lyd uten at du kjenner slakk.

Du kan jo skifte knuten først og høre om lyden forsvinner da.

(men du har jo demontert mye allerede for å skifte knute, så det er enkelt å ta hjullager i samme slengen)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Støtter forslaget om dårlig hjullager.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Villa skifta lagret først. billigst å forholdsvis grei jobb:)

Hvis mansjettene på drivknuten/leddet er hele så er det tvilsomt at disse skal bare plutselig ha tatt kveld:)

Etter du har kjørt kan du ta å kjenne på hjulnavet om det er varmgang der da det blir det av defekte hjullagre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare så det er klar så opplever jeg to symptomer:

Rumling når jeg svinger til høyre.

Dunkelyder ved fullt rattutslag begge veier.

Jeg begynner å bli i tvil om det faktisk er drivknuten som skaper dunkelyden. Lyden oppstår som sagt kun ved fullt rattutslag og kun når jeg gir gass, slipper jeg gassen forsvinner lyden. Høyre drivknute ble byttet i fjor høst og mansjettene på både høyre og venstre knute er inntakt, så for meg virker det usannsynlig at begge knutene skal være defekte. Dunkelyden forvinner vell heller ikke når man slipper gassen hvis drivknuten er defekt?

Når det gjeldere rumlelyden, er det venstre lager som er dårlig siden lyden oppstår når jeg svinger mot høyre? Skal sjekke temperaturen på navet etter jobb. Er det andre måter å sjekke om hjullageret er defekt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dunkelyden kan være styrestaget, eller en bærebru.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vært ute og målt temperaturen på navet og 12°C kvalifiserer ikke akkurat til varmgang. Minimal forskjell mellom venstre og høyre side.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg vært under bilden og inspisert, og det viser seg at begge drivknutene er defekt. Høyre drivknute ble riktig nok byttet i fjor, men stripsen har tatt borti belgen og revet hull.

Det er samme hjullager på begge sidene, så jeg bestiller inn et lager, og siden jeg alikevell må bytte begge drivknutene sjekker jeg hvilket lager som er defekt når jeg har drivknutene ute.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du først skal bytte drivknute på begge sidene så hadde jeg byttet lageret på begge sidene også. Da har du noen ekstra år før du trenger å tenke på de igjen :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg endte opp med å bytte begge lagrene da jeg fikk god pris på deler hos NBS, men det var kun venstre lager som var defekt. Grunnen til at jeg ikke merket til noe slakk i lageret var fordi lageret er to-delt og kun indre lager var defekt.

Nå som jeg har nye lager la jeg merke til hvor mye støy det var i bilen tidligere. Det er som natt og dag i forskjell!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.