Motorolje! Mineral VS Syntetisk! Best Varmeavgivningsevne?!

Anbefalte innlegg

Jeg sitter her å vurderer frem og tilbake hva slags olje jeg skal bruke på min nye VW 1600 motor når jeg er ferdig med innkjøring.

Motoren er 1600ccm m/to Doble Dell'orto 40mm gassere., engle w110 kam, oljesump, eksternt oljefilter, ellers vanlig doghouse med org oljekjøler.

Det store spørsmålet:

Hvilken type olje har best varmeavgivningsevne? Altså, hvilken olje vil gjøre best jobb med å frakte varme fra toppene, og til oljekjøler?

Har syntetisk olje en bedre egenskap hva gjelder varmeavgivning, eller er det mineralolje som gjør den beste jobben her?

Saken er at jeg har hørt folk si at mineralolje er best mtp varmeavgivningsevne, mens jeg har lest at syntetisk olje gjør jobben best.

Oljeskiftintervaler har ingenting å si i denne sammenheng, da det blir 1000-3000mil mellom hvert skift, avhengi av bruk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil tro du pådrar deg mer ulemper med å benytte Mineral fremfor Syntetisk olje. Har oljekurs på pdf\powerpoint fra Castrol i samarbeid med Mekonomen som du godt kan få hvis det er interesant.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal man ta det ned på molekylnivå så er jo mineraloljen bygd opp av molekyler med forskjellig størrelse, mens ei syntetisk olje har like partikler. Tenker da med en gang at ei syntetisk olje ikke har noen form for ujevnheter mtp at varmen skal forflytte seg videre i kjeden av olje.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Syntetisk olje er bedre enn mineral. På så godt som alt. Men syntetisk olje har en tendens til å lekke gjennom filtringer. Har motoren filtringer, bør du bruke mineralolje. Har den simringer, bør du bruke syntetisk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.