Bilbatteri for racing, hvor lite kan jeg klare meg med?

Anbefalte innlegg

Skal ha meg et nytt batteri som er lettest mulig. Hvor lavt kan man egentlig gå i ampere? Blir kun banekjøring. Tyngste forbrukere er 2 radiatorvifter, vannpumpe. Har orginal S2 dynamo. Ser det finnes batterier fra 13A( 5,7kg) til 50A.(12,5kg)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du har motor igang er det uansett dynamoen som får belastninga, da den har høyere spenning enn batteriet ditt. Et lite batteri holder i massevis, det du trener er vel i grunn bare et batteri som får start på bilen, og evt til å kjøre radiatorvifter og afterrunpumpe ei stund etter løp :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har 45 ah, det har holdt i massevisø for meg. Jeg har da 2 stk 044 pumper 14A*2,fødepumpe 4,5 A, kjølevifter 10A*2,elektrisk vannpumpe 7A,tenningsanlegg og lys ca 20A, men du må jo skille mellom delforbrukere og konstant forbrukere. Jeg bruker da 90A dynamo.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det viktige er nok at det batteriet du har er god for høy startstrøm, så spiller heller kapasitet mindre rolle siden da dynamo tar jobben med og levere til forbruk når motor går.

 

Du kan evt også bygge ditt eget batteri...

Her er det da celler på 3.2V/40A. De veier 1.6Kg stk. Og vil jo da bli et 6.4Kg batteri med spenning på 12.8V.

 

Det ekstreme med disse cellene/batteriene er at de har en meget høy utladnings kapasitet. De 40Ah cellene kan levere hele 800Ah over 5 sek. Eller f.eks 120Ah i maks 15 min.

 

En annen fordel er at de også er tette, kan hurtiglades/utlades.

 

De har en arbeids spenning mellom 2.5-4 volt pr celle. Det vil si mellom 10-16 volt i et 4 cellers batteri. Cellene blir skadet utover dette!

 

http://www.ev-power.eu/docs/GWL-LFP-Product-Spec-40AH-200AH.pdf

 

De har og noen 12V batterier. Her et 20Ah. Likevell har kan det levere 200Amp! veier 3.4kg.

http://www.ev-power.eu/docs/GWL-LFP-Product-LP12V20AHB.pdf

 

Jeg har bestillt et slikt, og venter... Mest for teste ut denne type batteri. Så vil jeg evt bygge et batteri av celler senere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg gikk for ett større på min. Husk at hvis du kjører noe på isbane og det er kaldt eller bilen er det minste vanskelig å starte så går du fort tom med ett lite MC batteri. Selv om jeg kjøpte ett stort gele batt til min gikk jeg fortsatt tom når jeg skulle prøve å starte i Funes i vinter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du seriekobler batterier blir den totale indre motstanden høyere og du får lavere startstrøm. I dette tilfellet får du MYE lavere strøm, ikke sikkert det er nok på en vanlig varm dag en gang.

 

 

Det viktige er nok at det batteriet du har er god for høy startstrøm, så spiller heller kapasitet mindre rolle siden da dynamo tar jobben med og levere til forbruk når motor går.

 

Du kan evt også bygge ditt eget batteri...

Her er det da celler på 3.2V/40A. De veier 1.6Kg stk. Og vil jo da bli et 6.4Kg batteri med spenning på 12.8V.

 

Det ekstreme med disse cellene/batteriene er at de har en meget høy utladnings kapasitet. De 40Ah cellene kan levere hele 800Ah over 5 sek. Eller f.eks 120Ah i maks 15 min.

 

En annen fordel er at de også er tette, kan hurtiglades/utlades.

 

De har en arbeids spenning mellom 2.5-4 volt pr celle. Det vil si mellom 10-16 volt i et 4 cellers batteri. Cellene blir skadet utover dette!

 

http://www.ev-power.eu/docs/GWL-LFP-Product-Spec-40AH-200AH.pdf

 

De har og noen 12V batterier. Her et 20Ah. Likevell har kan det levere 200Amp! veier 3.4kg.

http://www.ev-power.eu/docs/GWL-LFP-Product-LP12V20AHB.pdf

 

Jeg har bestillt et slikt, og venter... Mest for teste ut denne type batteri. Så vil jeg evt bygge et batteri av celler senere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slutt å blande Ampere (A) og Ampere-Timer (Ah)! Et batteri på f.eks 40Ah betyr at batteriet teoretisk kan levere 40A i en time før det er tomt, eller en hvilken som helst annen multiplisert Strøm*Tid, f.eks 1A i 40 timer. Startstrøm og andre ekstreme utladninger må man lese i de tekniske hidden for hvert enkelt batteri hvor grensene går for hva batteriet tåler og klarer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oddesey PC 680!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.