Anbefalte innlegg

Har problem med at ac ikke virker på S6'en. Har null peiling på dette, så var egentlig tenkt å levere den inn for å finne ut hva som er gale. Men tenkte å legge ut en tråd her i håp om jeg kanskje kan ordne det selv.

 

Forrige eier prøvde å bytte kompressor, filter og gass, men det virker som det mye motstand når ac blir slått på og kjøleren fremme blir varm, men ikke kald luft.

Forrige kompressor hadde knekt aksling, så tør ikke prøve så mye. Usikker på hvordan jeg skal feilsøke videre her. Alle råd for feilsøking tas i mot med takk :) Litt usikker nå, men mener jeg ikke får noe feilkode på vagcom heller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hold inne resirk knappen mens du trykker på pil opp knappen :) da skal det komme opp 01 trur eg, så trykker du på resirk knappen igjen, da kommer det opp feilkoder på klimaanlegge ;)

 

Edit: ser det står i linken fra Chris :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer det:) Får jeg flere feilkoder via display enn med vagcom?

 

Mye mulig, da mange sliter med å få kontakt med klimaen via vagcom, men får det fint til via klimapanelet

 

Du kan se om du får opp noe, verdt et forsøk ihvertfall

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ut i fra kanal 52: Fel eller orsaker som gör att AC kompressorn stänger av sig.

 

g1,g2,g3 System kontroll OK (g1+g2+g3 ska lysa samtidigt)

 

e2 För lågt tryck i kylsystemet

 

 

Ut i fra Kanal 53: Fel eller orsaker som gör att hela eller delar av klimatanläggningen inte fungerar.

g1,g2,g3 Systemkontroll OK (g1+g2+g3 måste lysa samtidigt)

 

a1 Fläkten för innertemperatursensorn

 

f1 Kylfläkt på i hastighetsläge 1

 

e1 AC kompressor på

 

Noen som klarer å tyde noe ut i fra dette? Feilen med for lavt trykk i systemet er vel kanskje synderen her da? Men igjen, når AC kompressoren starter så føler jeg belastningen blir vel stor på motoren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har en formening om det bare er å bestille time å fylle gass ? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg skjønte ikke helt hva du fikk frem på diagnosen, har du mulighet for å evt ta bilde av av Kanal 1, 52 og 53?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Møller har hatt AC-service 'omtrent på denne tida' de siste årene til god pris (1600?) men spør gjerne flere verksteder! Din bil har nesten helt sikkert r134.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva mener du med at belastningen blir for stor? hører du motoren går fysisk tungt ?

 

Skal jo være programert inn i hjernen å øke turtall når ac er på.

 

Men uansett typiske feil på ac er, Lite gass, tett/feil på mop fylling i expansjonsventil eller for varm kondensator

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar :)

Har noen bilder ja, skal få lagt de ut.

Det virker som det er tungt for motoren å dra rundt ac pumpen når den slås på. Merkes godt hvis jeg slår den på når jeg kjører. Tenkte dette kunne være grunnen til at forrige ac pumpe hadde knekt aksling. Kan det være tett i systemet en plass? Eller kan for lite gass trykk gjøre det samme utslaget?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om systemet har lite til ingen gass vil smørningen til ac-pumpa være mindre, da det går olje sammen med gassen rundt i kjølesystemet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lite gass, vil faktisk gjøre at kompressoren går lettere ;) (mindre mottrykk)

 

kan være tett expansjonsventil. eller halvskjært kompressor. du skal kunne dra rundt kompressoren med hånda ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener at du alltid vil kunne snurre på kompressorhjulet jeg Erlend, da den er magnetstyrt når pumpen skal aktiveres, ellers snurrer den bare i et lager.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor er ekspansjonsventilen og hvordan tester jeg denne? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For meg virker det som at du har en defekt x-ventil

 

For å være helt ærlig så har eg aldri vært borti ac på biler før, da eg kun jobber med mye større anlegg, men prosessen e det samme ;-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og, som jeg nettopp har lært, skal du sjekke om magnetkoblingen virker så kan du koble +12v inn på den grønne ledningen på pumpen, da skal reimhjulet trekke seg inn ca en mm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da lærte jeg også noe nytt idag også Christian :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener at du alltid vil kunne snurre på kompressorhjulet jeg Erlend, da den er magnetstyrt når pumpen skal aktiveres, ellers snurrer den bare i et lager.

 

reimhjulet glir rundt på et lager når magnetventil ikke er aktivisert ja, Men hvis du ser på pumpa når motor går ser du at den innerste ''ringen'' står stille.

Det er den du tar tak i å ser om du får roteret med håndkraft, skal gå å få den rundt, ellers er det treghet i kompressoren som ikke skal være der

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor er ekspansjonsventilen og hvordan tester jeg denne? :)

 

Noen som vet dette? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei desverre, har ikke prioritert eller funnet motivasjonen til feilsøke noe mer på det. Går nok mye på at jeg kan for lite om hvordan delene og systemet virker :o

 

Men hadde kanskje kommet videre hvis jeg hadde svaret på dette spørsmålet :)

Hvor er ekspansjonsventilen og hvordan tester jeg denne? :)

 

Symptomet er det samme enda. Når jeg prøver å slå på ac kommer stjernen på i display, virker som det er mye motstand for motor å dra kompressor pumpen rundt, kommer ingen kald luft. Kjøleren blir varm og og pumpen går av etter en stund, stjernen forsvinner også i display. Det er ny kompressorpumpe, den gamle hadde knekt aksling.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei desverre, har ikke prioritert eller funnet motivasjonen til feilsøke noe mer på det. Går nok mye på at jeg kan for lite om hvordan delene og systemet virker :o

 

Men hadde kanskje kommet videre hvis jeg hadde svaret på dette spørsmålet :)

 

 

Symptomet er det samme enda. Når jeg prøver å slå på ac kommer stjernen på i display, virker som det er mye motstand for motor å dra kompressor pumpen rundt, kommer ingen kald luft. Kjøleren blir varm og og pumpen går av etter en stund, stjernen forsvinner også i display. Det er ny kompressorpumpe, den gamle hadde knekt aksling.

 

Kan desverre ikke hjelpe deg der. Selv har jeg en lekkasje ved kupéfilterkoplingen. Aner ikke om det kan være noe mer. Prøvde feilsøkingen som anvist i tråden din, men blei ikke noe klokere selv. :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gisle:

 

Når stjernen forsvinner, får du opp i diagnosen hvorfor?

Enten har den nådd målet sitt eller så har den fått en feilkode, eks. tett filter, overbelastning (Høy temp) lavt trykk (lite gass) eller likende?

Det skal være mulig å lese av hvorfor kompressor ikke går.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

image.jpg

Gisle:

 

Når stjernen forsvinner, får du opp i diagnosen hvorfor?

Enten har den nådd målet sitt eller så har den fått en feilkode, eks. tett filter, overbelastning (Høy temp) lavt trykk (lite gass) eller likende?

Det skal være mulig å lese av hvorfor kompressor ikke går.

 

Hadde et gammelt bilde fra diagnosen, men må vel lese på hva tegnene betyr og prøve en ny diagnose.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.