Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med å skifte foringer på de nedre/bakre bærearmene? Kreves det spesialverktøy? Er det en jobb for DYI'ere med en alternativ løsning, dvs ikke med alle spesial presshylser/bolter etc?

Ja, jeg vet at det er lettere å skifte hele armen:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjorde dette på min gamle B5. Tok ut arma og fjerna den gamle foringa. (Her målte jeg først hvor langt foringa satt i), derreter tok jeg den nye foringa, ei 12mm gjengestang med ei metallplate på hver side av foringa og ei mutter. Så begynte jeg bare å gjenge foringa inn. Målte etter hvert som jeg gjenga hvor mye den nye foringa kom inn i armen.

Egentlig brukes vel et pressverktøy for dette men jobben var gjort på litt over 1 time med demontering og montering.

Bare for å ta et priseksempel så kosta den nye foringa 120,- og ny arm 1100,- :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok så du "gjenger" den inn, dvs du skrur den rundt vha bolten slik at den skrur seg inn på plass?

Var det vanskelig å få ut den gamle foringa?

Prisene du nevner er jo en årsak til at jeg vurderer akkurat dette fordi kuleleddet ser ut til å være bra.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare for å oppdatere denne tråden. Det er noen måneder siden jeg tok ut armen og forsøkte å presse ut foringen. Det gikk ikke, den løsnet ikke. Jeg brukte en fres på Dremelen og fikk ut innmaten. Deretter freste jeg ned et spor i den yttre ringen slik at den slapp og dunket ut resten. For å sette inn den nye foringen, etter at jeg hadde pusset over litt inne i armen, brukte noe verktøy jeg har for demontering/montering av forhjulslager. Den sklei rett på plass uten problemer.:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.