Golf Mk1 - Horn vil ikke gi lyd når tilkoblet bil

Anbefalte innlegg

Jeg har en Vw Golf Mk1 med Serie 1-sikringsboks. Sikringen for hornet er intakt.

 

Hornet er helt nytt, og fungerer når det kobles direkte til batteriet, men ikke når jeg kobler det opp og trykker på rattet. Kan det være et rele som mangler eller er koblet feil? Noen som har erfaringer?

Si ifra hvis mer info er relevant.

 

Legger til bilde av sikringsboksen:

7235513752_1438a3aa13_b.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg sliter med akurat det samme bare eg har hakket nyere sikringsboks: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sleperingen som kødder`?

Ta av lokket på rattet og sjekk om det er spenning mellom ledningene

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sleperingen som kødder`?

Ta av lokket på rattet og sjekk om det er spenning mellom ledningene

 

Sleperingen, er det den ringen på selve rattet som skal ha kontakt med en slags bøyle på rattstammen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

noe sånn ja. tingen som sørger for elektrisk kontakt selv om en vrir på rattet

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ikke ut som at den gir noe videre :P

Må hele rattet byttes, eller går det an og bare skifte ringen?

 

7249838002_9d72ac6d9f_b.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her må det tas frem multi meteret og måle seg fram.

Mener å huske at tuta var godsstyrt(ikke 100%sikker)

Finne ut om du har 12v på noen av ledningene til tute og om det er gods på noen av de.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta ut sikringsboksen, fjern alle sikringene. Puss litt på alle med litt smergel, smør opp alle stikk og sikringsholdere med litt wd40 eller tilsvarende. Tipper det er dårlig kontakt i boksen ditt, et ikke veldig ukjent problem. Hadde stort hell med dette på min.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg smurt hele sikringsboksen med CRC/WD40.

 

  • Hornet på rattet går til en svart ledning, som gir kontakt ned til sleperingen.
  • Sleperingen gir kontakt videre til en pinne som går ned til rattstammen.
  • Pinnen på rattstammen kobles til en brun og blå ledning, som går inn i sikringsboksen i #11 på område E
  • Fra #7 på område A, går det en brun ledning ut til hornet.
  • Fra hornet går det en svart og gul ledning inn i sikringsboksen igjen i #11 på område A

 

Alt dette har jeg sjekket, og alt dette stemmer ifølge bildet under, og ledningsnettet til Haynes.

 

Skal det ikke være et rele til hornet?

mk1fusebox.png

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Usikker på golf 1. Men på 2ern er det bare en lask istedet for rele.om du har enkel-tone horn. Og rele ved fler-tone :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du funnet noe spenning da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du funnet noe spenning da?

 

Nei, men lynkurset du gav meg skal praktiseres i morgen! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har praktisert litt.

 

Det er spenning i svart og gul ledning til hornet, og ikke i brun ledning til hornet.

Det er spenning helt opp til tuten på rattet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brun = jord, dvs du må sjekke at det er kontakt til jord i den brune. Prøv å koble den svart/gul til den brune og sjekk at spenningen da faller til 0v.

 

Sjekk også at du går fra 12v på begge pinnene på hornet til 12v og 0v.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nytt år, nye muligheter! Hvis jeg tar av horndekselet og kobler ledningen fra rattet og på jord, så tuter hornet, men når jeg setter på dekselet igjen og prøver å trykke, skjer det nada. Har laget en video for å vise hva som skjer. Om dette skjer uansett om alt fungerer ellers eller, ikke vet jeg ikke.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil si at rattstammen din ikke har jord/dårlig jord.?, siden når du tar den ved døra så tuter den jo.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir som Mats skriver over her, så mangler du gods i rattet ditt.

I rattet på nyere bil er det 2 ledninger;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekka at jordingsledningen fra rattstammen er kobla til jord? Den sitter på motorsiden av torpedoveggen. Liten kort brun ledning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er neste steg da? Skifte rattet eller kan det være noe dypere i systemet?

 

Sjekka at jordingsledningen fra rattstammen er kobla til jord? Den sitter på motorsiden av torpedoveggen. Liten kort brun ledning.

 

Fant ingen liten kort brun ledning, men fant derimot en gul/hvit kort ledning, men ingen respons på hornet ved å jorde den. (Så etterhvert at den var gul og hvit..)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du prøvd den ledningen du har der nå og satt den til rattstammen? Altså der du skrur på muttra for å feste rattet.

 

Hvis den tuter da så er det bare å legge opp en ledning fra senteret eller om det er ett tilkoblingspunkt nedi i rattet der og trekke den med opp til tuteknappen.

Ta bedre bilde av ratt og tuteknapp så får vi se om det er bare det som mangler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen respons når jeg tok ledningen mot senter ved mutteren.

 

Photo 23.04.13 21 14 41.jpg

Photo 23.04.13 21 14 56.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du godser rattstammen, så burde dette være i orden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ehe, har funnet synderen... Sleperingen :P Bytter hele rattet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.