Kimmit RS2 manifold på AAN, utfordring med resten av eksosen

Anbefalte innlegg

Nettop montert en Kimmit RS2 manifold og en olje og vannavkjølt K26 på S6 C4 AAN. Det skal være orginal plassering av turbo og wastegate. Alt med monteringen gikk fint helt til wastegate og flexirør skulle monteres til downpipe. Måtte bruke "flexen" i flexirøret for å få det til å passe på orginal downpipe, men det gikk på.

Under bilen igjen når jeg skal downpipe skal monteres mot katalysator, er downpipen har flyttet seg med noen centimenter til høyre under bilen. Klarte å montere det sammen igjen uten eksos lekkasje, men nå ligger eksosen helt inntil eksoskanalen ca. på bakre flensen til kat. Så nå høres det ut som det er 5 toms eksos anlegg inni bilen...

 

Sist jeg var med å skru et RS2 replica grenrrør sammen med en GT3071 på AAN, så hadde vi samme utfordringen med flexirøret fra wastegate og orginal downpipe.

 

RS2 manifold skal vel være bolt on på AAN?

 

Olje og vannavkjølt K26 skal vel være bolt on på AAN?

 

Usikker på hva jeg gjør nå..Tviler på jeg klarer å få til "stress free allignment" på eksosen. Hadde helst lyst å beholde orginal eksos.

 

Alle råd og oppklaringer tas i mot med takk : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

RS2 manifold fra Kimmit er ikke bolt on sammen med K26 turbo, vet ikke om det er manifolden eller turboen, trodde K26 var bolt on istedenfor K24. Downpipe må modifiseres for å passe orginalt eksosanlegg med disse delene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Godt" å høre, da jeg syntes den jeg har liggende er veeeldig lik original RS2-manifold sånn flensmessig, men pga. større eksoshus vil 'naturlig' eksosutløpet fra turboen bli noe flyttet ved bruk av K26.

 

 

Edit:

Sjekket nå, og det ser ut som at både wastegate- og turboflens er flyttet ca. 5mm ut i forhold til originalt, tipper allikevel det ikke bør gi problem i vanlige fall. Synes 2cm høres mye ut, har du sammenlignet turbinhusene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

RS2 manifold fra Kimmit er ikke bolt on sammen med K26 turbo, vet ikke om det er manifolden eller turboen, trodde K26 var bolt on istedenfor K24. Downpipe må modifiseres for å passe orginalt eksosanlegg med disse delene.

 

Hei du

 

åssen syns du kvaliteten på den manifolden fra kimmit er? vurderer selv handle sånt high flow manifold til min 1,8t serru

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

 

Synes kvaliteten er helt grei til prisen, ikke den beste finishen, men det funker. Har vel litt å si på bruken og regner jeg med. På en motor med 500hk+ mye pisket, burde man investert i bedre, men til vanlig bruk på rimelig standard motor har jeg troen på at det kan holde, hvor lenge vil tiden vise :)

Er vel det som er forskjellen på skikkelig og billigprodukt av disse tingene. Kvalitet koster og varer. Ting kan lages billigere, men da er man litt mindre overrasket hvis det ryker :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Godt" å høre, da jeg syntes den jeg har liggende er veeeldig lik original RS2-manifold sånn flensmessig, men pga. større eksoshus vil 'naturlig' eksosutløpet fra turboen bli noe flyttet ved bruk av K26.

 

 

Edit:

Sjekket nå, og det ser ut som at både wastegate- og turboflens er flyttet ca. 5mm ut i forhold til originalt, tipper allikevel det ikke bør gi problem i vanlige fall. Synes 2cm høres mye ut, har du sammenlignet turbinhusene?

 

Ser jeg glemte å svare på denne.

Ble akkurat det samme med K24 snurre, prøvd å sammenligne hvor flenser var på eksoshus, men så veldig likt ut. Lurer på om RS2 manifold og AAN manifold er litt forskjellig. Har vært med å montert et rs2 kopi grenrør og det hadde omtrent samme mismatch. Man må tvinge flex røret fra WG på orginal AAN DP pluss at eksos ikke treffer DP som det skal under. Det går, men ting står endel i spenn og man ender fort opp med eksoslekkasje etter en stund.

Så min erfaring er at med rs2 high flow eller rs2 kopi rør ikke blir helt treff på orginal eksos, virker som turbo kommer litt lenger ut som gjør at WG røret ikke passer 100% og DP flytter seg litt sånn at det sakser litt under med eksosen. Har også hørt det samme om wagner manifold, men ikke erfart selv.

Kjekt hvis noen har andre eller samme erfaring. Jeg har alltid hørt at RS2 turbo og eksosmanifold er bolt on på AAN.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja for jeg skal bytte snurre på bilen og tenker da på en som er bittelitt større..og da tenker jeg bytte manifold samtidig...får vel litt mere futt med sånn "high flow" manifold uansett.

 

Man kan jo ta og sveise den ekstra godt rundt alle bøyer før man monterer slik at den holder lengere:P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser jeg glemte å svare på denne.

Ble akkurat det samme med K24 snurre, prøvd å sammenligne hvor flenser var på eksoshus, men så veldig likt ut. Lurer på om RS2 manifold og AAN manifold er litt forskjellig. Har vært med å montert et rs2 kopi grenrør og det hadde omtrent samme mismatch. Man må tvinge flex røret fra WG på orginal AAN DP pluss at eksos ikke treffer DP som det skal under. Det går, men ting står endel i spenn og man ender fort opp med eksoslekkasje etter en stund.

Så min erfaring er at med rs2 high flow eller rs2 kopi rør ikke blir helt treff på orginal eksos, virker som turbo kommer litt lenger ut som gjør at WG røret ikke passer 100% og DP flytter seg litt sånn at det sakser litt under med eksosen. Har også hørt det samme om wagner manifold, men ikke erfart selv.

Kjekt hvis noen har andre eller samme erfaring. Jeg har alltid hørt at RS2 turbo og eksosmanifold er bolt on på AAN.

 

på S6'n min er det rs2 wagner maifold. den også sto litt i spenn når det skulle monteres. (til høyre). så at feste på caten på pass siden var flyttet på så spennet var DP var redusert. førersiden var feste som org. har også forstått at rs2 manifoldene bygger en tanke lengre ut som merkes igjen på org DP

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg brukte orginal RS2 manifold på forrige S6, da med RS2 turbo og orginal DP, å jeg hadde ingen problemer. Nå skal jeg på med samme komponenter på nåværende S6, og gjenstår å se om jeg er like heldig denne gang :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjøpte Gisle sin K26 turbo, og monterte på orginal AAN manifoil.

Jeg fikk ikke noe problemer med downpipe når jeg monterte dette. :)

Kan virke som om det er RS2 replika manifoilen som bygger litt mere da!?

 

Jeg har også hørt at RS2 turbo/manifoil skal være bolt on. Kanskje det kun gjelder orginaldeler da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Virker som replica manifold bygger mer ja : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt en orig rs2-manifold noen år, og den var 100% lik i innfestning. Blir spennende å se hvordan flexen og dp overlever med Kimmit-utgaven! :op

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.