#1 Skrevet Mai 23, 2012 Har en S2 1991 mod, hvor kjølevæsketemperaturen er litt ustabil. Meteret i dashbordet går sakte opp til rett i underkant av 90gr. Men når det kjøres litt hardt eller i kø, så går meteret over 90gr, opp mot 100-105gr og pendler mellom det og 95, men går ikke ned under 90gr igjen. Kjølevifta slår ut og inn, men senker ikke motortemp under 90gr. Sjekket kjølevæske, er kun vann her, så planen er å spyle systemet skikkelig med rensemiddel, før jeg fyller på frostvæske. Men er det sensorer eller annet drit som bør byttes, og som kan medføre nedtapping av kjølesystemet, er det greit å få avklaring på dette før jeg starter jobben. Noen som har noen tips her, eller har opplevd det samme...? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 23, 2012 Har en S2 1991 mod, hvor kjølevæsketemperaturen er litt ustabil.Meteret i dashbordet går sakte opp til rett i underkant av 90gr. Men når det kjøres litt hardt eller i kø, så går meteret over 90gr, opp mot 100-105gr og pendler mellom det og 95, men går ikke ned under 90gr igjen. Kjølevifta slår ut og inn, men senker ikke motortemp under 90gr. Sjekket kjølevæske, er kun vann her, så planen er å spyle systemet skikkelig med rensemiddel, før jeg fyller på frostvæske. Men er det sensorer eller annet drit som bør byttes, og som kan medføre nedtapping av kjølesystemet, er det greit å få avklaring på dette før jeg starter jobben. Noen som har noen tips her, eller har opplevd det samme...? Min oppfører seg akkurat som din. Har ny termostat og bytta frostvæske 2 ganger. Hender seg den går kald også i nedoverbakker når det er litt kaldt i været etc... (50/60 grader). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 23, 2012 Da bør det ikke være et helt ukjent fenomen, får håpe noen andre har opplevd det, og funnet en fix. Har ikke opplevd det med lav temperatur enda, men har ikek hatt bilen så lenge heller, så mulig den plages med det også... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 23, 2012 Har det samme problemet med min s2 aby. Nærmer seg 105-110 grader før vifta slår inn ved køkjøring.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 23, 2012 er ofte normalt med kjølevifte brytere som ikke slår inn før f.eks 95 første trinn og f.eks 110 andre trinn eksempel: http://www.germanautoparts.com/Audi/Coupe%20Quattro%2020V/Cooling/208/1 kan jo kjøpe themostat og bryter som åpner før? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 23, 2012 Ja kan kan vel begynne med den.. På min kan det tyde på at 1. trinn aldri slår inn. Er det ikke en slags resistor eller motstand som også er i tilknytning til dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 23, 2012 Ja kan kan vel begynne med den.. På min kan det tyde på at 1. trinn aldri slår inn. Er det ikke en slags resistor eller motstand som også er i tilknytning til dette? Det problemet har skjedd på S70en til dama og, der måtte vifta byttes. Hvis det er 2 trinn på S2 også så virker det logisk. Var igrunn samme problem på den bilen... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 30, 2012 I køkjøring skal jeg kunne forstå at det hjelper å skifte ut termostatbryteren. Men når kjøletemperaturen viser samme høye nivå ved litt initiativrik kjøring...? Er vel ikke ment at kjølevifta skal gå, når man kjører i motorveihastighet...? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 30, 2012 har kobla min slik at vifta starter når temp målern i bilen viser ca 90grader. min har så langt aldri hatt temp over 95 grader, ei heller ved banekjøring så rart det der at noen biler har temp problemer å andre ikke 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 30, 2012 Vært borti flere ganger at dette rett og slett er tempsensoren til instrumentet som er kaputt. Etter noen år trekker denne kjølevæske og kortslutter innvendig slik at den viser helt feil verdier. Det at vifta starter først på 110c understøtter jo dette da den har egen termostat som står i radiatoren, denne skal slå inn på 95c. Vifta skal også gå konstant når AC står på. Sensoren er firepolet og står på vannrailen under innsuget. S2en jeg hadde var det aldri problemer med kjøling på, konstant 90c selv under hard banekjøring. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 30, 2012 Min ABY viser som jeg tidligere skrev, ca 110 grader før vifta slår inn. Denne 3 eller 4 polte sensoren skifta jeg for litt siden pga jeg så den var brista og ødelagt på pluggen til kablene. Satte også på nye kabelsko her. Det var etter dette at tempskalaen i instrumentpanelet viste høy temperatur. Når den gamle 4-polte sensoren sto på, viste det aldri mer en 75-80 grader. Har ikke hatt varsel på høy temp i autocheck og motor har heller ikke "kokt". 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 31, 2012 har jeg forstått det rett at det er sensoren på radiatoren som styrer kjølevifta? har bare 2 ledninger( + og - ) inn på vifta på min s2.(vifta er fra rs2) har opplevd når jeg har stått på tomgang at vifta ikke slår inn og bilen har kokt:( noen som kan svare på hvorfor den ikke slår inn? mangler jeg noen ledninger? beklager off topic og at jeg spør i din tråd! men var nesten innenfor samme kategori:) mvh Daniel Sønsthagen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juni 1, 2012 Daniel: Korrekt. Letteste å teste her blir å slå på tenningen, ta løs kontakten ifra temperatursensoren på radatoren, en liten ledingsbit og kortslutte ledningene, hvis alt annet er ok vil kjøleviften gi bånn gass. Da har du konkludert med en defekt temp-giver. Om den ikke går, ja da må du feilsøke litt. (ja, det er bilde av sensoren men det er ledningen du skal kortslutte) Når det gjelder den 3/4-polede sensoren på vannrailen så stemmer det som Eirik nevnte, over tid så går godset på sensoren istykker og kjøleveske lekker inn. Da vil du oppleve at den ikke viser korrekt temperatur. Denne sensorens oppgave er å gi signal til intrumentet, gi beskjed til hjernen og gi beskjed til AC. de to sistnevnte er kun av/på-brytere, for å si ifra om at bilen overopphetes, så hjernen trekker tilbake tenning og klimaen slår av kompressoren. (Siste pinnen var tilførselspenning, men den nyere sensoren trenger ikke det mer) Forøvrig, sånn ser den ut inni, det er faktisk litt elektronikk som kan gå istykker Litt mer usikker på hvordan det er med klima helt teknisk, da jeg ikke har lest meg opp på det, men når jeg slår på klimaen min går trinn 1 på radatorviften hele tiden, jeg opplever aldri at trinn 2 slår inn, selv på tomgang. Temperaturen er alltid på 90 grader da. Om jeg derimot ikke har den på, går måleren min opp til 105-110 før viften slår inn på Trinn 2, da går da ned til ca. 90 før den stopper, så der er en mer av/på styring som støyer litt mer. Jeg har aldri opplevd at den har mått slå inn Trinn 3, men jeg har testet funksjonen så jeg vet den fungerer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juni 1, 2012 Daniel: Korrekt. Letteste å teste her blir å slå på tenningen, ta løs kontakten ifra temperatursensoren på radatoren, en liten ledingsbit og kortslutte ledningene, hvis alt annet er ok vil kjøleviften gi bånn gass. Da har du konkludert med en defekt temp-giver. Om den ikke går, ja da må du feilsøke litt. (ja, det er bilde av sensoren men det er ledningen du skal kortslutte) tusen takk for svar! men går disse 3 ledningene fra sensoren og direkte til vifta da? ell går de innom alt anna rart først? tenkte om jeg bare kan bruke et multimeter for å se etter eventuelle ledningsbrudd:) mvh Daniel 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juni 1, 2012 Nei, de går til viftereleet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juni 3, 2012 Nå tjuvkobla jeg mellom +3 og 1 på sensoren som chris hadde en tegning av, og vifta gikk for fullt. Men stikk nr 2 hadde ingen funksjon, så hva er den til? Trodde kanskje at vifta kunne gå på redusert fart da. Har sett tidligere at vifta setter igang ved å skru på klima, men ikke idag. Hørte at klimakompressoren slo seg på og det kom merkbart kaldere luft inni bilen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Juni 8, 2012 jeg gjorde også nettopp det samme, men på min så gikk vifta på fullt både ved kobling til stikk 1 og 2! så da konkluderer jeg med at sensoren min er gåen:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Juni 8, 2012 Er vanlig at disse ryker og, så bare til å bytte Ellers har bilxtra hvertfall en termostat som åpner mye tidligere, jeg kokte min orginale som ikke var så gammel med den nye og når den nye var helt åpen begynte den orginale såvidt å sige opp, og det utgjør jo såklart en stor forskjell. En del mer om problemet og ang den termostaten her: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=156795&highlight=termostat Edit: og her: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=214650&highlight=termostat 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Juni 9, 2012 Ja, har nå montert bmw E30 termostat som skal åpne på 82 grader. Lagervare hos bilxtra. Testa den og den orginale i ei gryte og begge åpnet fullt før vannet kokte, men litt tidligere på bmw termostaten. Har og satt på ny giver på radiatoren. Temperaturen i instrumentet viser fremdeles ca 110 grader før vifta slår inn på fullt, og man kan jo lure på om instrumentet får rett signal fra multigiveren.. Men savner at vifta kan gå på halv fart.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Juni 10, 2012 Demonterte resistoren som ligger bak fanger foran venstre side. Kabelskoa var veldig rusta og etter en måling mellom de tre punktene fant jeg ingen gjennomgang mellom E2 og E3. Borra opp de 8 popnaglene som holder denne isammen og delte den. Selve motstanden hadde et brudd samt den var svært irret enkelte plasser. Får bare få ny på plass. Noen som vet om andre enn møller som kan ha dette? eventuell pris? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Juni 10, 2012 Delenummer er ihvertfall: 447 959 493B EDIT: Kjapt google-søk: http://www.mercedes-benz-auto-parts.com/auto-parts/audi-parts/audi-v8-quattro-parts/cooling-components/radiator-fan/radiator-fan-resistor-447959493B.html Ingen erfaring med nettsiden, men 29 USD var ikke dyrt EDIT2: Ebay har også (spør selger om han shipper til norge) http://www.ebay.com/itm/IMC-904-54004-303-Engine-Cooling-Fan-Component-/180889816833?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item2a1ddf8f01&vxp=mtr#ht_1295wt_1163 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Juni 11, 2012 ? har jeg aldri sett, står det sånne på C4 og? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Juni 11, 2012 Det er jeg usikker på, men standard på typ 44 ihvertfall 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Juni 11, 2012 noen som har delenr på kjølevannsensoren som sitter i radiatoren? og er det samme sensor på s2, som rs2? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Juni 11, 2012 I utgangspunktet er det det samme hvilken bil den kommer ifra, da det er kun en termobryter som slår ut ved en gitt temperatur. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...