AAN går alt for fett og deretter alt for mager?

Anbefalte innlegg

Hei...

 

Va ute å kjørte netopp, og plustelig ble bilen så rar, det var under et pådrag på 2. giret.

 

Etter litt forskning nå i sted så finner jeg ut følgende:

 

* Klapper jeg fjøla i bunn så går bilen meget fett.. A/F på rundt 9.

* Holder jeg den der så er den normal når trykket begynner å komme, og videre opp til ca 3000rpm.

* Deretter går den plutselig alt for mager A/F på 19 og bilen lugger..

 

Dette under samme pådraget og er lik i uansett...

 

A/F på tomgang er rundt 12. Tidligere har den vært på 14/15.

 

Jeg misstenkte først at en slange har hoppet av, men alt ser tilsynelatende i orden ut.

Sjekket på resirken, men den ser også ok ut, og stemplet beveger seg lett..

 

 

Noen som vet? Har sjekket samletråden, men fant ikke akkurat det jeg var ute etter..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slangen inn på bensintrykk regulatoren?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slangen inn på bensintrykk regulatoren?

 

Den er på, og hel :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I mårest når jeg skulle starte den så gikk den så fett at den ikke klarte gå på tomgang... Måtte ruse opp til rundt 2000rpm før jeg fikk den til å gå... Skal prøve med en diagnose utpå ettermiddagen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

SJekk slangen til MAP sensoren/hjernen. høres ut som den ikke gir deg fuel etter hvilket trykk du har i manifolden din. Kan vel også være defekt.. Hvis du kjører orginal dyser og btr, så ville jeg prøvd en orginal hjerne, hvis du ikke finner andre åpenbare feil da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får ikke kabel før i kveldingen, men har resonert og testa litt..

 

* Bilen er akkurat samme når LMM e koblet av, den har bare 10000km gammel, så er rimelig sikker på at den er i orden, det er liksom ikke syntomene til LMM heller?

* Koblet av kontakten til gasspjeldet og da blir motoren helt rar, så det er det nok ikke.

* Leste av bensintrykket UTEN vakumslangen på og det viser seg at trykket er 4,55bar på tomgang. Dette skal vel være 4bar på AAN? (Kjører med original regulator)

 

Kan vi utelukke Lambdaen? Den er vel bare med på mellomregisteret?

 

 

Nå skal det sies at bensinpumpa (044) lager "litt mye" summing, husker ikke om det alltid har vært slik : klø :

 

Nesten som jeg misstenker bensin tilførsel / retur som kan være problemet : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal sjekke den MAP slangen med en gang. BRB :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal sjekke den MAP slangen med en gang. BRB :)

 

Den er det fullt sug i på tomgang så den er tett og fin :)

 

 

Ser motoren bruker lang tid på å bygge seg opp mot 14.7 på tomgang etter jeg har ruset den, snodig. Klatrer liksom sakte opp fra 12 til 14.7. : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville prøvd å byttet bensintrykksregulator. Høres ut som om denne går tregt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis man da blender av bensintrykksregulatoren, vil man da kunne få testet dette i og med at den regulerer ned trykket? Aldri vært borti en defekt regulator, men høres dog ikke usansynlig ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for innspill:)

 

Tror det skal godt gjøres at bensintrykksregulatoren er defekt?

 

Sjekket bensinfilteret, men det var helt rent :-)

 

Fikk ikke vag comen til å virke, den ville heller ikke virke på en OE passat så er nok noe tull med pcen eller kabelen.

 

Er helt rådløs :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes slett ikke det er så usannsynlig at denne kan begynne å henge eller sette seg fast. Det kan f.eks iløpet av årene ha kommet mye avleiringer og skitt i denne som gjør at den nå begynner å lugge. Det vil ihvertfall gi samme symptomene som du beskriver.

Ville fortsatt lånt eller kjøpt en for å prøve.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men dette skjedde ved ei giring fra 1. til 2. giret, men er enig. Skal aldri si aldri..

 

Ellers så har jeg en annen teori:

 

Jeg hadde oppe resirkventilen (alu ventil) noen dager før dette skjedde og smurte den opp, etter misstanke om tregheter der. Jeg bare misstenker at jeg har vært vel generøs med smøringen av den så når den har "dumpet" så har den spruta olje rett på luftmengdemåleren, og det er vel døden for LMMen? Dem står ca 5 cm unna hverandre så det er ikke usannsynlig tror jeg.

 

Det som gjør at den går maget ved turbotrykk en vel at jeg styrer det manuelt? Men egentlig går bilen i safe mode?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har funnet en feil og gått løs på neste feil :D

 

Feilen var LMM'en. En tråd var brennt inni den så den var defekt.

 

Takk til Daniel Paulsen for lån av LMM ;)

 

Over til neste:

 

Nå og tidligere (før LMM'en røk) så har bilen nærmest kuttet på ca 5k rpm. Har ikke brydd meg særlig om det siden jeg synes det har gått godt nok, men nå skal jeg finne ut av det.

 

Bilen går nå perfekt opp til 5000rpm, så virker det som den trekker tilbake tenninga/fusker og deretter tar det noen sekunder igjen før motoren er seg selv igjen. Den går også litt fetere når dette skjer.

 

Jeg tenker med en gang bankesensor, for jeg mener å ha lest at hvis ECu får beskjed om bank så trekker den tenningen OG det tar et hvisst antall sekunder før den justerer tenninga tilbake. Hva tror dere?

 

Har dessverre ikke fått tak i en PC med XP så får ikke sjekket med VAGCOM :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trimma 20vt har en tendens til å spise LMM'er...

Men er vel ikke så lurt å ha innløp fra resirk så nære ? Er ganske vare disse LMM'ene så

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trimma 20vt har en tendens til å spise LMM'er...

Men er vel ikke så lurt å ha innløp fra resirk så nære ? Er ganske vare disse LMM'ene så

 

Du har nok helt rett. Mulig den er litt for nær. Får satse på at det ikke blir så mange LMMer til før jeg går over på sprut :P

 

Oppdaterer når bankesensorene er montert ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har lest ut feilkoder og der var det mye rart, men slettet og tok et par drag, og fikk opp dette:

 

VAG-COM Version: Release 409.1-S

 

Control Module Part Number: 4A0 907 551 AA

Component and/or Version: 2,2l R5 MOTR.RHV HS D03

Software Coding: PMC 1

Work Shop Code:

1 Fault Found:

00515 - Camshaft Position (Hall) Sensor (G40)

01-10 - Signal Shorted to B+ - Intermittent

 

 

Dro han til den fusket og slettet feilkodene et par ganger og denne kom opp hver gang, skal ta en sjekk i morgen, gjøre den ren og sjekke ledningene til den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjorde hallføleren ren og pen, var litt oljefilm inni der, nå er bilen friskmeldt :) Ingen kutt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.