1,9tdi 2003-mod, tungstartet og går vondt på tomgang. blårøyk

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en 03 1.9 tdiq pd som er direkte utrivelig om dagen.

Jeg tok den med på en diagnose time hos møller som avdekket skade på kamhjul sensoren, tandempumpa var gåen og egr ventilen burde byttes pga koksing/avleiringer.

Og de nevnte at en mulig dysetiming/justering ville behøves.

 

Nå har jeg rettet opp alle punktene utenom dysejusteringen, men tenkte å høre her inne før jeg tok den med til møller igjen siden jeg ikke helt ser sammenhengen med dysejustering og problemene jeg opplever.

 

1. jeg må tvinge den igang på starteren, dvs. holde starteren inne ett ekstra halvt sekund etter den begynner å fyre, om jeg slipper tenninga idet jeg hører den begynner å harke seg iveien må jeg dra den på starteren i 30-120 sekunder før den omsider hoster seg igang igjen.

Noen ganger er den tungstartet fra første forsøk.

 

2. tidvis er det mye blårøyk som velter ut etter oppstart, jeg har i det siste prøvd å pumpe trykk på bremsepedalen og holde den inne når jeg starter den og innbiller meg at dette hjelper på blårøyk problemet.

 

3. på tomgang så er det mye vibrasjon, den går surt og det lufter sur eksos + blårøyk

 

4. nylig har den begynt å dø under kjøring, som om den går tom for drivstoff, å gi mere gass hjelper ingenting, trykker jeg inn clutchen så stuper turtallet, men jeg har ikke turt å slippe den under 1000rpm siden jeg som regel har vært på en vei langt ifra garasjen.

Å gire ned for å få turtallet opp gjør at bilen våkner igjen og den går som normalt.

 

Utenom disse problemene så går motoren fint uten noen ulyder, diesel forbruket er som det alltid har vært, men det er litt oljeforbruk.

 

Er det noen som klarer å gi noen mulige diagnoser utifra disse symptomene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tror jeg ville ha sjekka timing på dieselpumpe .

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekket dieselfilteret? Vært intressant å sett feilkoder, samt timing på pumpen. Hvordan er det å starte motoren når den er varm?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger, dieselfilter og glødeplugger er byttet.

Motoren går fint å starte når den er varm, har hendt av og til at den har kranglet litt, men stort sett alltid fyrer den, ofte med påfølgende blårøyk.

Jeg skulle bli ringt opp av møller idag av han som tok diagnosen, men hørte ikke noe og glemte selv å mase på de, så jeg har ikke noen feilkoder akkurat nå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjører tilfeldigvis forbi stange på mandags ettermiddag, så kan sikker kjøre en scan hvis du er intressert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Håper du finn ut no! Har du bytta tandem pumpa? ble det dyrt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tandempumpa har blitt bytta, den kosta 3500kr mener jeg å huske, og jeg byttet den selv på under timen.

 

Arild om du ville tatt deg bryet med det ville det vært helt topp.

Telefonnummeret mitt er 41245975, jeg bor rett ved kornsiloen, så bare send en melding om du får tid på mandagen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant 2 gamle feil:

 

19463 - Camshaft Position Sensor (G40)

- P3007 - 35-10 No Signal - Intermittent

 

16688 - Cylinder 4

- P0304 - 40-00 Misfire Detected

 

Ellers:

Ustabil tomgang. Rundt 880 RPM +/- 50. Vanskelig å si noe ut ifra det jeg så med verdier.

 

Jeg misstenker at det kan være feiljustert register, eventuelt noe med triggerskiven bak kamdrevet da den har fått litt juling som følger av raset. Kamdrevet er også justerbart og kunne se ut som det var flyttet litt på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant 2 gamle feil:

 

19463 - Camshaft Position Sensor (G40)

- P3007 - 35-10 No Signal - Intermittent

 

16688 - Cylinder 4

- P0304 - 40-00 Misfire Detected

 

Ellers:

Ustabil tomgang. Rundt 880 RPM +/- 50. Vanskelig å si noe ut ifra det jeg så med verdier.

 

Jeg misstenker at det kan være feiljustert register, eventuelt noe med triggerskiven bak kamdrevet da den har fått litt juling som følger av raset. Kamdrevet er også justerbart og kunne se ut som det var flyttet litt på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget mulig dårlig kabelnett til dysene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget mulig dårlig kabelnett til dysene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget mulig dårlig kabelnett til dysene.

 

Noen måte å få verifisert det på?

 

 

19463 - Camshaft Position Sensor (G40)

- P3007 - 35-10 No Signal - Intermittent

Den feilen kan vi nok se bort ifra da jeg forsøkte å starte bilen med denne sensoren frakoblet ved en anledning.

 

Takk for hjelpen idag Arild.

Jeg fant denne artikkelen ang. tenningsjustering.

http://www.myturbodiesel.com/1000q/multi/PD-adjust-Idle-TDI.htm

 

Her står det at man skal kunne se om tenningen er feil (merk at dette ikke er bilde ifra motoren min)

camshaftVWTDIPD2.png

Det var vel denne siden vi var inne og titta på turtallet på, la du merke til den torsion value verdien?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget mulig dårlig kabelnett til dysene.

 

Noen måte å få verifisert det på?

 

 

19463 - Camshaft Position Sensor (G40)

- P3007 - 35-10 No Signal - Intermittent

Den feilen kan vi nok se bort ifra da jeg forsøkte å starte bilen med denne sensoren frakoblet ved en anledning.

 

Takk for hjelpen idag Arild.

Jeg fant denne artikkelen ang. tenningsjustering.

http://www.myturbodiesel.com/1000q/multi/PD-adjust-Idle-TDI.htm

 

Her står det at man skal kunne se om tenningen er feil (merk at dette ikke er bilde ifra motoren min)

camshaftVWTDIPD2.png

Det var vel denne siden vi var inne og titta på turtallet på, la du merke til den torsion value verdien?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, var ikke klar over hva den verdien den ga, samt normalverdi(er).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, var ikke klar over hva den verdien den ga, samt normalverdi(er).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

veldig int i fortsettelsen her! min har samme symptomer!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har omsider fått tak på en vagcom og så at tenninga var -1.7

Dette justerte jeg så den lå å blinka mellom 0.0 og 1.0

Den går ujevnt på tomgang så det blir ikke noe stabilt tall som dukker opp.

Men linken ovenfor foreslo også å sjekke side 13, og der ser det litt dårlig ut

465d48c3.jpg

 

Jeg tenker mest på cylinder 4 som er låst på 2.99, kan det være noe galt med dysa der?

Linken over foreslår å kjøre på med diesel purge.. er det dyserens?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk idag bestilt diesel purge, det var visst ikke bare bare å få tak på

http://www.liqui-moly.de/liquimoly/produktdb.nsf/id/en_1811.html?Opendocument&land=DE

 

Fant også denne videoen som viser hvordan dette skal brukes i praksis.

 

Jobber altså utifra teorien om at dysen på sylinder 4 ikke er helt i form og prøver å rense den.

Noen som har en formening om hva jeg kan forvente av arbeid og kost for å bytte dysen?

eventuelt om det er noen sider i vagcom jeg kan se på for å finne "helsen" til dysene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er likt som på de nye 2.0 tdi'ene, så koster det runt 7-8 lapper hos mekonomen å få byttet en dyse, ink. deler. Møller skulle ha rundt 12 uten rabatt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville ihvertfall sjekket kabel-nettet til dysene FØR jeg kjøpte en ny dyse til xxx tusen kroner. Har vel vært endel tull med kablene etter det jeg har lest her inne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde lignende feilmelding på min 130hk PD da en av dysene tok kvelden. Feil på temperatursensor og misfire.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Idag kom diesel purge'n i posten.

Det var da i praksis disel med rensemiddel til 400kroner literen =)

4bbcfce6.jpg

 

Etter å ha kjørt opp nesten hele literen på varierende turtall (man skal ikke la den gå tørr) så gjorde det absolutt ingen forskjell :\

acf04a46.jpg

 

Verdiene er fortsatt helt på vidda.

Tenkte å skru av toppdekselet for å se om ledningene til dysene har det bra (om jeg kommer til de derfra?)

Må man av med kamakselen for å bytte dysene?

Og på finn nå er det en PD motor tilsalgs for 5000kr som har gått halvparten så langt som min.. er det bare å hive motoren over eller må det programmeres alt mulig rart?

 

Jeg har vagcom liggendes her nå om det er noen andre verdier jeg bør sjekke?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrudde av toppdekselet idag og ledningsnettet så jo greit ut.

Plugget ut alle fire kontaktene på dysene og satte de på igjen, går det ann å måle disse dysene?

 

Jeg startet bilen og ser at verdien på dyse 4 holder seg innenfor +/- 2.8 når motoren er kald, når jeg kjører den varm og den går på tomgang så går verdien på sylinder 4 opp til 2.99.

Men dette skjer bare under 1100 omdreininger.

Om jeg kjører den på 1050rpm så jobbern den seg saktere opp mot 2.99 enn den gjør når den går på 850rpm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du klarer ikke og se skader på ledningsnettet. Signalet til dysene er meget ømfintlige. Et nytt el nett koster under 1000 kr på møller, og er en kurant sak og bytte selv. Har vært utfor akkurat samme problemet 2 ganger, og begge gangene ar det vært el nettet som er årsaken.

Jeg vedder en hundrings på at det er el nettet til dysene som er problemet ditt.

 

El nettet ligger i en plast skinne. Om du har langs stilt motor, må du varme plast skinnen med en varmlufts pistol slik at den blir bøyelig før du trer den inn i toppen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har holdt av ett ledningsnett på møller nå, regner med å få henta det og montert det imorgen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.