1,9tdi 2003-mod, tungstartet og går vondt på tomgang. blårøyk

Anbefalte innlegg

Du får oppdatere oss på resultatet da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nå fikk jeg montert ledningsnettet på fredagen og det har ikke vært noen startvansker foreløpig, men det er for tidlig å si enda om det er helt i orden da den har sine gode og dårlige dager.

 

Men når bilen blir varm og den står på tomgang sniker idle speed smooth running controll verdien seg oppover på sylinder 4 helt til den når 2.99 og da begynner den å hoste og riste.

Det ser ut til at det er sylinder 1-3 at minus verdien øker og sylinder 4 kompanserer og tilslutt når den 2.99 mens minus verdien på 1-3 sylindrene fortsetter å synke og da går den ujevnt.

 

Det er altså kun på turtall lavere enn 1100rpm at det er problemer.

Jeg får også intermittent signal loss på G40 sensoren, kan det skyldes at trigger tennene er litt bøyde på kamdrevet?

De fikk seg en smell i forbindelse med registerreim havariet, så noen av de er litt bøyd, men jeg mener de fint skal kunne leses av sensoren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir avstanden for kort mellom tennene, vil sensoren kunne lese 2 tenner som en.

Om den kompenserer så mye, så er det ikke i orden, det er helt sikkert. Alle 4 skal ligge temmelig nært hverandre. Dess mere avvik i kompensering, dess dårligere er motoren. Enten da en dyse som jukser, trigger feil, eller så har du lekasje på et sylinder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar, jeg er enig med opposummeringa di at det er feil med enten dyse, trigger eller lekasje på sylinder.

 

jeg har sletta feilkodene igjen nå og ved neste startproblem skal jeg koble til vagcom'en og se om den har registrert samme feil, for å se om det er en sammenheng.

 

Tennene på triggerhjulet er bøyd bakover og ikke til siden, så posisjonen på tenna er like iforhold til hverandre, bare at avstanden på de mot sensoren er varierende så det kan jo være at den misser under oppstart

Spørsmålet er om jeg skulle ha bytta den triggerplata først som sist, men da må reg reima av og da må hele fronten av ikke sant?

 

Lekasje i en sylinder ser man vel lett med en kompresjonstest, så jeg ska få gjort det så fort jeg får tak i ett instrument.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For og ta av reg reima, så må fangeren av, og fronstykket løsnes og trekkes litt frem ja.

Ville nok ha begynt med en lekkasje test av motoren. Er litt muffens at den stiger sakte på kompenseringen. Ser for meg at om det var trigger feil, eller dyse feil, så ville kompenseringen økt rimelig kjapt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv å kople av luftmengdemåleren å kjør deg en tur. Skal vist nok få noen standard verdier derfra da, så den kan utelukkes.

 

Så kan du kople opp vagcomen å sjekke hva kjølevesketemp sensoren sier. Eller bare bytte denne. Har vært borti at den viser feil verdi, slik at motorstyringa tror det er f.eks 40minus å kjører kaldstart hele tiden.

 

Men blårøyk skulle det ikke bli. Det kan være tett veivhus ventilasjon. Blir trykk i bunnpanna og olje kan presses inn i turboen. Da blir det oljeforbruk, og blårøyk. Prøv å kople av slangen å se om det blir bedre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg prøvde å koble ut luftmengde måleren nå, men dessverre gjorde det ingen forskjell.

Så fort bilen blir varm så begynner problemene.

Kjølevæske temp avlesninga virker riktig.

 

Jeg tror blårøyken er diesel og ikke olje, hadde det vært veivhusventilasjonsproblemer så ville jeg vel sett blårøyk når jeg har ladetrykk? det er kun når bilen starter vondt at røyken kommer.

 

Jobber med å få tak på kompresjonstester.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du kobler fra Lmm så skal motoren gå dårligere,viss det ikke er noe endring om den er tilkoblet eller frakoblet, så er den defekt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du kobler fra Lmm så skal motoren gå dårligere,viss det ikke er noe endring om den er tilkoblet eller frakoblet, så er den defekt.

 

Du kan demontere LMM og rengjøre "føleren" med en electro cleaner og la den tørke godt,men det har ofte vist seg att en vil få problemer igjen etter en tid,så det beste er nok å skifte den.Kan hende det er bytte ordning på den,sjekk dette med Møller eller Hellanor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg leser igjennom hele tråden din så tenker jeg på dyesfeil med en gang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det er mye som tyder på dysefeil, men tanken er å være helt sikker før jeg ryker på den kosten og det arbeidet som hører med ett dysebytte.

 

Jeg sjekket motor side 3 på vagcommen og ser følgende på tomgang.

07b94ab6.jpg

Usikker på om actual og specified skal være noenlunde like? blir ikke klok på det jeg har lest..

 

Ang dysefeil så virker det som det er de 3dysene som går negativt før dyse 4 kompenserer og når de 3dysene tilsammen har en negativ verdi som overskrider -3.00 og dyse 4 når 2.99 som er maks så begynner motoren å fuske.

Er det da dyse 4 eller dyse 1-3 som er gåen? :S

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

At du har avvik mellom spes og actual her, er bare fordi EGR ventilen står stengt. Om du gir litt gass, så ramler verdiene mot hverandre, og vil mest sannsynlig stabilesere seg. At du har avvik kan også komme av problemene du har med motoren. Ecu kan prøve og stenge egr ventil for og få inn mere frisk luft for og stabilisere tomgangen.

Er aldri LMM som gir utslag i slike problemer du har her. Om du skal bytte en dyse, ville jeg begynt med den som har størst avvik fra de 3 andre. Det er lite sannsynlig at det er noe galt med 3 stk dyser på engang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det dukket opp en annonse på 4 pumpedyser på finn idag som jeg har kjøpt.

Selger slengte også med kamdrev hjulet med triggerplata på kjøpet også.

Så nå er planen å bytte alle pumpedysene, kamhjulet med triggerplata og hal sensoren (en gang til)

 

Noen anbefalinger på verksted i oslo området?

Eventuelt får man kjøpt spesialverktøyet som trengs noe sted?

jeg må vel ha verktøy for å ta av regreima og dra ut pumpedysene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du trenger verktøy til reg reimen ja. Dysene krever ikke noe spesial verktøy, men du trenger nye bolter til dysene, og til kammen som driver dysene. Dette er strekkbolter, og skal skiftes ut. Kjøpes på Møller.

Jeg har handlet det man trenger av verktøy til kamrems skifte fra england. I utgangspunktet er det eneste du trenger, er låse verktøy for veiva. Låsing av kammen kan man gjøre med et borr.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå var jeg innom møller og ba om de strekkboltene som trengtes ved dysebytte og fikk 4bolter som var til den blokka som holder dysene på plass.

men jeg fikk ikke de boltene som holder løfterrekka på plass, så jeg gjenbrukte disse.

Kjøpte pakningssett også på møller ensjø for å slippe turen ut til lier og bildelesenteret der, 400kr for hvert sett med o-ringer og litt ymse var litt drøyt.

Var også innom biltema og kjøpte dysesete polish verktøy for å pusse ren anleggsflata på dysa og i toppen.

Når dysene var ute flyttet jeg de en plass til venstre, dvs. jeg bruker fortsatt de gamle dysene og ikke de andre jeg kjøpte.

Så om det skulle være feil på dyse nr. 4 så ville jeg se feil på sylinder 3 denne gang.

Monterte alt sammen, tok grunninnstillingen av dysene på øyemål da jeg ikke hadde målemeter tilgjengelig.

Bilen måtte draes ett godt minutt på starteren før den fyra, men dette var vel pga luft i systemet.

Etter at jeg fikk kjørt den varm så ser det ut til at fuskingen har gitt seg!'

 

vagcom viser også langt mere riktige tall:

BFA2569B-46FE-4453-A120-3FE1EC4B6895-191

 

Men jeg får konstant alarm på kamsensoren, så fort jeg sletter den så dukker den opp igjen.

Å bytte den krever at register reima må av, så det må bli en annen dag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nesten så jeg ikke tror det, men har bilen blitt startet 4 ganger idag og alle gangene har det bare vært å såvidt dra den på starteren, som på normale biler med andre ord.

Tomgangen er helt fin og det er minimalt med blårøyk.

Tørr ikke å ta noe for gitt enda, men det kan se ut som det var lekasje i pumpedysene pga. dårlige/gjenbruk av o-ringer som har skapt alt dette trøbbelet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blårøyk er typisk olje, ikke diesel problemer.

Sjekk slangen fra turbo til innsug, før du starter.

Se om du har olje liggende der.

Som jeg fikk forklart av en gammel diesel guru:

 

Grå røyk = tennings feil/dyser.

Svart røyk = for mye diesel/dyse som drypper.

Hvit røyk = Vann.

Blå røyk = olje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.