#1 Skrevet Mai 25, 2012 Hei Begynte for noen ukers siden med at den ble vanskelig å starte. Må kjinne lenge før den kommer, spesielt om morgenen, eller hvis jeg venter noen timer etter jeg kjørte sist. Hvis jeg stopper bilen og starter den igjen 1 min etterpå så starter den som normalt med en gang. Når den ikke vil starte, så må jeg kjinne opptil 4-5 sekunder før den kommer, da starter den å går lavt på turtall et halvt sekund før går som normalt. Etter jeg har fått start på den er den helt normalt å kjøre og alt. Men nå idag så vil den ikke starte i det hele tatt. Etter jeg har kjinnet i 10+ sekund så den røde oljelampen å blinke Noen ide?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 25, 2012 Jeg hører ikke bensinpumpa når jeg vrir om tenninga, høres denne normalt i disse bilene? Her er det ikke en lyd 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 25, 2012 begynn med å sjekk de to grunnlegene tingene, bensin og gnist. kjinn i noen sekunder, også skrur du ut pluggen å ser om den er fuktig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 25, 2012 Den får ikke bensin fram til motoren. Tok av stikket med 4 ledninger som går inn på pumpa. Pumpa får max 5.0 volt? Har sjekket/byttet sikring. Releet kansje? Noen som vet hvor det ligger? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 25, 2012 relet ligger bak dekslet som ligger under rattet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 25, 2012 Høres ut som releet er gåent visst det ikke kommer strøm bak ja. Sikringen er bare på 15amp. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 25, 2012 Se om jeg ikke kan finnet et rele å bytte med. Er alle "vag" 409 releer like? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 25, 2012 Mål spenning på sikringen når du kjører motor rundt på starter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 25, 2012 Ok, takk for tipset, skal prøve det Men jeg finner ikke ut hvilket rele som styrer bensinpumpen. Når jeg måler på ledningen til pumpen så får jeg 5v med tenningen på (hele tiden ikke bare de første sekundene), og også 5-10 sekunder etter at jeg skrur av tenningen. Når tenningen er av måler jeg 0.3v bak på stikket til pumpa? Lettere forvirret. Har også prøvd å nappe ut 1 og 1 mens pumpen har 5v, ingenting skjer? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 25, 2012 Hører du at pumpa går? Kan også åpne lokket til pumpa for og høre bedre. Hvor mange km har bilen gådd? Pumpen ryker rundt 300000km. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 25, 2012 Ok, takk for tipset, skal prøve det Men jeg finner ikke ut hvilket rele som styrer bensinpumpen. Når jeg måler på ledningen til pumpen så får jeg 5v med tenningen på (hele tiden ikke bare de første sekundene), og også 5-10 sekunder etter at jeg skrur av tenningen. Når tenningen er av måler jeg 0.3v bak på stikket til pumpa? Lettere forvirret. Har også prøvd å nappe ut 1 og 1 mens pumpen har 5v, ingenting skjer? Høres ut som du måler på feil ledning da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 25, 2012 Ifølge haynes boka måler jeg rett. Grønn gul og brun. 4.9v på disse når tenninga er på, 0v over sikringen til pumpa .. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 25, 2012 Er der 0volt på sikring er der hvertfall ikke 5v på riktig ledning bak. Feilkilder kan da være rele eller feks veivføler. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mai 25, 2012 Jeg tror kansje jeg har målt feilt (A) Når jeg har målt har jeg bare skrudd på tenninga, å sett de første sekundene. Da har jeg fått 5.0v. Jeg målte over sikringen mens jeg kjinnet, men da fikk jeg ingen spenning, hadde jordet multimeteret for dårlig. Nå får jeg spenning både over sikring og bak til pumpa, men det er kun når jeg kjinner. Regner med det skal være slik. Og fortsatt ingen bensin frem til fuel railen. Har skrudd av tur/returen, kommer ingenting. Noen triks for å få av den svarte plastringen som er skrudd rundt pumpa for å få ut pumpa? Takk for all hjelp forresten 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mai 25, 2012 Får og få av den store svarte plastringen, bruk ei stor tang til og skru med, men store tanga til biltema passer akkurat i hullet i karroseriet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mai 25, 2012 Fått ut pumpa. Testet rett på batteriet, kjennes ut som pumpen går 1cm før den stopper. Prøvd å kjøre den begge veien, men den har nok tatt kveld. Noen som vet hvilke biler som har lik pumpe? Tenker på selve pumpa, så lenge pumpa passer i plastikkholderen min 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mai 25, 2012 Noen triks for å få av den svarte plastringen som er skrudd rundt pumpa for å få ut pumpa? Slå på taggene imot klokka. med et stort flattjern & hammer. Kommer med en gang 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mai 25, 2012 Som jeg skrev sist, pumpen er ute den Ser ikke ut som jeg får tak i brukt alikevell, må nok bestilles. Noen som har prøvd å reparere en ødelagt pumpe, åpnet selve pumpa? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mai 25, 2012 Og reparere pumpen skal du bare glemme med en gang, den er lukket og ikke en god ide, er tross alt strøm + bensin det er snakk om.. Kjøp ny pumpe, samme bensinpumpe på 1.6, 1.8, 1.8t . Passer 80, A4 og A6 + flere... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Mai 25, 2012 Satt i sofan å kjeda meg, klarte ikke dy meg, måtte åpne pumpa å se.. Fant en kjøkkenkniv, kombitang å ett knøttlite torx skrujern til mobiler o.l. Dårlige ipad bilder: Synderen.. En liten sylindrisk bit, kan se ut som kobber, akuratt som en bit av en leder i en tykk strømkabel Ferdig satt sammen igjen Montert i bilen, funket som en drøm, selv om jeg knakk den ene av de 20ca plast "impellerene" Men må fortsatt kjinne lenger enn normalt tror jeg. 3-4 sekund til tider. Noen ide? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Mai 26, 2012 Kinne 3-4 sekunder er vel ikke så innmari unormalt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Mai 26, 2012 Hehe vet ikke, de tidilugere bilen mine (bensin/tdi) har pleid å starte med en gang 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Mai 26, 2012 Min B5 starter umiddelbart.. ikke mye tungstartet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Mai 27, 2012 Okei Jeg mener den har startet raskere før også. Men er det ikke meningen at bensinpumpen skal "energize" og lage litt trykk i 1.5s eller noe slik når en vrir om tenningen før en kjinner? Når jeg har holdt på å måle på pumpa, så så jeg jo at det ikke er noe liv i pumpa før en kjinner. Kan det være grunnen kansje 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Mai 27, 2012 Pumpen bygger opp trykk med det samme du skrur på tenningen. Skal kunne høre når pumpen bygger opp trykk, en liten brumme lyd. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...