Div. problemer med min 3BG stv (Bagasjeluke, vindusvisker, horn).

Anbefalte innlegg

Hei,

Har hatt litt småplukk på bilen min i det siste, som igrunn hadde vært greit å få fiksa.

2002 VW Passat

Bagasjeluka:

Problemet startet i vinter med at låsen plutselig klikka. Hver gang jeg prøvde å låse bilen, så gikk låsen på bagasjeluka opp. Dette varte en dag, etter det kaputt.

Fikk Møller til å se på bilen og følgende beskjed en dag etter: Vi har brukt 8t på å feilsøke bilen, fant ingen feil, men låsen begynte å virke igjen sånn helt uten videre. Bom, 2500kr fattigere for et problem som de vel strengt talt ikke fikset? Men som plaster på såret, så skulle jeg ikke betale for alle timene.

Tiden gikk og et par uker etterpå streika'n igjen og nå bruker jeg nøkkelen hver gang jeg skal inn i bagasjerommet.

Gikk litt lei her om dagen, så jeg fikk en mekaniker fra et lite verksted til å se på den. Han søkte litt rundt omkring (blant annet på google) og fant ut at feilen mest sannsynlig lå i CCMen (Comfort modulen). Korrodering i ledninger og fukt var nøkkelordene her, men han var ikke "sertifisert" til å fikse den slags problemer (grøftekanten auto).

I dag så tok jeg opp gulvmatta og tittet litt på denne svarte boksen, var ikke tegn til fukt eller korrodering, verken inne i boksen, på ledninger eller området rundt boksen.

Så, hva gjør jeg nå? Fikk tilbud av Møller om at de kunne få en teknisk mekaniker til å se på bilen - men jeg må si at det ikke frister å sette den igjen der.

Vidusvisker bak:

Denne sluttet å funke for et par uker siden. Det startet med at den gikk tregere og tregere. Til slutt så stoppet den helt opp.

Kan dette ha sammenheng med resten av problemene bak der?

Burde jeg prøve å smøre opp akslingen/rense opplegget?

Hornet:

Dette funker litt fra og til. Noen ganger virker det, andre ganger ikke. Tyder ikke dette på en løs kontakt et sted? Andre som har vært borti det samme?

Nå er det vel et par uker siden sist at det virket :P

Kanskje ikke det smarteste å begynne med demontering av ratt osv?

Er det noen steder jeg fort kan luke ut? Sikring?

Til slutt: Er det noen som vet om et bra verksted i Follo/Akershus/Oslo som kan ta en titt på dette? Evt noen kapable personer her inne som har lyst til å ta en titt mot litt $$$?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bagasjeluka:

Sjekk bryteren til låsen.

Jeg har byttet denne delen på min bil hele 4 ganger. Ikke helt de samme symtomene kanskje, men nokså likt.

Du skal høre et tydelig "klikk" når du trykker inn knappen på selve bakluken.

Vindusvisker bak

Sannsynligvis akslingen som går gjennom ruten. Akkurat samme skjedde med min og årsaken er at det begynner å lekke spylervæske inn i motoren.

Det fungerer en stund før det til slutt blir stående i sju stein.

Jeg plukket min fra hverandre og lokaliserte feilen til ekstrem treghet i akselen som går gjennom ruten. Etter mye arbeid fikk jeg tatt den fra hverandre og smurt godt opp igjen med det resultat at viskeren går bedre enn den noen gang har gjort.

Hornet

Dårlig jording på selve hornet. Samme på min for et års tid siden. Jeg dro av kontaktene og gjorde rent før jeg "strammet opp" kabelskoene litt og monterte det på igjen.

Har fungert smertefritt siden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Herlig, tusen takk for svar!

Bagasjeluka

Bryteren til låsen, det er den trykkbryteren eller hva det heter? Den elektroniske saken?

Hvis jeg hører "klikk" når jeg trykker den inn nå, så er det ikke den (selvom luken ikke låses opp)?

Pris?

Vindusvisker bak

Er dette en vanskelig jobb? Finnes det en bildeguide et sted? :P

Hornet

Hvor finner jeg jordingen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Herlig, tusen takk for svar!

Bagasjeluka

Bryteren til låsen, det er den trykkbryteren eller hva det heter? Den elektroniske saken?

Hvis jeg hører "klikk" når jeg trykker den inn nå, så er det ikke den (selvom luken ikke låses opp)?

Pris?

Det stemmer ja, selve bryterenheten. Kostet ca. 200,- tror jeg, men vet ikke om jeg husker riktig. Kan nok være bryteren selv om du hører "klikket".

Vindusvisker bak

Ikke spesielt vanskelig egentlig, i hvert fall ikke hvis man har skrudd litt før. Tar bare litt tid *S*

Tok ikke noen bilder når jeg reparerte min dessverre, og har ikke sett noe på nett heller...ikke det at jeg har prøvd å finne det heller da.

Hornet

Hvor finner jeg jordingen?

Så vidt jeg husker så er det 2 kabler inn på hornet og den ene er jord. Sjekk bare at begge har god kontakt så tipper jeg det løser problemet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vindusvisker bak

Jeg sliter med det samme på min bil.

Oppskriften er enkel, ta bort hetta, skru ut mutteren og dra. Men det krever en del kraf, min sitter så hardt at jeg ikke tør å bruke mer makt.. Vurderer verkstedbesøk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vindusvisker bak

Oppskriften er enkel, ta bort hetta, skru ut mutteren og dra. Men det krever en del kraf, min sitter så hardt at jeg ikke tør å bruke mer makt.. Vurderer verkstedbesøk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skru mutteren nesten helt ned igjen, så bruker du en vannpumpetang mellom mutteren og hviskerarmen.. klem litt forsiktig på flere steder og vips, så er den av! :) Funker ALLTID! :)

Mvh Magnus.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skru mutteren nesten helt ned igjen, så bruker du en vannpumpetang mellom mutteren og hviskerarmen.. klem litt forsiktig på flere steder og vips, så er den av! :) Funker ALLTID! :)

Mvh Magnus.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan ikke si at jeg forstod den helt, men kanskje jeg forstår når jeg prøver :) Takker, er rimelig lei av viskeren nå!! Har bare en kjangs til før den forsvinner (hvis jeg får den av da..)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan ikke si at jeg forstod den helt, men kanskje jeg forstår når jeg prøver :) Takker, er rimelig lei av viskeren nå!! Har bare en kjangs til før den forsvinner (hvis jeg får den av da..)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg regner med dere snakker om selve viskerarmen nå?

Den satt utrolig godt fast på min også, men den løsnet etterhvert. Bruk godt med penetrerende spray så går det litt enklere.

Når jeg skulle ha ut akslingen min så måtte jeg sette den i pressa for å få den ut. Var litt uheldig å bøyde den ytterste plastedelen (der dysen sitter) en smule, men det fungerer og det er det viktigste.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg regner med dere snakker om selve viskerarmen nå?

Den satt utrolig godt fast på min også, men den løsnet etterhvert. Bruk godt med penetrerende spray så går det litt enklere.

Når jeg skulle ha ut akslingen min så måtte jeg sette den i pressa for å få den ut. Var litt uheldig å bøyde den ytterste plastedelen (der dysen sitter) en smule, men det fungerer og det er det viktigste.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøver meg på en tegning.. :P Så flytter du bare punktet du klemmer på, så løsnar den skal du se.. :)

Mvh Magnus.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøver meg på en tegning.. :P Så flytter du bare punktet du klemmer på, så løsnar den skal du se.. :)

Mvh Magnus.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.