Meget tungstartet og jager på tomgang - Audi A6 2,5tdi R5 AEL

Anbefalte innlegg

Motoren er særdeles tregstartet når den er kald, må dra på starteren opp mot 15-20 sek.

Noe lettere ved driftstemperatur, men gjerne 5-10 sekunder da også før den sakte fyrer.

Under kjøring er det antydninger til ujevn gange, men man skal kjenne motortypen godt for å merke at det er noe rart. Ved pådrag har den helt normal effekt.

Når den står på tomgang så jager den fælt, varierer fra 600-1200 omdr. Plutselig kan den gi seg å jage i noen sekunder før det kommer igjen.

Kmst er noe under 300. Skifte av register løste ikke problemet og det er ingen feilkoder. Alle koblinger fra sensorer og dieselpumpe er gått over. Alle slanger er gått over. Elektroventilen i underkant av pumpe er skiftet.

Jeg kjenner ikke til om problemet har oppstått momentant eller akutt. Kjenner heller ikke til servicehistorikken forøvrig.

Er det noen som har forslag til hva årsaken kan være?

Noen som har hørt om lignende feil på slik motor?

Det første som slår meg er at stillverket i pumpa kan være defekt. Andre ideer?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det første som slår meg er at stillverket i pumpa kan være defekt. Andre ideer?

Kan tyde på at dette var årsaken, skifte av pumpe ble løsningen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.