#1 Skrevet Mai 27, 2012 (endret) Kom opp på kjørecomputeren at bilen skal på service om så så mange km eller 18 dager. Bilen har kjørt ca 122.500 km. Hvilken service indikerer dette ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 27, 2012 (endret) Er bilen kodet med longlife (dvs etter hvordan bilen er kjørt) eller etter fast tid/km? (Hvis bilen har DPF har den uansett Longlife olje, men servicekodingen kan uansett variere). Muligens er det registerreim på 120'km på disse (evt 150'). Men ellers er det vel alle de vanlige tingene, inkludert diverse filtre, og evt bremsevæske. Servicene heter enten Intervallservice eller I ntervallserviceinspeksjon. Utover dette ville jeg (siden det er Touran 2007-2008) be om sjekk av rust i understell bak, samt rundt takrailsfester (spesielt ved skiboksbruk). Begge deler kan være reklamasjonssaker. Se andre tråder om dette, bl.a. her: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=225613 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 27, 2012 Hva mener du med dpf? Var inne på verksted på 119 km, byttet registerreim, bremsevæske etc.. På 121 km var bilen på verksted å skiftet olje på DSG kassen. Hva er dette med longlife oljen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 27, 2012 DPF er dieselpartikkelfilter (i eksosanlegget), noe som krever at bilen må ha Longlife-olje (uansett om den kjøres på Longlife-intervaller eller ikke) Men på 119 og 121, ble det kun gjort de separate sakene du nevner men ikke vanlig service? (Motorolje, div filtre osv?) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 27, 2012 På 119 km ble følgene utført : inkludert bytte av reg.sats og vannpumpe, bremseveske, olje og filter, samt en grundig gjennomgang av bilens tilstand. Å 121 km olje å filter på dsg kassen. Men om det ble brukt longlife olje er jeg usikker på.. Da må jeg i servicehefte.. Får ikke til å sjekke dette nå. Men viss det er skiftet vanlig olje og ikke longlife, hva er konsekventene for det? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 27, 2012 Fikk sjekket dette nå. På 112 km ble oljeskift huket av som ja, sammens med longlife olje . 2 forskjellige oljer som skal skiftes på bilen Da? Når jeg var inne på 119 km service for register reim bytte , var oljeskift huket av, men ikke longlife olje, var huket av som nei. Hva er forskelljen egentlig? Hvor ofte skal longlife oljen byttes ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 27, 2012 Kan virke som de har glemt å nulstille serviceindikatoren på siste servicen din. Sent from my HTC Vision using Tapatalk 2 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 27, 2012 Så du mener på den 119 km service som de brukte vanlig olje på, er helt greit? Så da skal egentlig ikke jeg bry meg noe om denne service mld i bilen, så jeg Kan bare slette den? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 27, 2012 Service på merkeverksted? Er ikke sikker på 2.0, men på min 1.9 med DPF så skal det være Longlifeolje selv om jeg kjører med kortere serviceintervaller. Mange får 25-30tkm før de får serviceindikering hvis bilen er kodet som Longlife, mens jeg bytter fast 1g/år (15-16'km). Longlife-koding og -olje er altså ikke det samme (men LL-koding krever alltid LL-olje). Hvor bra det er med disse lange LL-skiftintervallene har vært mye diskutert i andre tråder. Men hvis du har DPF og ikke fått LL-olje, så mener jeg verkstedet har gjort en feil. Og hvis du har byttet olje for kun få tusen km siden, så tyder det på at de ikke har nullstilt serviceindikatoren, ja. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 28, 2012 Tok service på meca verksted. Dette er forøvrig en 1,9 tdi 105 hk, æ sjer det først no i profilen at det står 140 hk =p Her har det skjedd en glippe, sorry! Men ka si folket, inn å skifte til LL olje, eller er det bare "care", iåmed at annen motorolje er brukt?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 28, 2012 Info: LL-oljen har spec 507.xx. Jeg ville aldri akseptert at verkstedet hadde brukt feil olje. Får du problemer med tett partikkelfilter og det så påvises seg at det ikke er brukt riktig olje så har du en dårlig case mht. reklamasjon. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 28, 2012 Så du mener at jeg bør skifte til LL olje ? Hva tar verksted for å skifte LL olje? Har forsikring som dekker motor å drivverk. Så den er god å ha =) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 28, 2012 Kan du ikke få Meca til å skifte til riktig olje (m/filter) gratis? Og er eksosanlegg en del av motor og drivverk? Ikke sikkert? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mai 28, 2012 Lurer på før jeg kontakter verkstedet, om common-rail olje er longlifeolje? Det står at de brukte common rail olje på kvittering. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mai 28, 2012 Lurer på før jeg kontakter verkstedet, om common-rail olje er longlifeolje? Det står at de brukte common rail olje på kvittering. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mai 28, 2012 Bumper denne.. Ingen som har peiling på sistnevnte innlegg?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mai 28, 2012 Bumper denne.. Ingen som har peiling på sistnevnte innlegg?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mai 29, 2012 Da har jeg pratet med verksted, og de skal bytte til longlife olje, samt filter uten noen kostnader=) Bør jeg være obse på dpf?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mai 29, 2012 Da har jeg pratet med verksted, og de skal bytte til longlife olje, samt filter uten noen kostnader=) Bør jeg være obse på dpf?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Mai 29, 2012 Det kommer vel feilmeldinger hvis det skjer noe med DPF, så jeg ville bare avventet til det evt skjer noe (forhåpentligvis ikke). Sørg for å ha dokumentasjon på opprinnelig bytte og på at de bytter til LL pga feil olje først, så du har noe å slå i bordet med ved behov senere. (Fort gjort at man ikke får kvittering på gratis-jobber!) Og så ville jeg funnet ut om de faktisk har glemt å nullstille serviceindikatoren. (Hvis det er gjort ved service'n, så er det noe galt et sted, enten pga ikke-LL-olje, eller noe annet. Har vondt for å tro at feil olje kan trigge behov for oljeskift (serviceindikasjon) så fort, men man vet jo aldri). Forøvrig er det bekymringsfullt at Meca ikke vet hvilke biler som skal ha hvilken olje! Hadde du måttet bytte DPF om et par års tid pga dette, så hadde det trolig blitt "umulig" å få sporet dette tilbake til Meca's oljeskift.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Mai 29, 2012 Det kommer vel feilmeldinger hvis det skjer noe med DPF, så jeg ville bare avventet til det evt skjer noe (forhåpentligvis ikke). Sørg for å ha dokumentasjon på opprinnelig bytte og på at de bytter til LL pga feil olje først, så du har noe å slå i bordet med ved behov senere. (Fort gjort at man ikke får kvittering på gratis-jobber!) Og så ville jeg funnet ut om de faktisk har glemt å nullstille serviceindikatoren. (Hvis det er gjort ved service'n, så er det noe galt et sted, enten pga ikke-LL-olje, eller noe annet. Har vondt for å tro at feil olje kan trigge behov for oljeskift (serviceindikasjon) så fort, men man vet jo aldri). Forøvrig er det bekymringsfullt at Meca ikke vet hvilke biler som skal ha hvilken olje! Hadde du måttet bytte DPF om et par års tid pga dette, så hadde det trolig blitt "umulig" å få sporet dette tilbake til Meca's oljeskift.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Mai 29, 2012 Biler med DPF skal ha en egen type olje som er for biler med DPF, dette vet verkstedet. Tror det er 5W-30 Longlife 507.xx som er nevnt over her. På min 2.0TDI DPF bruker jeg castrol edge 5w-30 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Mai 29, 2012 Biler med DPF skal ha en egen type olje som er for biler med DPF, dette vet verkstedet. Tror det er 5W-30 Longlife 507.xx som er nevnt over her. På min 2.0TDI DPF bruker jeg castrol edge 5w-30 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Mai 29, 2012 det er hatt på 5W-30 olje, men ikke long life. Det er bare å komme innom å få skiftet olje til Long life 507., samt filter. Ja jeg skal sørge for å få det svart på kvitt å i servicehefte . Ser at det kan være service intervaller etter så så my kjøring eller at det har gått 2 år siden. Har hørt at bilen sier ifra om dette. Men så vet jeg ikke om forrige eier fikk nullstilt service indikator på verksted da.. På 112 km service som ble tatt 08.06-11, så er det akkurat 1 år siden den var på service med forrige eier, så vil da tru at bilen sier ifra når 1 år har gådd eller når den har nådd et viss antall kjørelengde. bare korriger mæ, hvis æ tar feil ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Mai 29, 2012 det er hatt på 5W-30 olje, men ikke long life. Det er bare å komme innom å få skiftet olje til Long life 507., samt filter. Ja jeg skal sørge for å få det svart på kvitt å i servicehefte . Ser at det kan være service intervaller etter så så my kjøring eller at det har gått 2 år siden. Har hørt at bilen sier ifra om dette. Men så vet jeg ikke om forrige eier fikk nullstilt service indikator på verksted da.. På 112 km service som ble tatt 08.06-11, så er det akkurat 1 år siden den var på service med forrige eier, så vil da tru at bilen sier ifra når 1 år har gådd eller når den har nådd et viss antall kjørelengde. bare korriger mæ, hvis æ tar feil ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...