Trykk i toppdeksel. Dårlige stempelringer? Eller bare en VAG greie?

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg skal kjøpe meg en 2000 (registrert i 1999) modell A4 Stasjonsvogn.

Det er 1.8 TQ (facelift?).

Den har gått ~185000km nå.

 

Jeg har sjekket denne hos en bekjent for status på motor osv. altså en liten kontroll.

 

Det ble da nevnt at det var gjennomslag i motor, altså stempel ringer som er gåen og bør skiftes.

 

Dette ble illustrert på verkstedet ved å kjenne på trykket som "pumpet" seg ut av olje påfyllingslokket.

Selve lokket ble også plasser der det skulle være men ikke strammet så vi fikk se at selve lokket "danset" rundt der.

 

Var ikke så mye at det var fare for at det skulle bli blåst helt av og skulle falle ned i motorrommet, men hoppet slik at det gikk rundt av seg selv.

 

Jeg fikk beskjed om at det skulle ikke være slik, det skulle ikke være noe trykk som kom ut der.. skulle heller være litt vakuum så lokket ble sugd litt ned og sto stille.

 

Det er ikke noe trykk som kommer opp av røret til peile pinnen.

 

Ok tenkte jeg. Og skal diskutere nærmere med selger.

Selger viste ikke, men har aldri opplevd motor problemer med bilen.

 

Men jeg tenkte litt senere at er dette korrekt??

 

Jeg ringte en annen kompis som jobber på Møller VW.

Han mente dette ikke var noe å bry seg om. Var ganske vanlig/eller skulle være slik.

 

Da begynte jeg å lure veldig.

 

Han på møller hadde hatt samme greiene på 2 av sine biler uten å tenke det var noe unormalt.

 

Jeg sjekket også bilen til en annen kompis, og en tilfeldig bil jeg så i vaskehallen her..

 

Testet og bekreftet samme symptomer på følgende biler:

1991ish Audi S2 2.2T (ganske tunet)

1998 VW Passat 1.8T

2000 Audi A4 1.8TQ

2000 Audi A3 1.8TQ

2000 Seat Ibiza Cupra 1.8T

2002 VW Passat 1.9tdi 4-motion

2002 Audi A6 1.8T

 

Så, jeg forstår ikke.. hva er sannsynligheten for at det skal være gjennomslag i motor på alle disse bilene?

Er ingen av disse som har merket noe problem, ulemper osv. ved dette.

 

Men er dette en VAG ting?

 

Har sjekket disse også:

2006 Volvo V70 2.0T

1994 Nissan Skyline R33 2.5T

1998 BMW 325 med kompressor

 

På disse bilene så var det ikke noe trykk opp fra oljelokket men dog. ikke VAG biler..

 

Forøvrig relatert på bilen jeg vurderer å kjøpe;

- Det er litt oljeforbruk (~1liter per 10 000km).

- Var ikke olje i røret inn til turbo (som skal i følge det jeg er blitt fortalt si at turbo ikke bruker olje og er OK).

- Selger sier han ikke har merket noe problemer med motor i det hele tatt.

- Det er litt svart røyk som kommer ut av eksosen akkurat i det man trykker pedalen helt i bånn.

- Det lukter også en del olje når man stopper bilen og åpner døren etter den har blitt kjørt litt hardere en vanlig. (står da på tomgang og kjøler seg ned).

- Bilen er helt original, ingen modifisering gjort i motor.

 

 

Setter pris på om det er noen kunnskapsrike mennesker som kan gi meg et godt svar på dette, og om det er villige eiere av en 1.8T motor eller andre typer som kunne sjekket om dette skjer på deres motor også.

 

Takk

Andreas

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som vet om det skal være slik eller ikke? :S

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I G60en min har jeg litt trykk her, trodde det kom fra glader via veivhusventilasjon. Kan vere det er samme som skjer på 1.8t, uten at jeg har noe peiling på den motoren

 

 

Er ikke egentlig det enkleste for å sjekke stempelringer bare å ta en kompresjonstest?

 

fra mobilen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I G60en min har jeg litt trykk her, trodde det kom fra glader via veivhusventilasjon. Kan vere det er samme som skjer på 1.8t, uten at jeg har noe peiling på den motoren

 

 

Er ikke egentlig det enkleste for å sjekke stempelringer bare å ta en kompresjonstest?

 

fra mobilen...

 

Takk for svar!

 

Godt mulig det har med det å gjøre.

Jeg får bare ta en komp test så snart jeg overtar bilen.

 

Skal få sjekket golfen til damen også, sugemotor i den.

 

Men hadde vært interessant å få vite om dette var en VAG greie :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er jo helt normalt at lokket står og hopper når motor er i gang :-)

 

Sent from my LT15i using Tapatalk 2

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er jo helt normalt at lokket står og hopper når motor er i gang :-)

 

Sent from my LT15i using Tapatalk 2

 

Akkurat det at det står å hopper kan vel også ha med at motor vibrerer litt. Men at det er overtrykk nedi har jeg aldri opplevt på en sugemotor...

 

fra mobilen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ettersom stemplene går opp og ned, så vil det lages et trykk inni motor, så da vil lokket stå og hoppe. uansett om motor er overlada eller ei

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her ser vi problemet mitt :P

 

Mange sier det skal være sånn. Og mange sier det ikke skal være sånn.

 

Jeg har ikke sjekket så veldig mange biler, har sjekket dem som nevnt i første posten, og det skjer på alle VAG bilene, men ikke på noen ikke-VAG biler.

 

Jeg er ikke veldig motorkyndig, men dette er noe jeg har lyst til å finne ut av.

 

Skal få testet så mange biler jeg kan snarest.

Ser jo ikke bort i fra at det skal være overtrykk på noen biler, så kanskje ikke på andre.

 

Og bilene jeg nevnte i første posten har ikke opplevd noen problemer som kan tenkes relatert til overtrykk i toppdekselet, og har heller ikke hatt noe unormalt oljeforbruk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ettersom stemplene går opp og ned, så vil det lages et trykk inni motor, så da vil lokket stå og hoppe. uansett om motor er overlada eller ei

 

Skal ikke være trykk i veivhuset på en frisk motor. Ventilasjonen er tilkoblet vakum som skal "ta unna" dette. Vanlig årsak til trykk i veivhuset kan være tett veivhusventilasjon, dette er et "problem" på mange motorer. Fører ofte til svetting og lekkasjer. Jeg er ikke noen mekaniker, men at lokket skal hoppe på alle motorer kan jeg si at er feil. En motor uten nevneverdig sylinderlekkasje og med fungerende veivhusventilasjon skal ikke lokket stå og hoppe, uansett om motor er overlada eller ei ;) At det er vanligere på enkelte motorer enn andre blir en annen sak :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen motorer (eller egentlig de aller fleste, værre på motorer med færre sylindre) har uansett pulserende veivhusventilasjon, men det er mange måter å ventilere det ut i innsuget. Vanligvis er det styrt av vakuum, men uansett slippes overtrykk rett inn i innsuget. Cabben med ABK-motor tøffer skikkelig i oljelokket, men er lydløs i oljepinnen. Supraen kan man nok kjøre til Dombås uten oljelokk uten å miste noe olje, (balansert motor ftw..) S4'en med turbofemmer er et sted midt imellom. Alle er 'tette' så jeg går ut fra at det skal være slik.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen motorer (eller egentlig de aller fleste, værre på motorer med færre sylindre) har uansett pulserende veivhusventilasjon, men det er mange måter å ventilere det ut i innsuget. Vanligvis er det styrt av vakuum, men uansett slippes overtrykk rett inn i innsuget. Cabben med ABK-motor tøffer skikkelig i oljelokket, men er lydløs i oljepinnen. Supraen kan man nok kjøre til Dombås uten oljelokk uten å miste noe olje, (balansert motor ftw..) S4'en med turbofemmer er et sted midt imellom. Alle er 'tette' så jeg går ut fra at det skal være slik.

 

Er jo alltid vakum på innsugssiden (før kompressor på overladet motor). Ikke sikkert alle motorer har åndinga dit, men det er vel vanlig at det er slik originalt? :) At motoren er tett selv med litt overtrykk har jeg ikke vondt for å tro, men det er jo bedre odds om det ikke er det :) Har også hatt biler med svetting og lekkasjer selv om det er vakum i veivhusventilasjon, så det er selvsagt ingen regel at det må være trykk i veivhuset som gjør det heller :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På åndingen er det en "pancake"-ventil, og denne trenger litt trykk for å ånde til vakum på innsuget. Kan det være dette som gir litt overtrykk i oljelokket?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe.. Nei, der er det nok mange faktorer! :)

Ja, generelt går vel ventilasjonen inn før spjeld og trykkendring vil jeg tro, så det er vel egentlig opp til ingeniøren å sørge for at det ikke havner for mye olje der! :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

aner egentlig ikke hvordan 1.8T motoren er bygget opp, men er sikkert egen ventilasjon på blokka?

 

på min G60 er det kun ventilasjon i toppdekselen, så her er det naturlig at det blir litt trykkforandringer :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal ikke være trykk i veivhuset på en frisk motor. Ventilasjonen er tilkoblet vakum som skal "ta unna" dette. Vanlig årsak til trykk i veivhuset kan være tett veivhusventilasjon, dette er et "problem" på mange motorer. Fører ofte til svetting og lekkasjer. Jeg er ikke noen mekaniker, men at lokket skal hoppe på alle motorer kan jeg si at er feil. En motor uten nevneverdig sylinderlekkasje og med fungerende veivhusventilasjon skal ikke lokket stå og hoppe, uansett om motor er overlada eller ei ;) At det er vanligere på enkelte motorer enn andre blir en annen sak :)

 

nå snakker ikke jeg om kompresjonstrykk. men det at stempler går opp og ned, dette vil skape en liten storm :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt normalt at en motor puster litt, dette kommer, som flere her påpeker av såkalt "blowby" Noe av lufta som blir trykt sammen i forbrenningskammeret glir forbi stempelringene og gjør at den puster litt ut igjennom veivhus ventilasjonen, stempler går også opp og ned, og skaper over/under trykk, litt kortere versjon: Det er en grunn til at motoren er utstyrt med veivhusventilasjon !

 

Puster motoren "unormalt" mye kan du ta en kompresjonstest, for å sjekke at ringene holder på trykket. Er denne testen OK, så må du sjekke veivhusventilasjonen din. På din motor går den ut av blokka under innsuget, og kommer innpå imellom Luftmengdemåler og turbo. Veivhus ventilasjonen skal være tett, ingen lekkasje av luft som kommer ut av veivhus, til det kommer inn igjen før turbo, men det er viktig at det ikke er kokset igjen og blokkerer luftstrømmen mellom blokk og inntak. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det trenger ikkje å være stempelfjærer som gjør dette,kan og være tett veivusventilasjon.Skal ikkje være noe nevneverdig trykk i toppdekselet på en friske motor med åpen ventilasjon fra blokka.Har du blowby som nevnt,så vil en del av kompresjonen havne i bunnpanna.Og du vil oppleve et høgere trykk ut av veivhusslangen fra blokka vist denne er åpen.ellers vil det bli presset opp i toppdekselet,vil og få et trykk ut av peilepinne røret.ville sjekket ventilasjonen i første omgang:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.