#1 Skrevet Mai 31, 2012 Hei, Jeg har en Audi 1.8 TSQ, 1999 som i vinter begynte å fuske på servoen, det ble bare værre og værre til den sluttet og virke helt, jeg kjørte slik en god stund til jeg fikk tak i en brukt pumpe, etter denne ble montert pisket den oljen og den begynte og summe/ule samt den luftsuge-lyd akkurat som en radio som ikke er på kanal svakt inne i bilen, dette lyden ble borte da rattet var i bevegelse, servoen funket de første 10 minuttene bilen gikk og sånn var det hver gang jeg startet den etter den hadde stådd den stund, jeg dro til mekonomen for å flushe ut systeme og brukte da biltema automat-olje, det kom en del spon ut med oljen men etter dette var alt helt dødt, jeg kjørte slik en stund til og har nå byttet til helt ny pumpe og orginal olje men summingen og luftsuge-lyden er der enda og jeg er redd denne pumpen også skal ta kveld da dette har kostet meg nærmere 8000 kr nå, noen som har tips eller løsning på problemet så blir jeg svært glad. MVH 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 31, 2012 biltema-automat olje? Håper det er grønn mineralolje, for visst ikke kan du vinke forvell til tannstag osv osv + pengeboka. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 31, 2012 Det var rød mineralolje, det var mekonomen som sa jeg skulle kjøpe denne og det va de som utførte skifte, men som det er nå som det var rett etter første pumpebytte og det var brukt orginalolje også da.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 31, 2012 Ta og les i denne tråden. http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=204817 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 31, 2012 (endret) Hmm..hva er forkjellen på denne oljen og den oljen som det står audi/vw på som e er brun? som den som er hatt i etter hvert bytte? Er den for tynn så når den blir varm klarer den ikke produsere nokk trykk? og derfor fungerer litt igjen etter den har stått en stund? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 31, 2012 Ved bruk av rød olje så ryker pakninger etc og det blir lekkasjer over alt. Copypaste fra en annen tråd: Forskjellen på grønn hydraulikkolje vs vanlig ATF olje er at den grønne oljen er mineralbasert, mens den røde er syntetisk. Kom ikke her og innbill meg at oljen de selger hos VAG-forhandler inneholder noen "vidundermidler" som er HELT nødvendige for at levetiden på servosystemet ikke skal reduseres betraktelig! Med andre ord så kan du trygt kjøpe olje på både Biltema, YX, og Esso. Tror en del statoil-stasjoner også har denne oljen i varesortimentet sitt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 31, 2012 Regner med denne RØDE er den jeg kaller brun/cola? Heter det dette da Green steeringfluid? eller bare grønn hydraulikkolje? Ser jeg kan få tak i spesielt servoolje som er grønn til VW/AUDI. Takker og bukker for raske gode svar. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 1, 2012 Så jeg skal kjøpe meg GRØNN hydraulikkolje og det er mulighet for at det løser problemet? Hvor mange liter trenger jeg? Takker for svar 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 1, 2012 Trenger vell 1liter... Er mulig at tannstaget tok skade av rød olje, isåfall skal du gå til mekonomen og kreve at dem bytter tannstaget gratis iomed at dem fylte på den røde oljen. (med mindre du gjorde jobben selv) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 1, 2012 da kjøper jeg 2 liter så jeg får flushet gjennom en del, ja jeg var innom mekonomen 2 ganger for å spørre om at det bled rett olje å de sa det var greit og de fåretok byttet! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juni 6, 2012 Update, har vært ute å kjørt en liten runde med bilen og den er akkurat som før, det er den tydelige lyden som høres ut som en radio som ikke er på kanal som bare blir tydligere og tydligere og summingen fra pumpen, etter en stund slutter servoen å fungere og og den blir tung på rattet, gir jeg den en del turtall funker det litt igjen men blir bare værre og værre jo lengre den går, jeg har ikke byttet olje enda, men skal flushe gjennom med grønn orginal olje på tirsdag å suge opp det som kommer fra returen i systemet, men eg lurer på hvorfor det er slik lyd og hvorfor den bare funker en stund for så å slutta å virke, har noen vært borti noe lignede eller har noen som helst form for tips eller meninger?? Pumpen er ny og der er ingen lakasjer som jeg kan se verken på bakken, systeme eller fra tanken, håper på noen gode svar.MVH! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juni 6, 2012 Var plaga med luft når jeg bytta pompa mi, da peip den fryktelig 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juni 6, 2012 Sluttet den å fungere etter en stund med kjøring for så å fungere når den har stått en stund? det er forsåvidt ikke selve hylingen jeg er redd for da jeg håper ny olje ordner hylingen, alt er helt fint akkurat når jeg starter den, ingen ulyder eller noe som kan tyde på at noe er feil, så etter den har gått på tomgang en 10 sekunder kommer det sterkere og sterkere jo mer jeg kjører, det er er den luft-sugelyden som som høres ut som en radio som ikke e på kanal som forundrer meg, og det at alt slutter å virkere etter en stund med kjøring, desto mer turtall desto fortere slutter den å virke. MVH 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juni 7, 2012 ingen som har noen meninger eller teorier om hvorfor den slutter å virke?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juni 7, 2012 Kan hende den sliter med oljen ? Eller at det er luft i pumpa som sagt, og at den ikke klarer å levere olje... Bytt oljen din ! Erlend 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juni 7, 2012 jeg kjenner ikke til servo systemet på den bilen der. men er det mulig at du har ett suge filter eller noe som kan gjøre at du ikke får olje til pumpen ? med tanke på at det var spon og slikt i oljen og derme mulig at det har tettet ett filter? jeg var ute for dette på en amcar. der var det ett filter (netting filter) som sto i selve tanken der var det kommet en masse med skit og da sluttet pumpen og virke og lagne masse lyder og servoen var ikke effektiv. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Juni 7, 2012 Takk for svar, jeg skal som sagt prøve å bytte oljen og flushe gjennom noen liter på tirsdag å se om det blir bredre etter dette og en skikkelig lufting, ang.filter så vet jeg det sitter et filter i tanken, vet ikke om det er på turen eller returen men jeg skal sjekke dette, det er ingen dom teori dette, kan hende det er tett og pumpen ikke klarer og dra nokk olje gjennom filteret til pumpen og dermed drar luft etter en stund! Vi prøver! Takk skal dere ha! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Juni 12, 2012 Update, idag har jeg hentet bilen etter de har flushet systemet og renset filteret, vet ikke hvor bra dette er gjort men i allefall er det HELT likt som det var før, begynner å bli grundig lei dette nå, har stått ute å prøvd å lufte systemet og dette skjedde: Pumpen skriker, luftlyden kommer fra førersiden av tannstag, når jeg lufter systemet uten at motor går fyller tanken seg over max og når eg jeg starter synker det en god del, på fult overlegg bråker pumpen fælt og pisker oljen, pumpen blir VELDIG varm og slutter som sagt å virke etter en liten stund, til den får stå en stund! HVA SKJER..? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Juli 10, 2012 (endret) Du har nok tatt knekken på tannstanga di etter bruk av feil olje. Siden jeg har en del tanker og frustrasjon rundt VAG og servoolje, samt det er mengdevis av tråder her inne med antagelser rundt samme tema... Hvilken olje som skal brukes på div. servoer har jeg tilgode å få skikkelig svar på, hvertfall av noen som VET hva de snakker om. Er mengdevis med folk som mener, tror og hardnakket påstår, men etterhvert som jeg spør litt mer så viser det seg at de ikke vet sikkert likevel?!? Det de fleste er enige om er at ATF eller rød hydraulikkolje ikke har noe i servosystemet å gjøre. På en av mine biler ('92 100) står det på servotanken; Kun mineralsk hydraulikkolje / G 002 000. Såvidt jeg finner ut da så betyr det Pentosin CHF 7.1 som er en grønn mineralsk hydraulikkolje. Denne oljen har såvidt jeg har skjønt, blitt brukt som originalolje på VAG frem til ~1989 og har (noen steder) spec. G 002 000. I tillegg finnes det Pentosin CHF 11S som har blitt brukt på VAG fra ~1990 til ~2006, har også spec. G 002 000, men er en grønn syntetisk basert mineralsk hydraulikkolje. CHF 7.1 og CHF 11S er IKKE blandbare med hverandre selv om Møller påstår det, blir bl.a. skumdannelse som medfører pumpehavari mm. Om jeg går til Møller og vil ha servoolje til min '92 100 så har de kun servoolje merket med G 004 000, altså enda en type grønn syntetisk servoolje, som Pentosin CHF 202. Denne er antatt blandbar med CHF 11S, men ikke med CHF 7.1. Så lenge man har en eldre bil og alle oljene er grønne, så er følgelig forvirringen total. Hva skal man bruke og hva har man på bilen fra før? Møller sier at det er ingen problem for servooljen skal aldri skiftes, men flere vet jo hvordan det ender når de sier slikt, bl.a. med automatkassene. Om noen VET svaret på mysteriet så del det med oss andre Audi tech bulletin 48-89-T07 utgitt November 1989. "The new [synthetic Pentosin 11S] and old hydraulic fluid [non-synthetic Pentosin 7.1] can be mixed if necessary ... the part number [remains] unchanged." Pentosin selv oppgir følgende; "Pentosin CHF 7.1 is NOT miscible with modern high performance hydraulic fluids such as the Pentosin CHF 11S or CHF 202" http://pentosin.net/pressreleases/CRP-116_Pentosin_CHF7-1_V2.pdf 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Juli 10, 2012 Så det man bør gjøre er og flushe systemet helt, også fylle på med mineralsk hydraulikkolje? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Juli 10, 2012 Ja, flushe skikkelig og fylle på med CHF 7.1 om bilen er fra før ~1990, CHF 11s om bilen er fra etter ~1990 og CHF 202 eller Møller sin G 004 000 om bilen er nyere enn ~2006. Husk at dette er hva JEG antar og tilråder, om noen vet noe bedre med 100% sikkerhet så slipp det ut 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Juli 11, 2012 Det jeg kan bekrefte ihvertfall er at skulle du få blandet den røde og den grønne vil du få en brun veske ("cola-farget") og den liker ingen deler av servosystemet på bilen. Ellers hadde jeg ikke noe mer å komme enn å bekrefte det Hermann har sagt, det finnes flere vesker som selges og flere av de er grønne, men ikke alle er blandbare. De du kan bruke og blande er ihvertfall Citroen sin mineralske hydraulikkveske, VW/Audi og Bilextra sin LMH+ hydraulikkveske. Hvorfor dette ikke fungerer kan jeg dessverre ikke svare på. Hydraulikksystemet kan fint være over 90 bar så det er ikke bare bare å få målt heller 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Juli 11, 2012 Jeg kan skrive under på at rød olje FOKKER opp tannstangen, og evnt pumpen. Bilxtra var skråsikker på at det skulle være rød olje. Den jeg tappet av var så mørk at det var umulig å tyde fargen. Tannstangen fungerer ikke på tomgang, pluss at den lekker. Forbannade greier! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Juli 12, 2012 Har samme problemet selv. Har byttet pumpe, tannstang, reim og strammer. Kjører på org olje. Har også kjørt en liter rett igjennom og ut for så å fylle på ny. Ingen forskjell. Virker heller ikke som om noen har kompetanse nok til å hjelpe meg. Snakket med møller og flere verksteder men. Tenkte kanskje at det var noe med servotronicen, men når jeg spør om det så er det ingen som vet hva jeg snakker om Edit, er et filter nederst i tanket. Finn deg noe å rør litt forsiktig neddi der, å se om det sitter fast eller ikke. Har vært borti att dette har løsnet og blokkert på et vis. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Juli 12, 2012 Har hatt et problem med at servopumpen min hyler. Har prøvd og tappe ut gammel olje og fyllt på ny olje fra Møller, uten at det har blitt noe bedre... Har sikkert hylt i 60000km uten at lyden har blitt værre... hva kan det være? Servoen funker ellers ok. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...