VW Touran - Defekt slavesylinder etter service

Anbefalte innlegg

En kompis av meg hadde bilen sin(VW Turan 2.0 TDi -05) på 120.000 service hos merkeverksted nå nylig. Der ble det byttet regreim, bremsevæske mm. Når han skulle hente bilen, gikk cluchpedalen i bunn og han gikk inn for å klage naturligvis. De sytes det var veldig merkelig, men at de ikke hadde vært borti noe som kunne påvirke cluchen. Bilen ble sjekket og defekt slavesylinder ble konstantert. De skulle ikke ha mindre enn 8000 for å bytte den. Etter litt diskusjon, så fikk han det til 3800. Forstatt rimelig stiv pris.

 

Spørsmålet er da om han har en sak på dem, eller er det ren tilfeldighet at det der skjedde akkurat ved service? Kjenner ikke til disse bilene, men at en slavesylinder blir defekt sånn uten vidre, har jeg liten tro på. Clutchen funket utmerket før service.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener kompisen din at verkstedet har gjort dette med vilje?

 

Det er den eneste grunnen han kan ha for å gå til sak som du sier, uten at jeg helt vet hva du mener med det i dette tilfellet.

 

Dette er en tilfeldighet som kunne skjedd når som helst, 10 minutter før han kom til verkstedet eller 2 uker etterpå, eller i løpet av den tiden den var på verkstedet.

 

Verkstedet er ikke ansvarlig for slitasjeskader som resulterer i driftsstans.

Noe helt annet hadde det naturligvis vært hvis en mekaniker hadde vært ute å prøvekjørt bilen og kollidert. Da måtte nok verkstedet pent ha fikset det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan det være en sammenheng mellom bytte av bremsevæske som har påvirket clutchhydraulikk / slavesylinder? Det er jo samme væskereservoar. Clutchhydraulikk må så vidt jeg vet også luftes ved breksevæskeskift (det er jo egentlig clutch/bremsevæskeskift).

 

Jeg har opplevd å måtte bytte slavesylinder (brems) etter bremsevæskeskift/-lufting. Det ble forklart med at sylinderen da beveget seg i områder den vanligvis ikke gjorde (bremsepedalen er jo normalt ikke helt i bunn), og hvis det er "grums" i det området av sylinderen så ryker pakningene. Blir jo ikke helt det samme på clutchsiden, men.

 

Men selv om det kan være en sammenheng så behøver det jo ikke bety at de har gjort noe galt, dette ble bare synliggjort i dette operasjonen. Jeg tror ikke han har en sak.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg frykter også desverre at han ikke har en sak her. Sist gang han hadde bilen på service, så hadde de ikke skrudd til ene hjulet. Da også syntes de det var rart, for ingenting på servicen tilsa at de skulle ha av hjulet :P Skjønner godt at han er litt skeptisk da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ting ryker også når man ikke er i nærheten. Kjedelig, men sånn er det. :P

Honda Civic på service: Manglet motorfestebolt, og speil knust. 'Ingen' hadde gjort det heller. : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nok riktig som nevnt over her at clutchpumpa også skal luftes/skifte væske ifm. bremsevæskeskift. At den da i værste fall har røket kan jo være tilfeldig. Blir nok desverre vanskelig å bevise at verkstedet har ødelagt den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det meste fungerer til det ikke virker lenger. Om det er den timen bilen var på verksted, eller dagen etter er ofte tilfeldig.

Selv om en bil har vert innom et verksted, har ikke det verkstedet automatisk skylden for alt som skjer med bilen de neste mnd :)

 

Sier ikke at det gjelder her, men man bør vel ha litt beviser på at det ikke var en tilfeldighet :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for kommentarene. Ser også at det blir vanskelig å fremlegge noe bevis her, så han får nok bare bite i det sure eplet og betale.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo klart at dette mest sannsynlig har en sammenheng med at det har blitt jobbet skiftet bremse/clutch-veske. Når verkstedet har gjort en reperasjon som berører delen som har gått istykker er ikke dette en uavhengig hendelse lengre.

 

Allikevel, slavesylinderen er en slitedel og kan ha vært at den var på siste værset fra før av. Synes derfor det var ganske fair av verkstedet å dele kostadene 50/50...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Årsak?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar en liten opp på denne da jeg er nyskjerrig. Hva var årsaken?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veit ikke årsaken da verkstedet bare byttet delen. Er en ganske omfattende jobb da slavesylinderen på denne sitter rett bak utløserlagret, slik at motor og kasse måtte splittes.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og dette ble 50/50?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble 50/50 ja, men det er vel på grunn av at de ansatte fryktet for livet en stund :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.