Passat 3bg 1.6 ryker mye fra eksos når motor blir 90grader

Anbefalte innlegg

En kompis har en passat 2002 3bg 1.6l bensin som ryker hvit/svart på turtall når den når 90grader motortemp.

 

har lest ut feilkoder og byttet begge lambdasondene og tennplugger.

ser ingen synlige eller hørlige lekkasjer fra hverken eksos eller vakumslanger.

neste jeg tenker er luftmassemåleren.

 

når motortemp er 90grader og man gir litt gass så kommer det noe bankelyder.

litt uggen å stoppe og starte igjen.

 

eieren sier at den kan være vanskelig å starte når det er kjølig ute, dvs akkurat som han fyrer på en eller 2 sylindre først.

 

 

 

dette kom første utlesning

 

16555 - Fuel Trim; Bank 1

P0171 - 35-10 - System Too Lean - Intermittent

 

17811 - EGR System

P1403 - 35-10 - Regulation Deviation - Intermittent

16524 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S2

P0140 - 35-10 - No Activity - Intermittent

16686 - Cylinder 2

P0302 - 35-10 - Misfire Detected - Intermittent

16556 - Fuel Trim; Bank 1

P0172 - 35-10 - System Too Rich - Intermittent

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ingen? kan legge til at den verken bruker vann eller olje.

eller ikke vann i oljen eller olje i vannet. ikke trykk i vanntanken heller så indikerer ikke direkte at det er gåen toppakning

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan legge til at den kommer vann ut ved gasspådrag, så alt tyder på røket toppakning.

blir minimalt med vann borte, men skifter og ser :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke bare kondens da, mest vanlig det som det kommer vann ut av eksosen, om det kommer fra topp pakningen blir det ofte mer eller mindre forbrennt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er nok litt mer en bare kondens, sammens med hvit røyk og skiftene med svart røyk, motor skifter fra lean to rich mixture.

 

har du evnt noen andre forslag på årsak før toppen rives av?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En klarer ikke å få noe særlig mengde med vann igjennom ved defekt topp pakning/topp og at motor skifter fra lean to rich mixture er helt normalt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

at motor skifter fra rich to lean kan nok stemme,men når det gir feilkoder så er det nok alt annet en helt normalt. har to helt like passater stående side om side her, med samme motor.

den ene har ingen feil koder, ryker ikke, blir ikke 90 grader uten belastning (iallefall ikke på så kort tid)

den knakker heller ikke når man gir gass uten belastning.

 

kan være seg dårlig vannsirkulasjon pga dårlig vannpumpe evnt tett radiator, uvisst når regreim ble byttet.

men så topper det seg jo med vann i eksosen i tillegg.

 

men skal ta regreim og vannpumpe først og sjekke radiatoren før vi demonterer toppen, kjipt med unødig arbeid.

takk for tips, kom med flere innspill om noen har forslag eller synspunkter. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

motoren ble åpnet og sylinder 4 har fått vasket stempel, så her kom det nok inn noe vann ja.

toppen ble planslipt og var ørlittegrann justert, så får håpe dette var ene og alene problemet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.