#1 Skrevet Juni 1, 2012 (endret) Er det noen her som kan hjelpe meg eller har tips, har en '99 Passat med AFN motor. Har hatt problem tidligere med turbo som har satt seg i reguleringa, har demontert og gjort rent den så det går lett. Når motoren er kald så har den gått i nødmodus pga for høyt ladetrykk, og regulert riktig når den blir varm. Men det er lenge siden nå, så nå har den satt seg igjen, og da har jeg gjort følgende. Byttet: * Turbo, til en i fra 130hk PD motor. * Ny luftmassemåler (pga feil verdier) * Nytt luftfilter (originalt) * Byttet magnetventil til turbo. * Testet med en annen trykk føler. * Kontrollert innsprøytningstidspunkt. * Byttet vakumslanger. * Ny motor temperaturføler Men nå (fortsatt) så når motoren er kald så lader den fult, så regulerer den litt, men når turtallet øker så øker trykket, så den til slutt går i nødmodus. Kjører man videre til motoren blir varmere så regulerer den seg riktig og ligger på ca 1bar ved full gass. Har også tettet egr rørene på motoren. Noen som har noen peilig på hva som kan være galt?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 4, 2012 ingen som vet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 4, 2012 Har du byttet trykksensoren? Eller er dette det samme som magnetventil? Min bil gir feil i vagcom på trykksensor til inntaksmanifoil. Jeg har samme problem, bare motsatt. Er bilen kald så går den som ei kule. Etter en 30min kjøring så er den dau som ei sild, og går i nødmodus hver gang jeg trår ned pedalen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 4, 2012 har ikke bytta trykksensoren, bare prøvd i fra en annen bil som virker som den skal. og det var ingen forskjell.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 8, 2012 En annen ting er at selv etter at jeg bytta luftmassemåler, så hadde jeg for høye verdier på den i forhold til ønsket verdi. Så prøvde å bytte luftmassemåler igjen, men fortsattt hadde den for høye verdier. Kan dette ha noen sammenheng?? Kan det være for høye verdier pga jeg har byttet til større turbo?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 8, 2012 Har du sjekket om du har riktig justert vnt mekanisme? Les litt her http://uk-mkivs.net/forums/t/353504.aspx 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 8, 2012 Har du sjekket om du har riktig justert vnt mekanisme? Les litt her http://uk-mkivs.net/forums/t/353504.aspx Takk, skal ta å sjekke dette. Men hvis den er feil justert, kan man få feil verdier på luftmassemåleren når bilen går på tomgang og oppover på turtall? Verdien på luftmassemåleren på bilen min er for høye i forhold til ønsket verdi. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 9, 2012 Det er helt normalt med LMM verdiene. Vag-com kan ikke lese,eller så er det ikke map lengre enn til 850 på etterspurt luftmengde. Er helt normalt og lese 1200+ i luftmengde om den er tunet f.eks. Det som er viktig med en LMM er at den fungerer som den skal. Det kan enklest ses på en logg, hvor du vil se at "actual" luftmengde stiger jevnt og trutt til den stabiliserer seg på moment toppen, før den begynner og falle av igjen på samme viset som den stiger. Og husk, Kina LMM som man får kjøpt på f.eks NBS, fungerer IKKE. Ingen grunn til og kjøpe annet enn original Bosch. Ang fjusk. Sjekk for trykk lekasjer og vakum lekasjer. Har du tverrstilt motor med turboen bak? Sjekk slangen som går til VNT klokke. Bruker du uoriginal slange der som ikke er armert, kan slangen kolapse under vakum når slangen blir varm. Mange gummislanger blir som tyggis når de blir varme. Er slangen strekt slik at den tar mye strålevarme fra turbo, og den er veldig myk, vil den mest sannsynlig kunne suges flat av vakumet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 9, 2012 Ok. Takk. Er ny bosch LMM jeg har ja, og slangene er nye armerte som de orginale. Er ikke tverrstilt motor i denne. Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 9, 2012 Ah, ser nå at det er passat det er snakk om ja. Ta en logg av turboen og last opp exelfila, så kan vi kikke på reguleringen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 3, 2013 Tar opp igjen denne tråden, har ikke fått gjort så mye, men bilen har blitt bedre. Men ettersom jeg hadde en annen defekt turbo liggende så byttet jeg vakumklokka til turbo'n og da ble det bedre, mer stabil. Men drar jeg den over 3000rpm så øker trykket. Prøvde i dag å sette på en sånn vakum måler fra biltema på vakumslangen på turbo'n, og på tomgang så har jeg fult vakum, mens ved full gass så har jeg nesten ikke vakum, noen som vet hva det kan være? skal det ikke være motsatt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 26, 2013 Det skal være mest vakum til klokka på tomgang. Om du ser på klokka når du starter bilen,så vil du se at armen går helt over straks du starter motoren. Så ettersom turtallet stiger, så slipper vakumet mer og mer for at vnt skal vri seg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...