#1 Skrevet Juni 1, 2012 hei. min 2.0 tdi har begynt og fuske ved lavt turtall. eller når jeg så vidt gir gass å turboe'n lader lavt. trår jeg full gass derimot kutter den aldri men når jeg går av gassen derimot så begynner den og småfuske (nappe) samtidig som det kommer en pff (host) lyd fra, tror det er i nærheten av luftfilteret eller om det er det, vanskelig og høre da man sitter inni helt hvor det puffer samtidig som det røkker. her om dagen så begynte også glødelampa og blinke under kjøring og så sluttet den helt og dra. men da jeg stoppet den å startet den igjen var den vanlig. på forhånd takk for svar mvh erik 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 3, 2012 Det er nok EGR-ventilen. Det er en typisk svakhet på disse motorene. Hadde problemer med den på min bil også. ' Det kom et lite rykk i bilen da jeg ga forsiktig gass, spesielt på 2. og 3.gir. Først prøvde verkstedet å blende den, men da begynte glødelampa å blinke under kjøring, så da fikk jeg ny EGR-ventil på garantien. Da fungerte bilen helt fint igjen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 3, 2012 okay, da skal jeg sjekke ut den:) min å rykker når jeg gir pen gass, kjenner det også veldig på 6.gir når jeg ligger på ca 2000 omdr og gir pent gass. da napper å rykker den noe innmari. satse på att det er den ventilen da. ikke lenge siden jeg kjøpte den hos en bilforhandler så kan kanskje prøve og få den dekket. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 3, 2012 Har akkurat samme problem på min nå også ... Hvordan kan man sjekke denne ventilen og hvor sitter den ? Er det mulig å kjøre uten denne ventilen , har sett at man får kjøpt sånn egr bypass sett noen steder ?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 4, 2012 tror den sitter på eller i nærheten av turboen etter hva jeg har forstått. man må bort med filterboksen og da skal man se den. man får kjøpt blokkeringslokk på møller, men på noen biler får man varsellampe om man tar den bort har jeg lest. er vist sot og olje som blander seg og lager en tykk guffe slik att den blir fylt med det og ikke tetter seg helt ved lett pådrag som gjør att bilen fusker. dette er hva jeg har blitt fortalt av folk hos møller osv, men jeg har ikke fått sjekket om det er dette som gjør att bilen min fusker enda. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 4, 2012 tror den sitter på eller i nærheten av turboen etter hva jeg har forstått. man må bort med filterboksen og da skal man se den. man får kjøpt blokkeringslokk på møller, men på noen biler får man varsellampe om man tar den bort har jeg lest. er vist sot og olje som blander seg og lager en tykk guffe slik att den blir fylt med det og ikke tetter seg helt ved lett pådrag som gjør att bilen fusker. dette er hva jeg har blitt fortalt av folk hos møller osv, men jeg har ikke fått sjekket om det er dette som gjør att bilen min fusker enda. Ikke fått sjekket jeg heller , men undersøkt en del rundt dette med egr på 2.0tdi ... om man blokker denne så får man feilmelding pga softwaren på bilen ... dette kan man da unngå med å legge inn ny software som eliminerer denne egr funksjonen , da vil man ikke få feilmelding på dette Egr ventilen er pallesrt på innsuget så den er lett å komme til og bytte , er jo enkelt å teste om det er denne som er årsaken da , er bare å ta av den lille vacum slangen som styrer egr og blokkere denne ... ta en tur med bilen å sjekke 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 5, 2012 På min A4 2.0Tdi 2006 mod lager EGR denne nykkingen på lave turtall. Denne ventilen er Elektrisk på min ivertfall. Er lett og komme til og tar maks 30 min og fjerne/blende denne med ei tynn blikk plate.Ligger rett under plast deksel på motor, på eksos siden. Bilen min fungerte perfekt etterpå. MEN som tidligere fortalt kommer motor lampe opp som feil melding. Men fekk bekrefta att det var EGR som feila. Gjorde denne rein og bilen blei bra ei stund. Nåken som veit om plasser og kjøpe orginale deler i utlandet til litt hyggeligere priser? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 8, 2012 da har jeg funnet feilen på min, og det var EGR ventilen. den satt rett under topp dekselet på innsuget på min også. tok av kontakten og da gikk den rent og fint. siden det er under 3mnd siden jeg kjøpte bilen så får jeg ny ventil på garantien:) men jeg skal fortsatt blende den der eksosen går inn mellom ventil og slange, så jeg slipper og få samme problemet igjen, men jeg skal la ventilen sitte der så jeg ikke får feilmelding. men om man skal kjøpe selv så får man dem til under 2000 på ebay:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 8, 2012 Jeg mener du får feilmelding om du bare blokker den også? Den kan settes til alltid stengt i motorstyringen ifbm chipping... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 9, 2012 På min A4 2.0Tdi 2006 mod lager EGR denne nykkingen på lave turtall. Denne ventilen er Elektrisk på min ivertfall. Er lett og komme til og tar maks 30 min og fjerne/blende denne med ei tynn blikk plate.Ligger rett under plast deksel på motor, på eksos siden. Bilen min fungerte perfekt etterpå. MEN som tidligere fortalt kommer motor lampe opp som feil melding. Men fekk bekrefta att det var EGR som feila. Gjorde denne rein og bilen blei bra ei stund. Nåken som veit om plasser og kjøpe orginale deler i utlandet til litt hyggeligere priser? http://www.seekpart24.com 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juni 9, 2012 (endret) Jeg mener du får feilmelding om du bare blokker den også? Den kan settes til alltid stengt i motorstyringen ifbm chipping... Man er garantert feilmelding selv om man lar ventilen sitte igjen, og bare blinder for eksos. Dette kommer av at ECU ser på luftmengden gjennom LMM om EGR ventil fungerer eller ikke. Når EGR er åpen, vil det være mindre luft som passerer LMM siden motoren suger inn eksos. Om man blender EGR, vil det gå mere luft gjennom LMM enn hva ECU forventer når EGR er åpen, og dermed kaster ecu kode. Det er en måte og unngå dette på uten omprogrammering, og det er og blende eksos inn til egr. Koble på en slange der eksos kommer inn i EGR, og strekke denne slangen til luftfilter boksen, forbi LMM. Da vil EGR ventilen suge frisk luft fra luft filteret istedenfor eksos, og LMM vil registrere litt mindre luftmengde, siden endel av luften passerer utenom LMM. Om det fungerer på disse nyere utgavene vet jeg ikke, men det fungerte ivertfall på eldre 1.9 tdi. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juni 9, 2012 okay, da kan jeg programmere om den da. har en kamerat som jobber med slik. chippet den forrige uke hos han, så da tar jeg bare en tur dit igjen etter jeg har fått den nye ventilen. tusen takk for all hjelp og svar 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juli 8, 2014 har også hatt dette problemet og byttet EGR ventilen. Men jeg har fortsatt de samme problemene. Må jeg inn på verksted for diagnose på nytt eller kan jeg sjekke at EGR ventilen fungere som den skal? Har også byttet gasspjeld da den også lakk olje. Grei jobb å gjøre selv da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juli 24, 2014 Har faktisk også denne nykkingen, men min nykker ikke hver kjøretur, men bare plutselig i 2-3 og 6 gir, er det EGR ventil som er problemet her da eller er det noe annet bugs?.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juli 25, 2014 Ja, jeg tror det. Min var også til og fra, men så ble det oftere og oftere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juli 27, 2014 aha, ja er jo blitt litt mer oftere nå enn det var tidligere, før var det 1 gang på 14 dager kanskje, men nå er det så og si 1 til flere gang daglig... hvordan renser man EGR ventilen da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Juli 29, 2014 Demonter hele ventilen og legg den i dieselbad for å løse opp. Jeg har gjort det på min, var full av dritt. Fungerer fortsatt ikke, men lurer på om det er mulig å tvangskjøre ventilen via VAGCOM opp/igjen, noen som vet? Kontakten til denne har 6 pinner så jeg vet ikke/tør ikke sette på 12V direkte noen plass for å tvangskjøre ventilen, men mener jeg har lest noe en gang om at det er mulig å gjøre dette via VagCom. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Juli 30, 2014 Jeg kjøpte meg egr cleaning box, men har ikke brukt den.da jeg kjøpte meg en ny egr ventil 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Juli 30, 2014 bruk aceton. det løstner opp dritten. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...