#1 Skrevet Juni 2, 2012 Hei - jeg leser mye og poster lite her, men nå lurte jeg på en sak jeg ikke finner ut av. Når motoren er i gang og jeg klemmer bremsene i bunn så siger pedalen. Slipper den opp, trykker igjen og den siiiger helt til bunns igjen. Ingen lekkasjer å se, riktig mengde bremseveske. Ble byttet skiver og klosser bak på verksted for noen mnd siden, og jeg har ikke merket siging før det men så har jeg aldri kjent etter heller. a) Bremsepedalen skal vel ikke sige på denne modellen? (Google mener at enkelte nyere biler skal være sånn) Grunnen til at jeg begynte å kline bremsen i bånn var en pipe/skrikelyd fra bremsene når jeg hadde kjørt litt, det virket som den hang på bittelitt. Når jeg stoppet opp uten brems var det et distinkt lite "rykk" som man får når man stanser med bremsene inne. Jeg tok en rolig tur uten noe spes bremsing i går og målte temp på bremseskivene med IR-termometeret: alle var skivene var ca 30 grader utenom foran på førersiden som var 130. b) Kan jeg sjekke noe her selv uten å dra på verksted? Er det ikke logisk å anta at det er den varme bremsen som er synderen? Grunnen til bytte av skiver/klosser bak var at en NAF test viste at bremsene var litt på, så tror ikke jeg kan skylde på verksted for noe annet enn evt. feil lufting ved bytte av bremseveske... Håper på innspill =) Go helg! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 2, 2012 Jeg svarer litt på mitt eget innlegg etter jeg var ute og kikket litt i dagslys... La ut bilder her https://picasaweb.google.com/109708780658185651497/PassatBremser?authuser=0&authkey=Gv1sRgCOucjNTXwafxTw&feat=directlink Sist jeg overhalte bremser var på min 82 Ascona C, og da lånte jeg verkstedet på Shellstasjonen jeg jobbet på - tror kanskje ikke jeg skal plukke frahverandre dette her... Men hvis bremsecaliperen har hengt seg så skulle vel ikke det gi en sigende bremsepedal? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 2, 2012 Nå har jeg ikke 3BG lenger, men pedalen skal vel ikke sige nevneverdig. Når det gjelder forskjell i temperatur, så hadde jeg det før jul på min 3BG. Jeg bytta calipere, skiver og klosser. Da ble ting straks bedre. Bremser og ikke minst temperatur på skivene. Ikke noe hokuspokus å bytte dette selv. Må ha en "hjelper" når man skal lufte bremsene etterpå, men ut over det er det stort sett "straight forward". 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 2, 2012 Takker! Jeg har ikke engang garasje så er avhengig av fint vær Forøvrig ser jeg prisen for bremsesett ikke er avskrekkende tre tusen for skiver, calipere og klosser hos Norsk Bildelsenter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...