A80 B4 dør ut av og til når clutchen trykkes inn

Anbefalte innlegg

Som 'topic' sier, hva kan dette skyldes?

 

Motoren er en 2.0E (ABK) og står i en -93 A80. Av og til når man trykker inn clutchen faller turtallet ganske lavt, ofte ned imot ett par hundre omdreininger, og av og til dør bilen helt ut, særs ved køkjøring. Men det har også skjedd når jeg har kommet i større hastighet og skal bremse og gire ned foran f.eks. et veikryss. Er litt surt når det skjer, kommer i fart, også blir bilen plutselig tung på rattet og bremsen, ikke noe særlig :( Turtallet hopper også opp og ned hele tiden hvis jeg gir litt gass mens bilen står i ro.

 

Noen som har noen tips å komme med? Har lyst til å få fikset dette, og er takknemlig for alle svar og tips som måtte komme.

Problemet oppsto etter overhaling av topp. Tenning skal være noenlunde justert (med tenningslampe), men vurderer å sjekke den "ekstra" hos en bekjent. Han brukte noe i tillegg til tenningslampe når han justerte, for å "lytte" på motoren, var det stroboskop han kalte det?

Hadde tidligere overslag i en kåpe på ene pluggledningen, men denne er nå skiftet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde samme problemet, var forgassern det var noe galt med,

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jaha, forgasseren?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres veldig ut som tomgangsregulatoren...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg også har tenkt på denne, men synes det er litt pussig at problemet plutselig skal oppstå etter overhaling av toppen? Har ikke vært antydninger til problemet tidligere (før overhaling).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo også høres ut som den berømte tomgangs skruen, som har en tendens til å skru seg ut og forsvinne. I så tilfelle ser du dette på innsuget, og om du hører en liten suge lyd så er det nok den...

Visst ikke vet ikke jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jaha, dette hørtes interessant ut og må sjekkes opp nøyere. Hvor på innsuget finner jeg denne "tomgangs-skruen" da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jaha, dette hørtes interessant ut og må sjekkes opp nøyere. Hvor på innsuget finner jeg denne "tomgangs-skruen" da?

 

Ja det skulle jeg hatt en lett måte og forklart på, men den sitter no på innsuget en plass, visst den er borte så hører du om den er borte, visst du får noen til å holde lett på gassen så ikke bilen kubber, så skal du lett klare å finne den, vil jeg tro.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, får vel prøve å se på det i morgen da. Holde lett på gassen ja, hehe, problemet da er jo at bilen hopper i turtall som en våryr hingst...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kom til å tenke på en ting, denne "tomgangs-skruen", eksisterer denne på motorer med innsprøytning også? Eller er den bare på forgasser-motorer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kom til å tenke på en ting, denne "tomgangs-skruen", eksisterer denne på motorer med innsprøytning også? Eller er den bare på forgasser-motorer?

 

Er på innsprøytnings motorer

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det K-jet på bilen din Eskild?

I så fall har jeg erfaring med bensintrykkregulator som ikke var med som den skulle. Den gjorde akkurat det samme som på din.

Om det skulle mangle skruer (tomgangs- osv) eller være vakuumlekkasje er det bare å spraye startgass rundtom slanger, plugger osv. Har du en lekkasje vil tomgangen øke når startgassen blir sugd inn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er visst et kjent problem på motoren min og, at o-ringen rundt tomgangsjusteringa lekker. Jeg fyllte "hullet" med silikon, og etter det sluttet suselyden som kom før når jeg ga litt gass, og tomgangen ble mer stabil.

Litt vanskelig å høre lyden syns jeg, men stikk hodet oppi motoren mens du gir den litt gass, så høres det.

 

Legger ved et bilde av tomgangsjusterings-skruen i motoren min.

motor.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det K-jet på bilen din Eskild?

 

Akkurat det skal jeg verken bekrefte eller avkrefte, for det er jeg jaggu meg ikke sikker på. Men er det ikke noe som heter Digifant da? Kanskje noen andre som kan svare bedre på dette enn hva jeg kan, det er som sagt en 2.0E ABK-motor det er snakk om...

Legger ved ett bilde, klarer man å se ut ifra dette hvor eventuelt tomgangsskruen sitter?

Bilde 022.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som har noe mer å komme med her?

 

Har nå blitt fortalt at tomgangsskruen skal sitte på/ved luftmengdemåleren en plass, men gudene vite hvor, har ikke orket å sjekke opp ennå.

Kan det hjelpe å "rense" tomgangsventilen, eventuelt hvordan gjør jeg dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som har noe mer å komme med her?

Kan det hjelpe å "rense" tomgangsventilen, eventuelt hvordan gjør jeg dette?

 

Jeg renset min med isopropanol, funket bra det.

Men vil tro de fleste rensesprayer fungerer, bare de ikke legger igjen en oljehinne, 5-56 og wd40 er vel å anbefale.

 

fordelen med isopropanol er at den tørker veldig fort.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg også har tenkt på denne, men synes det er litt pussig at problemet plutselig skal oppstå etter overhaling av toppen? Har ikke vært antydninger til problemet tidligere (før overhaling).

 

Sikker på at alle slanger er på plass, og at slangeklemmer er skrudd til? Jeg ville sjekket med startgass om den suger noe falskluft. Lurt å begynne med det enkleste..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går den jevnt på fullt pådrag? I så fall, kan det ikke da være en av følerne i eksosen? Signal fra disse følerne kobles vel ut/oversees av styreenheten ved fullt pådrag.

 

Vet dessverre ikke hvor mange slike sensorer som sitter på din bil, eller hvor de evt. sitter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen går jevnt og drar normalt på fullt pådrag. Er kun når man clutcher ut at problemet eksisterer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har ikke k-jet vaffal. Dette er enten digifant eller motronic. Men da burde det være mulig å blinke ut feilkoder fra en eller annen kontakt. Kanskje det dukker opp noe nyttig informasjon da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har ikke k-jet vaffal. Dette er enten digifant eller motronic. Men da burde det være mulig å blinke ut feilkoder fra en eller annen kontakt. Kanskje det dukker opp noe nyttig informasjon da?

 

Ja som sagt, så tror jeg det er Digifant jeg har...

Feilkoder ja, er vel kanskje en mulighet der. Får vel se om jeg tar meg en tur innom Bilsentrum en dag det passer slik da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.