Anbefalte innlegg

Hei,

 

Vil berre spørja litt raskt. Vindusviskarane og varmeapparatet fungerar kun på den raskaste hastigheita på ein Audi S2, 1991 mod. 3b coupe. Nokon erfart noko liknande? Nokon som har tru på noko elektrisk, relè eller liknande?

 

Den elektriske låsen inni bagasjeromsluka må antakelegvis ha teke kvelden også. mest sannsynleg ein kortsluttning då ledningane som går inn til låsen vert varme, og utviklar røyk. Når eg koblar i frå dei to polane på låsen, vert varmgangen borte. Nokon som har erfart noko liknande før, og eventuelt nokon som har delenr til denne låsen i bagasjeromsluka??

 

Takkar for rask hjelp ;) Kjekt og få låsa bilen i grunn!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aner ikke om visker/varmer,(bakstykke på tenningslås?) men sjekk kablingen i gummigjennomføringen til bakluka! Svært ofte at kablene ryker der..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aner ikke om visker/varmer,(bakstykke på tenningslås?) men sjekk kablingen i gummigjennomføringen til bakluka! Svært ofte at kablene ryker der..

 

Vel det var eg i grunn ganske nødt til å sjekka sidan det kom røyk ut frå dekselet :) Så har lagt nye kablar frå bunnen av bagasjeromsluka og heilt opp på siden og inn i midten igjen til låsen. Så trur ikkje det skal vera noko kortsluttningar inni kabelpølsa pr. no. Då mistenker eg heller ein defekt lås. Veit ikkje om det er mogleg at sjølve låsen kan verta øydelagt? Men reknar med det då den er 2-polt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sitter skikkelig fast her. Må da være noen som har erfart lignende feil??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mitt varmeap. vindusvisker, blinklys, grøftelys, ++ slutta å virke men d var bare dårlig kontak i et rele under panseret.. nr213 TRUR jeg d var (kan sjekke d nærmere) eller så funker mi kupe vifte også bare på full guffe, men vil tro d er dem motsandene som ligger over selve vifta med to kontakter på..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mitt varmeap. vindusvisker, blinklys, grøftelys, ++ slutta å virke men d var bare dårlig kontak i et rele under panseret.. nr213 TRUR jeg d var (kan sjekke d nærmere) eller så funker mi kupe vifte også bare på full guffe, men vil tro d er dem motsandene som ligger over selve vifta med to kontakter på..

 

Takkar så mykje for svar! Du må sei i frå om du finn feilen på din :) Er det motstandar kobla rett på coupevifta inne i dashbordet? Er den vifta plassert rett under\bak hanskerom? I såfall er det kanskje mogleg og komma til den uten å demontera for mykje?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

(Sakset fra en annen tråd på forumet)

 

Bytta denne i dag faktisk på 90 quattro`n og det var en lett jobb

 

Ta ned hanskerommet (2 skruer) , så sitter det sorte viftehuset opp til høyre under dasjbordet.

På toppen av viftehuset så sitter formotstanden , og byttes med enkelhet ved å skru ut en skrue og løsne ett par klips.

 

(dette var på B3 , som stort sett er samme som B4/coupe)

 

(Symptomer var null virkning av vifte på 1-2-3 hakket, men fungerte på 4 hakket)

 

Om andre sliter med samme problem, så er oppskriften på et fungerende varmeapparat nevnt over :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må også få spørre om noen har delenummer til bagasjeromslås da denne mest sannsynlig er defekt og eg må få bestillt ny. Nokon med ETKA?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må også spørre om nokon veit nummeret på det eventuelt dei relèa som er involvert i viskaroperasjonen, og kvar dei er montert i bilen :) På førehand takk!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja følg den oppskriften du har der, finner du dem 2 ledningene som går til selve vifta finner du også motsandene. Men siden vindusvisker funker på fult så tror jeg ikke det er rele213. var ute å kikket litt så virke som rele 228 (ute i sikringsboks) også har noe med vindusvisker å gjør ta å sjekk d da d virke som intervall funksjonen ligger i d. litt synsing men håper d kan hjelpe:)

 

Men når d gjelder bakluka, er d i selve luka d er galt eller nedi bagasjen? i selve bakluka er d vel bare et par ledinger til den lille bryteren til lyset baki der som går på når du åpner.. også de som er til den vindusviskeren.. selve låsen er vel styrt av vakumboks nedi der med en liten slange på? slik er d hvertfall på min:P hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja følg den oppskriften du har der, finner du dem 2 ledningene som går til selve vifta finner du også motsandene. Men siden vindusvisker funker på fult så tror jeg ikke det er rele213. var ute å kikket litt så virke som rele 228 (ute i sikringsboks) også har noe med vindusvisker å gjør ta å sjekk d da d virke som intervall funksjonen ligger i d. litt synsing men håper d kan hjelpe:)

 

Men når d gjelder bakluka, er d i selve luka d er galt eller nedi bagasjen? i selve bakluka er d vel bare et par ledinger til den lille bryteren til lyset baki der som går på når du åpner.. også de som er til den vindusviskeren.. selve låsen er vel styrt av vakumboks nedi der med en liten slange på? slik er d hvertfall på min:P hehe

 

Takk for tips om rele :) Og det er mulig jeg bare har antatt ut fra det blå at jeg har en lås som er styrt elektrisk og at det er det de to ledningene går til hehe.. Men når jeg tenker meg om så er vel alle låsene vakumstyrt via sentrallåsen? Er midt i en eksamensperiode, og i morgen er jeg ferdig med alt, så da skal jeg kaste meg ut og sjekke litt!! Takk for gode innspill Tor Rune :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekket baki bakluka nå, og det er en bremselysveksler som blir aktivert når luka går igjen, ved at en plastpinne blir skyvd opp i veksleren.Peiling på eventuelt delenr. da jeg kan bestille denne hos møller? Står forsåvidt PNT 893 947 561A på den, så regner med det er det jeg oppgir til Møller`s. Regner med det er denne som forårsaker kortslutning nå, da jeg har sjekket ledningene hele veien gjennom bakluka, og alt ser fint ut.

 

Bilder:

 

IMAG0470.jpg

 

IMAG0469.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vert usikker igjen på om det kan vera feil ein anna plass, ledningane opp til vekslaren vert fortsatt brennheite på kort tid etter tilkobling av vekslar. Åpna delen og såg etter om noko var feil på. Den såg fin ut, og fjøringsmekanismen såg ut til å vera i orden. Kobla den til igjen, og då gnistrar det når eg koblar til siste ledningen. Lyset i bagasjerommet lyser sterkt før eg koblar den til. Når eg har kobla den til, så lyser det plutseleg svakt. Om eg aktiverar vekslaren med å trykke inn plastpinnen, vert lyset i bagasjerommet sterkt igjen, medan når eg slepp pinnen heilt ut att, så vert lyset svakt igjen. Er det noko som skurrar utifrå korleis det skal vera her? Sjølve funksjonen til vekslaren synes å vera i orden i grunn. Takkar så mykje for hjelp her, irriterande feil i grunn!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen med erfaring på dette området??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må nesten bumpa igjen eg då eg ikkje veit kva som er normal funksjon på lyset i bagasjerommet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe.. Du har ikke koblet noe feil et sted? Virker som det er konstant pluss på en av kablene som blir kjørt rett til jord gjennom bryteren?

Stikker du innom Biltema, cd-cardic eller et bibliotek(!) kan de ha inne Haynesmaualen til 80'n, så får du kikke på skjemaet der! Er veldig likt på disse..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den bryteren er akkurat samme greia som sitter på sia låsen til fører/pass døra de. en veldig enkel bryter som er av når den er inne å på når den er ute, hos meg styrer den kun d lille lyset baki, har den innvirkning på bremse lyset ditt (siden du skrev bremselysveksler) er der koblet noe feil i forbindelse med baklysene, d er egentlig umulig (tror jeg) da alt har egne stikk. Men nå husker ikke jeg i farten hvordan ting henger sammen baki der men hvis d lille lyset har jording i sammen med baklysene dine så ta av å sjekk kontaktene til "lysbrettene" der alle pærene til baklys sitter å se om dem har god jording, slik at ikke baklysene dine blir jordet gjennom bagasjeromslyset ditt hvis d er mulighet for d.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe.. Du har ikke koblet noe feil et sted? Virker som det er konstant pluss på en av kablene som blir kjørt rett til jord gjennom bryteren?

Stikker du innom Biltema, cd-cardic eller et bibliotek(!) kan de ha inne Haynesmaualen til 80'n, så får du kikke på skjemaet der! Er veldig likt på disse..

 

Eg har ikkje kobla noko, oppsettet fungerte heilt til det plutseleg skjedde noko av seg sjølv.

Problemet utarter seg slik: Alt har fungert helt topp frem til for ca. 3 uker siden. Da begynte plutselig bilen og tømme batteriet for strøm når den stod parkert på under en halvtime. Åpnet dekslene i bakluka siden det kom røyk ut der etterhvert. Oppdaga at ledningene som gjekk inne i "pølsa" inni bakluka var omtrent smelta saman den siste halvmeteren før veksleren. Kappa heile pølsa frå start av bakluke og sjekka samtlige ledningar og isolerte dei opp igjen fram til denne brytaren. Oppdaga då at det er henta 12V signal frå ledningen som går til varmetrådane i bagasjelukevindu. Ser ut som hjemmemekklodding med en klasebombe av loddetinn. Men trur ikkje det skal vera noke feil der i utgangspunktet sidan dette ikkje har vore eit problem før. Så eg trur eg har ein kortslutning, men den kan ikkje lenger vera i bakluka, så då må det ha skjedd noko med kablane ein plass ned og inn i bilen, men dei er farsken omtrent umogleg å koma til utan å skru ut heile interiøret i bilen :/ Har ikkje sjekka noko med multimeter endå, får til å måla litt, men veit ikkje heilt kva eg skal forventa meg av resultat når eg ikkje heilt veit korleis spenninga skal vera ved brytar inne\ute etc.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den bryteren er akkurat samme greia som sitter på sia låsen til fører/pass døra de. en veldig enkel bryter som er av når den er inne å på når den er ute, hos meg styrer den kun d lille lyset baki, har den innvirkning på bremse lyset ditt (siden du skrev bremselysveksler) er der koblet noe feil i forbindelse med baklysene, d er egentlig umulig (tror jeg) da alt har egne stikk. Men nå husker ikke jeg i farten hvordan ting henger sammen baki der men hvis d lille lyset har jording i sammen med baklysene dine så ta av å sjekk kontaktene til "lysbrettene" der alle pærene til baklys sitter å se om dem har god jording, slik at ikke baklysene dine blir jordet gjennom bagasjeromslyset ditt hvis d er mulighet for d.

 

Eg siterte kun navn på delen som eg fant vilkårleg på nettet ved søk av delenr. Så du har nok rett i at denne brytaren kun går til det lille lyset i bagasjerommet slik eg ser det. Kva kan eg forventa av spenning når brytaren er aktivert (inne) og når den er deaktivert (ute)?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den er aktivert ute og deaktivert inne, skal ta en titt på min imåra å se hvordan den er koblet:) i nærheten av feste til reservehjulet sitter kontaktene til bakluka, må løsne litt deksler for å komme til hvis d kan gjør søkejobben lettere:)

Men sjekk jording til baklys, på mine biler har alle hatt irr og dårlig kontakt der..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den er aktivert ute og deaktivert inne, skal ta en titt på min imåra å se hvordan den er koblet:) i nærheten av feste til reservehjulet sitter kontaktene til bakluka, må løsne litt deksler for å komme til hvis d kan gjør søkejobben lettere:)

Men sjekk jording til baklys, på mine biler har alle hatt irr og dårlig kontakt der..

 

Den e fin, takker for svar :) Men eventuell dårlig jording skal jo ikke føre til en eventuell konstant kortslutning?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Smelte av hanskerommet, og ser litt rundt vifta. Eg har kun 2 ledningar som går innpå, og ikkje noko klips med noko motstand i. Er denne motstanden eventult under det plastdekselet der ledningane går inn på toppen av vifta? Er silikonert igjen det dekselet, men er den eneste plassen eg kan mistenka at det er plassert nokon motstandar. Sjå på bilete. Lettare og visa då :)

 

IMAG0483.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg er nøydd til å bumpe igjen. Ligger formotstanen innunder plastdekselet på toppen av vifta? Ser ikkje noko til motstandar andre plassar rundt vifta.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp d gjør dem.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp d gjør dem.

 

Fantastisk! Takk for svar :) Da bærer det ut med den i morgen!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.