Styrke på titaniumsbolter i m6

Anbefalte innlegg

Hei

 

Skal bytte ut boltene i mine delte felger. Har pr idag vanlige bolter i 8.8 kvalitet skrudd til med 17nm.

Problemet er at med 8.8 kvalitet ligger man helt på grensa av hva boltene tåler og jeg har knekt flere bolter under kjøring. Trenger derfor noe sterkere.

 

Har funnet titaniumsbolter i hva som kalles Aircraft Grade 6AL-4V Titanium. Disse skal tåle 120,000Psi ultimate tensile strength.

 

Problemet mitt er å finne informasjon over hvor mye sterkere 8.8 eller 12.9 bolter er i forhold til flyindustri standarden.

 

Er det noen her inne som har peiling og kan hjelpe meg?

Poenget med å gå over til titanium er for å spare vekt, titaniumsboltene er ca 50% lettere, og fordelt over 80skruer så blir det ca 0,5kg spart

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

 

Skal bytte ut boltene i mine delte felger. Har pr idag vanlige bolter i 8.8 kvalitet skrudd til med 17nm.

Problemet er at med 8.8 kvalitet ligger man helt på grensa av hva boltene tåler og jeg har knekt flere bolter under kjøring. Trenger derfor noe sterkere.

 

Har funnet titaniumsbolter i hva som kalles Aircraft Grade 6AL-4V Titanium. Disse skal tåle 120,000Psi ultimate tensile strength.

 

Problemet mitt er å finne informasjon over hvor mye sterkere 8.8 eller 12.9 bolter er i forhold til flyindustri standarden.

 

Er det noen her inne som har peiling og kan hjelpe meg?

Poenget med å gå over til titanium er for å spare vekt, titaniumsboltene er ca 50% lettere, og fordelt over 80skruer så blir det ca 0,5kg spart

 

Tillsvarer vel ca samme styrke som 8.8 bolter (8.8 er ca 800 n/mm2) 120 000psi er ca 827 n/mm2

 

http://www.digitaldutch.com/unitconverter/pressure.htm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finnes det da noe sterkere enn aircraft grade 6AL-4V ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finnes det da noe sterkere enn aircraft grade 6AL-4V ?

 

har desverre ikke god kjennskap til titan bolter.

 

men er det felgene som MÅ ha 17nm da eller ? anbefalt moment på M6 8.8 er 9 NM... på 12.9 kvalitet derimot er anbefalt moment 17 nm?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Felgene som må ha 17nm. Jeg prøvde meg på 14nm på ene felgen og den delte seg jo på rudskogen så 17nm er viktig ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må forske videre på dette, ikke noe vits å kjøpe tyngre bolter enn man må. Selv om 125gram pr hjul ikke virker så mye, så blir det for dumt å ikke prøve å få det til. De fleste 12.9 boltene jeg har funnet er jo ubehandla og vil bli seendes stygge ut ganske kjapt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen andre tips? Må ha bolter som tåler 17nm++ 8.8 kvalitet ryker bare etter litt kjøring. 12.9 kvalitet, eller finnes det noe bedre?

Hvor skaffer jeg 12.9 bolter med innvendig 6kant eller torx som er behandlet med noe?

 

Altså:

m6*25-30mm lengde må tåle 17nm++, må være behandlet eller i et eksotisk materiale som ikke forvittrer.

Mengde: 80stk (kan kjøpe 100 hvis det selges i bulk)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Molde jernvare er "eksperter" på bolter og skruer. Det må da finnes noe tilsvarende nede hos deg også. :)

Det er der bare å ramse opp kravene du har, og så får du vite om de har på lager eller ei.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dessverre finnes det bare blåruss her nede i tigerstaden.

 

Har vært på Wurth, men de hadde ikke noe annen enn ubehandlet 12.9kvalitet bolter. Var forøvrig bestillingsvare da de aaaldri solgte noe av det (?)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1: Er jo ikke rart boltene ryker om du drar de til med 14nm når maks er 9nm? Hadde du dratt til med 9nm ville det holdt MYE lenger, mest sannsynlig ville det holdt evig :)

 

2: Er det ikke å få tak i orginale bolter til disse felgene?

 

3: Kan du ikke ikke bare kjøpe 12.9 bolter da og få de lakkert/eloksert/galvanisert/whatever? Finnes da steder med betydelig høyere kompetanse på bolter enn hos Wurth. Tingstad, Astrup (Tools) eller Zachariassen jernvare har sikkert 12.9 liggende på hylla.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dessverre finnes det bare blåruss her nede i tigerstaden.

 

Har vært på Wurth, men de hadde ikke noe annen enn ubehandlet 12.9kvalitet bolter. Var forøvrig bestillingsvare da de aaaldri solgte noe av det (?)

 

De har nok ikke i butikken nei, men lageret har 12.9 bolter. Disse er sorte som regel, men ikke behandlet med noe.

 

Men de kan nok skaffe fra tyskland. Ser de har 4 alternativer på 12.9 bolter. Men siden jeg ikke skjønner de tekniske beskrivelsene på de så vet jeg ikke hva de er belagt med. Eller om de er belagt med noe i det hele tatt. Men her har du hvertfall de som jeg har funnet så langt. La bare inn 25mm lengde for å gjøre søket enklere.

DIN912-12.9-IS5-M6X25-HK

DIN912-12.9-(GE3A/VL)-M6X25

DIN912-12.9-IS5-(DC5A)-M6X25

DIN912-12.9-IS5-M6X25

 

Disse kan bestilles fra tyskland med ca 4 ukers levering. De kommer nok til og koste litt men det er hvertfall ett alternativ. Usikker på pakkemengde, men du må bestille hele esker (usikker på innhold men min 100 maks 250). Skaffeavdelignen hos wurth kan si om de er belagt med noe eller ikke (gå via selger/butikk)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1: Er jo ikke rart boltene ryker om du drar de til med 14nm når maks er 9nm? Hadde du dratt til med 9nm ville det holdt MYE lenger, mest sannsynlig ville det holdt evig :)

 

2: Er det ikke å få tak i orginale bolter til disse felgene?

 

3: Kan du ikke ikke bare kjøpe 12.9 bolter da og få de lakkert/eloksert/galvanisert/whatever? Finnes da steder med betydelig høyere kompetanse på bolter enn hos Wurth. Tingstad, Astrup (Tools) eller Zachariassen jernvare har sikkert 12.9 liggende på hylla.

 

1: Jeg prøvde å kjøre med en felg som var dratt til med 14nm, de skrudde seg ut. Har prøvd locktite også, men hjelper ikke-

 

2: Jo man får tak i orginale bolter på et eller annet vis sikkert. Men liker ikke skruehodet på de. Vil ha innvendig sekskant eller torx.

 

3: Jo kan jo kjøpe ubehandla, men hvorfor handle det hvis det finnes ferdige alternativer.

Takk for tips skal høre med noen av de andre du nevner der. Skønner ikke hvorfor det skal være så himla vanskelig å skaffe i grunn. M6 må jo være en av de vanligste dimensjoner i hele verden..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går ut i fra at du har tenkt på denne gjengen her?

 

http://industrisalg.no/

 

De leverer MYE til olje industrien her i området, og siden jeg syntes jeg leste at du skulle gjøre byen utrygg neste helg er det jo bare å få noen til å hente dem for deg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

M6 skruer i 12.9 kvalitet som er behandlet med ett eller annet, finnes ikke i standardsortimentet hos noen skrueleverandør.

Dette fordi kvaliteten forringes ved elsink ol prosesser.

 

Jeg har dessverre ingen gode tips på hvor du skaffer heller :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok da har man forklaringen på hvorfor de er ubehandlet.

Da er vi tilbake på start da.. må prøve å finne noe titaniumsbolter som er sterkere da.

Gidder ikke ha rustene skruer i allefall :I

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det er de der Frode, takk for tipset. Eneste aberet er prisen, 700kr for alle jeg trenger. Får jo både titanium og sikkert andre bolter for den prisen der. Men kanskje like så greit, da vet man i allefall at de holder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle boltene jeg har brukt i understellet på golfen er 12.9 eller var det 10,9 husker ikke helt, men samma det. Jeg pakket disse i en eske å sendt de til elforsinking (sånn gullfarge, får også sort) hos vestby galvaniske, jobben kom på 200 eller 300 som var minste prisen, var vel ca 1-2 kilo med div bolter og småting

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå snakker vi ;) Da tror jeg at jeg går for den. Handle inn 100 12.9 bolter og sender de dit.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg sier noe smart avogtil jeg å;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da får jeg forhåpentligvis 12.9 bolter i morgen så får vi håpe at det holder :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

M6 skruer i 12.9 kvalitet som er behandlet med ett eller annet, finnes ikke i standardsortimentet hos noen skrueleverandør.

Dette fordi kvaliteten forringes ved elsink ol prosesser.

 

Jeg har dessverre ingen gode tips på hvor du skaffer heller :o

 

 

 

Taler ikke dette litt i mot det du gjør nå da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg får bolter i morgen, men bruker de ubehandlet inntil videre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden du kjører ketchup farga bil med sennepsfarga hjul, så blir det jo bare helt perfekt hvis felgskruene ruster = sprøstekt løk look! :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.