#1 Skrevet Juni 8, 2012 (endret) Har kjørt litt havari. Bilen stoppa plutselig. Ville ikke starte. Prøvde å trille i gang uten å starte. Fikk slept hjem å begynnte å skruve. Til jeg så dette: registerdrevet på veiva hadde løsnet, slie en bit av veivakseln der sporkilen på kamdrevet skal være, å på drevet var sporkilen borte. Så..... Da må veiva byttes. Og hva er sjansen for ventilene er bøyd? (ble ikke ulyd). Denne mottorn kjøpte jeg hos en her på forumet. Forsterket nybygg.... Siden dette skjedde må jo bygget være dårlig gjort? Dette skal jo ikke skje????? Sent from my HTC One X 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 8, 2012 Garantert at ventiler har tatt kvelden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 8, 2012 Garantert at ventiler har tatt kvelden. Vil ikke det ha gitt lyd fra seg? Sent from my HTC One X 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 8, 2012 Vil ikke det ha gitt lyd fra seg? Sent from my HTC One X Har sett maaaaaange registerhavari, ingen har hørt noen lyd..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 8, 2012 Noen kjapp måte å finne ut av det før jeg begynner å ta ned veiva? Uten å ta av toppen Sent from my HTC One X 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 8, 2012 Den har nok slått borti noe for så å knekke kilen.. Eventuelt så har ikke bolten vært stram nok. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 8, 2012 Den har nok slått borti noe for så å knekke kilen.. Eventuelt så har ikke bolten vært stram nok. Hva mener du at har slått borti noe? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 8, 2012 Noen kjapp måte å finne ut av det før jeg begynner å ta ned veiva? Uten å ta av toppen Sent from my HTC One X Ikke akkurat kjapp måte, men: Du kan ta ut kammene og kjøre trykkluft ned i plugghullene. La gjerne stempelet på den enkelte sylinder så på ND så lufta ikke svirrer motoren rundt. Har du hele ventiler så lekker det lite ut, kun litt gjennom stempelringer. Har du skjeve ventiler så blåser det omtrent rett gjennom og ut i innsug eller eksos. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 8, 2012 Den har nok slått borti noe for så å knekke kilen.. Eventuelt så har ikke bolten vært stram nok. Jeg er garantert så sikker på han som byggde motorn ikke kunnet ha skrudd denne stram nok. Men der får jeg for å kjøpe motorbygg fra amatør Sent from my HTC One X 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 8, 2012 Hva gjør deg så skråsikker på at bolten ikke var strammet nok ved bygging? Hvor stramt satt bolten? Skal det være locktite eller olje på gjengene på denne motoren? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juni 8, 2012 Skråsikker kan jeg jo ikke være. Men hva i all værden kunne gjort at bolten var løs? Den var rett og slett nesten halveis ut Sent from my HTC One X 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juni 8, 2012 Skråsikker kan jeg jo ikke være. Men hva i all værden kunne gjort at bolten var løs? Den var rett og slett nesten halveis ut Hvis den var så løs og registeret relativt nylig var skiftet (som du skriver - nybygg) så er det nok særdeles høy sannsynlighet for at dette skyldes dårlig håndverk. Mulig middagen ble klar idet bolten skulle vært strammet: rolleyes Det er naturligvis en mikroskopisk sjanse for at veiva allerede hadde sprekken fra tidligere og at den ikke ble inspisert slik den burde ved montering.Med korrekt moment på bolten og uten slitasje på kilen så ville slik motor trolig gått adskillige titusner før dette kunne løsnet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juni 8, 2012 Hvis den var så løs og registeret relativt nylig var skiftet (som du skriver - nybygg) så er det nok særdeles høy sannsynlighet for at dette skyldes dårlig håndverk. Mulig middagen ble klar idet bolten skulle vært strammet: rolleyes Det er naturligvis en mikroskopisk sjanse for at veiva allerede hadde sprekken fra tidligere og at den ikke ble inspisert slik den burde ved montering.Med korrekt moment på bolten og uten slitasje på kilen så ville slik motor trolig gått adskillige titusner før dette kunne løsnet. Ja desverre :banghead: Vil bare skrike jeg da.... I samme senariet sjedde det noe at revers forsvant. Bilen stoppa i oppoverbakke (den bare stoppa, hva skulle jeg tro?). Så jeg fila litt uten hell, og med mitt halveis døde batteri fant jeg ut i farta at jeg ikke skulle kaste bort den strøm som var. Jeg satte den i revers og beggynte å trille bak. Slapp clutchen og pang, det small og revers ble borte. Såååå... Nå sitter jeg her med ødelagt veiv, (kansje) ødelagte ventiler og (kansje) ødelagt girkasse :thumbdown: Sent from my HTC One X 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juni 10, 2012 Noen som har tatt ned veiva mens motoren står i bilen? Hva problemer kan det by på? Har ikke lokaler med bukk osv tilgjengelig, så jeg har nå dradd bilen opp på bokkene i carporten. Helt utpå kanten, så kommer godt til. Men, girkassa må av!? Og... Traversen virker til å bli i veien!? Noen gode tips?:rolleyes: Mvh Kim Rune 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juni 10, 2012 Noen som har tatt ned veiva mens motoren står i bilen?Hva problemer kan det by på? Har ikke lokaler med bukk osv tilgjengelig, så jeg har nå dradd bilen opp på bokkene i carporten. Helt utpå kanten, så kommer godt til. Men, girkassa må av!? Og... Traversen virker til å bli i veien!? Noen gode tips?:rolleyes: Mvh Kim Rune Det blir bare tull, du kan avskrive det med en gang. Ja, girkassa må av fordi veiva er festet i svinghjul og clutch Traversen blir nok i veien Også skal du montere alt dette, tror ikke det blir veldig gunstig å ligge under en bil å holde ei tung veiv opp, for så å montere alle bukkene rett. For ikke å tenke på alt oljesølet fra råde/veiv lager osv som drypper ned på deg.. Du bør nok ut med motor / og girkasse her ja desverre 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juni 10, 2012 Ja ok, da er det bare å finne seg en elefant å få motorn i bukken Hva trenger jeg (deler som må byttes)? Pakninger osv.... Skal bytte veiva Det står H-profil råder med ARP-bolter i blokka nå. Må boltene byttes ut? Mvh Kim Rune 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Juni 10, 2012 (endret) Siden du trolig har bøyde ventiler og må av med både toppen og ut med veiva, så anbefaler jeg at du også tar ut stemplene, gir den en lett honing og evt nye ringer. Hvis det er gjort dårlig håndverk på bolten i front så er det betryggende å vite at ringene er bra og at låseringene på krysspinnene er tilstede og i god stand. EDIT: Sjekk også at rådene ikke kniper på krysspinnen, det er mange råder som er beregnet for en siste maskinering uten at folk er klar over det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Juni 10, 2012 Siden du trolig har bøyde ventiler og må av med både toppen og ut med veiva, så anbefaler jeg at du også tar ut stemplene, gir den en lett honing og evt nye ringer. Hvis det er gjort dårlig håndverk på bolten i front så er det betryggende å vite at ringene er bra og at låseringene på krysspinnene er tilstede og i god stand. Ja, du sier noe der. Har uansett blitt nødt til å kjøpe meg ny bil pga dette. Å alt dette bare fordi en bolt løsnet :mad: Er rimelig irritert Jaja, så da er det liksågreit å gjøre det ordentelig uten stress. Mvh Kim Rune 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Juni 10, 2012 En annen ting. Hadde innom en kompis med litt mere peiling på motor. Og han mener å bytte veiva er tull. Det er bare å legge i sveis på skaden, og frese ut til sporkilen, og montere. Da skaden ikke er dypere enn innerst på simringen blir dette tett. Og med ny sveis og spor, og nytt drev rett montert så blir det bra. Hva tenker dere om det? Mvh Kim Rune 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Juni 10, 2012 En annen ting.Hadde innom en kompis med litt mere peiling på motor. Og han mener å bytte veiva er tull. Det er bare å legge i sveis på skaden, og frese ut til sporkilen, og montere. Da skaden ikke er dypere enn innerst på simringen blir dette tett. Og med ny sveis og spor, og nytt drev rett montert så blir det bra. Hva tenker dere om det? Mvh Kim Rune Skeptisk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Juni 10, 2012 Skeptisk Hva er det som gjør deg så skeptisk? Mvh Kim Rune 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Juni 11, 2012 Blir ikke å sveise på biten som er laus, men legge i sveis der biten skal være. Vil ikke en sveiseklump og nyfreset spor bli like sterkt som oem? Og bruddet er ikke så dypt at det kommer innfor simring, og heller ikke så stort at det vil bli ubalanse i drevet. Eller er jeg helt på bærtur? Mvh Kim Rune 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Juni 11, 2012 Normalt er veiv tapper sprø saker og sveise. Alt går, bevares, men du bør vite hva du holder på med ivertfall. En annen ting er om du er villig til og risikere enda et topp havari pga en sveis i veiva som ikke holder. Utfresingen av sporet til sporkila må også utføres med presisjon. Får du slakk i sporkilen, går det ikke lenge før den knekker igjen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Juni 12, 2012 Jeg velger å prøve å få det sveist. Etter at det er blitt sveist og frest tar jeg avgjørelsen. Tror man ser det lettere da om det blir sterkt nok. Ps: om dere ser på bildet, så har det vært slakke i det drevet en stund. Det har gnøget seg en skrå i kilesporet.... En fin gnaging som må ha skjedd over tid. Så jeg lurer på om det har kunnet vært slakke i kilesporet/sporkilen som er årsaken til at dette har skjedd.? Blir kansje bare spekulasjoner Så slakke der tillater ikke jeg. Da blir det veivbytte Mvh Kim Rune 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Juni 14, 2012 Stroke til 2L !? Må jeg bytte veiv kan jeg liksågreit gå opp litt cc. Når det byttes veiv, må veiva balanseres/slipes til nye lager osv? Eller er det bare å montere? Mvh Kim Rune 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...