Kvitrelyd 1,9 TDI 1Z (Med film!)

Anbefalte innlegg

Har en kvitrelyd i motorrommet på min `93 Audi 80 1,9TDI 1Z.

Den kommer på kald motor, men går vekk når motoren blir halvvarm/varm.

På kald motor forsvinner kvitrelyden når man gir gass, og kommer tilbake når man slipper opp.

Lyden virker som kommer fra fronten av motoren, men er neimen ikke godt å finne ut hva det er.

Tok av reima til Servo/vannpumpe og startet motoren, og lyden var fortsatt der. Altså kommer ikke lyden fra noen av disse.

Så det var et slags strammehjul til dynamoreimen men skjønte ikke helt hvordan dette fungerte :confused: så rakk ikke å avmontere den for å luke ut dynamo/dette strammehjulet.

Noen som kan forklare meg hvordan denne stramme-mekanismen fungerer? Er denne væskebasert (med tanke på at lyden forsvinner når motor blir varm)? Hvordan løser man opp reima?

Noen som har vært borte i lignende problem på 1Z? Er personlig ganske ny med disse motorene så hva pleier å være årsak til ulyder her?

Edit: Film av ulyden.

http://s216.photobucket.com/albums/cc94/husebyrs/80%20TDI/?action=view&current=video-2012-06-10-13-22-25.mp4

th_video-2012-06-10-13-22-25.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som slitt reim. Prøv å spraye på litt siliconspray på reimene når motoren går. blir lyden borte da, så er det bare å bytte reim. Prøv på en reim av gangen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tipset, men jeg tror ikke lyden er slitt-reim-lyd egentlig. Høres mer ut som et lager av et slag...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du prøvd? Hadde litt sånn lyd jeg også helt til jeg byttet reim..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde samme ulyd på min og den blir bare værre etter hvert :-)

På min kom ulyden fra reimhjulet til dynamo.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.