Dunkelyd bak Audi 100 Q avant

Anbefalte innlegg

Hei.

Svogern har en '91 Audi 100 Q avant (typ 44) som er plaget med en dunkelyd i bakenden.

Har lokalisert den til å være i støtdempertoppen bak, men nå han (vi ) har plukket ned, og i stykker dette, så finner jeg ikke ut hva som kan være feil: klø :

Det er ingen synlig feil på gummilager i toppen eller demper / fjær, men synes det er for mye vandring mellom skive på toppen av støtdemperstanga og gummilageret på toppen av innfestingen, som har en hylse imellom..

Kan det være at innmaten i toppen på fjærbeinet har rustet bort slik at dette har fått vandring, for det skal etter det jeg har sett ikke ligge noen gummiforing på undersiden av fjærbeinstoppen ( den som er skrudd i karosseriet og holder demperen fast i toppen... : flau : )

Noen som har god beskrivelse på hvordan dette skal være? Evt. noen bilder?

Kan legge ut noen bilder om litt her i tråden på hvordan ting ser ut nå..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har et lignende problem selv med min 91-mod sedan, har nå fått på nye dempere og fjærer, samt testa med 20vt fjærbeinstopper uten at det har vært noe særlig forandring i lyden.. Det høres virkelig ut som det kommer fra høyre bak, men får ikke bort lyden uansett F..

Fant ut at lageret/foringa på mellomakslingen min er gåen, skal bytte den og se om det blir bedre. Selges på 034motorsport.

Om det ikke er det heller, må jeg nesten satse på diff fester, eller noe sånnt.

Jeg blir i allefall sprø snart. :P

Bilder er ofte til hjelp, så du må gjerne laste opp :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Legger ut noen ymse bilder som er tatt av demonetert demper, noen som ser noen åpenbare mangler eller feil?

Kan legge til at denne dunkelyden kommer ved kjøring i humper og slag, og har blitt tiltagende.

Får også framprovosert lyden ved å gynge bilen opp og ned / "riste" bilen :) på hengerfestet, og mener at lyden kommer fra støtdemperinnfesting i karosseriet (med muligheter da for forplantning av lyd...

I forhold til sprengskissen fra ETKA, så kan det se ut som om det er "lager" (nr. 5) som mangler, men kan ikke se ut som om det har vært der tidligere heller...

ETKA_sprengskisse_Demper.JPG

IMAG0230.jpg

IMAG0231.jpg

IMAG0232.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og noen til:

IMAG0233.jpg

IMAG0234.jpg

IMAG0235.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så rimelig rusten ut i toppen der ja, uten at jeg skal konkludere med noe som helst.

Dere så ikke "rent" metall noe sted da? Der lyden kommer i fra vil vel antagligvis slite bort evt rust ganske kjappt.

Skrik for all del ut viss dere finner ut noe. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.