Kamkjedeproblemer på 1,4 tsi motorene

Anbefalte innlegg

Svogeren hadde det på sin Golf GT. Ble utbedret på garanti, og glad var han for det, for motor må ut av bilen for å bytte kjedestrammeren, tror det var ca 35' jeg det skulle kostet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Verdens beste motor flere år på rad...

 

Pussig at den bare trenger å være fin den første uka for å kunne få den tittelen.

 

(Og ja, problemet gjelder nok dessverre her også)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En kompis av meg hadde nettopp motorhavari.

Og garantien var utgått :-

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En kompis av meg hadde nettopp motorhavari.

Og garantien var utgått :-

Selv om garantien har gått ut skal vel dette gå under reklamasjonsrett (5 år), så sant bilen er solgt ny i norge.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Verdens beste motor flere år på rad...

 

Pussig at den bare trenger å være fin den første uka for å kunne få den tittelen.

 

(Og ja, problemet gjelder nok dessverre her også)

 

Dette var skuffende. VW må da tjene på å ordne opp i dette? Er det gjort utbedringer på nyere modeller?

 

Hva med Audi's 1,8 bensin, har den kjede eller reim?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har akkurat kjøpt en GT som har gått 150k, og på den er det byttet kjede på 125k (ikke merkeverksted). snakket med møller ang dette, og de kunne ikke skjønne hvorfor dette var gjort, ettersom det ikke var bytteintervall på kjedet. dette er for øvrig en 170hk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min gamle A4 B8 1.8TFSI var inne for skifte av kjedestrammer for en stund tilbake. Grunnen var visstnok at enkelte chippede biler med denne motoren havarerte pga strammeren...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Angående A4 med 1,8, så har denne motoren rett vei, slik at den må ikke ut for å skifte, dersom denne skulle ha problemer. Er det at motoren står på tvers som gjør det så dyrt å bytte på Golfen, siden motor må ut av bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har gått en stund nå og vurdert å kjøpe en Polo GTI helt ny, men til mer jeg leser på ulike forum dess mer slutter det å friste.. Spesielt siden det ville blitt nybilkjøp via utlandet pga 80000kr spart, men på bekostning av 5 års norsk garanti.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjedestrammeren røk på en kollega sin 1.4tsi. Garantien var utgått men Gjensidige dekket kostnadene med ny motor som forøvrig var 90k :)

Glemmesak at IF hadde gjort noe slikt, så om en eier en slik bil bør en kanskje ta en prat med forsikringen sin.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man får det med Superforsikring fra If, som er ennå et steg over full kasko. Forskjellen er at om motor eller girkasse ryker, så blir den byttet med ny. Samt at om bilen blir totaltskadet så får du 15% mer enn listepris i utbetaling. Nevner bare dette siden det nylig skjedde med en venn av meg som totalvraket sin BMW 120d 2009 modell. Der fikk han tilbake listepris for bilen, ekstra for felger og styling, samt 15% på toppen av dette, så bilen han hadde gitt 279' for et år i forveien, samt påkostet litt, fikk han igjen 308k på forsikringen.

 

Uansett, om det er en slik problemmotor i bilen man har så lønner det seg å tegne en forsikring som dekker motorhavari spesielt, iallfall når nybilsgaranti er utgått.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har gjensidige forsikring på min, full kasko. må man ha noe ekstra i gjensidige for å dekke feks motorhavari?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har gjensidige forsikring på min, full kasko. må man ha noe ekstra i gjensidige for å dekke feks motorhavari?

 

Ja, da må du nok ha såkalt superforsikring......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen som har kjennskap til hvor omfattende dette eventuelt er, eller er det bare de verste tilfellene som kommer frem?

Altså, hvor representativt er dette? Noen fagfolk som kan komme med litt mer informasjon rundt saken?

 

Så for meg 1.4 TSI med 7-trinns DSG kunne være fint... : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men er det da ikke ting som kan "forutsees" med ordinære serviceintervall osv?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om man har bilen hos Møller vil jeg nok tro det, de kjenner jo til motoren. Men det som er rart, er at bilen ikke har vært inne siden det må ha vært en aksjon på bilen i systemet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen jeg var borti nå kom på drøye 15.000,-

Det var pga ulyd, og at det ikke gikk så langt som til ras.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjelder det samme på 1,2tfsi?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min gamle A4 B8 1.8TFSI var inne for skifte av kjedestrammer for en stund tilbake. Grunnen var visstnok at enkelte chippede biler med denne motoren havarerte pga strammeren...

 

Chipping øker ikke belastningen på kjedet eller strammeren. Chipping blir en ytterst tvilsom bortforklaring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har forhørt meg litt rundt dette. Fra Møller person høres det ut som 1.4TSI motorene klarer seg godt såfremt de faktisk får oljebytte på 15000km intervall og ikke "overkjører" denne.

 

Ellers ligger det vel an til revidert versjon av 1.4 motoren, da med registerreim og ikke kjede.

Hvorvidt dette er samme motor som nå kommer i Polo 6R GT aner jeg ikke, eller om cylinder shut-off vil innføres på samtlige 1.4 TSI motorene.

 

 

1541.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Chipping øker ikke belastningen på kjedet eller strammeren. Chipping blir en ytterst tvilsom bortforklaring.

 

I følge Møller hadde flere biler med denne motoren i Tyskland allerede havarert, og grunnen var visstnok chipping/tuning. Om dette bare er svada har jeg liten kompetanse til å si, men det var det jeg fikk beskjed om iallefall :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kom i prat med en kollega fra Stavanger traktene som har oppdaget dette problemet på bilen sin.

Bilen er en Golf TSI-R (eller hva de heter desom er laget 150stk av), er 5.5år og garantien er som det fint heter ute.

Fikk tilbud av Møller på 25k for bytte av registeret. 7500kr av dette er deler og resten er arbeid. Skulle vere 1.5dags arbeid.

 

Han hadde fått fatt i Møller sitt eget dokument på denne feilen (knabbet det fra kundemottakeren).

Eg legger det ut så får eg heller fjenre det vis det er ulovelig.

DOC020912-02092012224108.pdf

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Disse motorene skal visstnok være oppgradert fra sommeren 2009. Bedre kjede og strammer? Bedre stempler? Hva er sant? Er 10-modell og nyere motorer holdbare? :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.