Anbefalte innlegg

Kan et hjullager være gåent selv om man ikke klarer å provoserer frem noe "slakke" ved å dra\presse på dekket?

Kan man oppleve høydekast i lageret, uten at man klarer å fremprovosere "slakke" med å dra i det med hendene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vanskelig for å tro. Er det hjullageret vil det nok støye og utvikle varme. Er lageret/navet varmt etter at du har kjørt?

Jeg hadde nok begynt med å gå over foringer og ledd, for så fått balansert hjulene på nytt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan det. Jekk opp bilen, hold på fjæra og roter hjulet, så vil du kjenne vibrasjon fra hjullageret om det er gåent.

 

Jeg byttet nettopp på en A6 som ikke hadde slark, og der var lageret helt ferdig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar. Skal ha den opp på bukken i dag og kjenne etter vibrasjon. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har også med hell avdekket dårlig lager ved å ta av skiva og slå lett på navet med en gummiklubbe, er det stumt er lageret Ok, er lyden mer et klakk er det i hvertfall ikke helt bra. Kunne ikke kjenne noe slark heller, men det rumlet bra, ja..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen slakke, ikke endring i lyd ved svinging:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hører en svak romlelyd når jeg kjører, men den er ikke lett å skille i fra dekkstøyen.

Har lavprofil-dekk, og syns st ristingen i bilen bli sterkere når jeg kjører på gammel/ru asfalt.

Merket du noe til dette?

 

Det hjullageret jeg tror lager vibrasjoner nå, ble byttet for 1.5 år siden, så syns det er litt rart om det har tatt kveld. De tre andre er akkurat byttet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en svak rumling selv på en annen bil, men det tror jeg er drivknuta. Så det var en liten slitekant når jeg byttet mansjett for ikke så lenge siden, så får se hvor lenge den holder. Enkleste er hvis du har en løftebukk og kjøre bilen mens du lytter under, så utelukker du dekkstøy.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv å høre frekvensen, er den lik dekkrotasjonen, er det nesten sikkert drivledd, er den halve er det oftest lager. Jeg sier oftest, fordi det kan være veldig vanskelig å høre frekvensen på slik rumling. Finner du en strekke med ny, jevn asfalt kan det forenkle endel, kjør litt sikk-sakk så endrer ofte lyden seg noe ved lagerfeil.

Lagre kan fint ha fabrikasjonsfeil som alle andre deler på bilen, det kan også ha blitt montert feil (presset feil/feil moment/slag) uten at det har gitt utslag før nå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.