Høyt forbruk og chipping på 2006 A6 Q 3.0 TDI?

Anbefalte innlegg

Har nylig anskaffet en 2006 A6 quattro 3.0 TDI (225hk). På måleren(e) i bilen er vel forbruket sånn omtrent som forventet, kanskje litt høyere på ren bykjøring. Men har nå kontrollmålt på pumpen og fått noen overraskelser. På nesten ren bykjøring med mye køståing sier måleren 1.08 på mila, på pumpa 1.28 på mila. På langkjøring med mye opp og ned samt dårlig vei, 0.71 på måler, 0.94 på pumpa. Spesielt sistnevnte er jeg overrasket over. På begge disse målingene vil jeg si kjøringen har vært hakket penere enn "normal" kjøring - pen familiekjøring.

Er dette normalt forbruk som jeg kan forvente? Noen andre som har målt dette på pumpa?

 

Jeg har fått opplyst at bilen er chippet. Jeg valgte å beholde dette i troen av at det skulle gi lavere forbruk. Bør jeg grave litt mer i hva slags chipping som egentlig er foretatt her? Er det normalt at måleren gir feil verdier når den er chippet? Jeg ser på nett at div. firma tilbyr chipping på disse opp til ca. 250hk og i overkant av 500nm, mens noen påstår de kan få de opp til 280hk og nærmere 650nm. Tåler de dette i det heletatt?

Hyggelig med monstersprek bil, men går lett tilbake til originalt program om det gir mer normalt forbruk. Har jo aldri behov for full gass på denne bilen. I tillegg blir jeg nervøs for at det er tatt ut "for mye" med chipping her. Hadde ikke bilen vært chippet i utgangspunktet ville jeg aldri selv chippet.

 

Til sammenlignig, på min forrige 2007 A4 Q 2.0 TDI 170hk viser måleren i bilen bitte litt høyere forbruk enn på pumpa. Jeg husker ikke eksakt hva den viser på samme langkjøringstur, men på ren bykjøring/kø mener jeg den hadde rundt 0.8 en plass.

 

Som sagt... noen som vil dele erfaringer med forbruk på disse motorene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har målt reelt forbruk, og hos meg ligger det ca 10% høyere enn computer, i alle fall med sommerdekk. På pen langkjøring på fine veier har jeg vært nede i 0,64 på computer, mens reelt forbruk var 0,7. På "småkjøring" (ikke kø) har jeg ligget på alt fra 1,1 til 1,2 reelt forbruk og ca 10% lavere på computer.

 

Normalt ville jeg si at chip gir lavere forbruk, men det er jo forutsatt at man også kjører på samme måte som før chip. Har du tiptronic? I så tilfelle ville jeg vært veldig forsiktig med over 500Nm, som jeg mener er grensen for disse. Alt kommer jo an på kjøremønster, selvsagt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er tiptronic ja. De målingene du oppgir der, er de på chippet versjon eller original? Og er utgangspunktet 225hk versjonen?

 

Måleverdiene i bilen du oppgir er jo temmelig det samme jeg får.

Det kan neppe være avvik på pumpen og når den slår ut på fulltank som er en faktor X her? Høres usannsynlig ut at pumpen måler 5-7 liter feil. Størrelse på dekk? Tett luftfiler elns?

 

0.94 på veldig pen langkjøring var hvertfall svært skuffende. Men det er kanskje peanuts i årlig bilkostnad-sammenheng, med blandetkjøringen jeg bedriver er årskostnaden på drivstoff økt med 5-7000 kr pr år på A6'n kontra A4'n.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo flere ting som kan spille inn på slikt, feks dekkstørrelse, friksjon på dekk som gir høgere forbrukt. Tette filtre vil vel også bli ein slags brems.

 

Det kan vel også være noko fysisk gale med motoren som gjør at den bruker mer. (uten og være ekspert på slikt)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

0,94 på meget pen langkjøring er vel alt for mye for slik motor. Selv en gammel bensin V8 får man ned i det forbruket.

Det overrasker meg dersom det ikke er noe galt med motoren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjørecomputer er somregel feil, 10-12% er ikke uvanlig. Den kan korrigeres med VAG-com.

Forbruksmålingen vil ikke påvirkes av chipping, men det vil som sagt forbruket...

 

Tror nok også du har noe galt her ett sted.

 

Edit: hvis du ikke vet hvem som har chippet og/eller er skeptisk så ville nok jeg tatt turen til Møller og bedt de om å legge inn original programvare for motoren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okay, så jeg har grunn til å synes dette var litt høyt forbruk mao. Jeg har anskaffet vag-com/vcds etter å ha gått lei av å måtte forholde meg til verskted bare for å sjekke feilkoder. Noen tips til hvor jeg finner info om å "kalibrere" forbruksmålingen?

 

Har jo forøvrig sett og testet at man kan ta du "live"-kurver og hidden på mange måleverdier via vcds, men jeg har ingen komptanse til å bruke det som utgangspunkt til feilsøking.

 

I første omgang blir vel dette en reklamasjon mot selger (firma).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Start med å finne feilen før du kalibrerer forbruk, ellers kan det blir mer feil når feilen er rettet.

 

En kostnadsfri start er å start med å lese av feilkoder. Gå over i motorrom og se etter hull i store trykkslanger og om noen små slanger har hoppet av eller er morkne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.