Touran som går i nødmodus ofte?!

Anbefalte innlegg

Hei

Har en Touran 2.0 TDI 2006 mod.

Fra jeg kjøpte den, har det alltid vært en, kalt resonanslyd fra turbo/eksos.(Møller)

Men nå i det siste har lyden blitt hakke mer "plystre" lyd fra turbo. Kan høres ut som sirener som er litt langt vekk. Det høres også ut som om bilen har fått "dumpventil". Den har også ofte begynt å gå i nødmodus, særlig i oppoverbakker, og jeg får av og til opp motorfeil lampa. Jeg syns også den drar dårlige fra 2500 og oppover enn før.

Bilen har gått 165000 km, så jeg regner med at det er turboen som må byttes. Men er det noen som vet om det kan være noe annet, eller har vært borti lignende.. På flatmark går jo fortsatt bilen relativt bra.

Det beste er vel å få koblet til vagcom og sjekke hva slags feilmeldinger som kommer opp i første omgang?

Mvh

Kristian

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det beste er vel å få koblet til vagcom og sjekke hva slags feilmeldinger som kommer opp i første omgang?

JEPP !

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

luftlekkasje muligens. Men les av feilkoder først :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde samme problem med min gamle 07 mod 2.0tdi 140hk DSG.

Måtte bytte turbo, i tillegg bytte EGR. Den var defekt.

Det var TS-racing tune på bilen, dette fjernet jeg, pga. gikk i nødmodus også etter at jeg byttet turbo. (Tror nok kanskje at trimmingen var grunnen til at turboen røyk). Problem løst!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar! :)

Da har jeg fått lest av feilkoder, og det kom opp feil på ladetrykket til turboen. Han mente den ladet for mye og gikk i nødmodus. Sa at turboen måtte byttes. Vet ikke om bilen er chippet. Forrige eier nevte ikke noe om dette..

Har da bestilt ny turbo, så får håpe det er det som er feilen.

Må motor/turbo justeres på noen måte etter bytte? Eller er det bare og bytte og starte opp og kjøre?

Har bestilt med ny oljetilførselsrør og pakningssett, så bytter denne selv. Samt nytt filter og olje på motor. Skrur også av innsugsmanifolden og gjør rein denne samtidig, da den sikkert er full av "dritt". Har fjernstyrt webasto motorvarmer som ikke viker også, så skal se på den samtidig.. Noe mer jeg burde gjøre i "samme slengen"?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nok VTN staget som henger hos deg.

Antar du som oftest fikk nødmodus etter en hard akselarsjon?

Skal bare vere å få fjernet sot inne i eksos huset

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er mulig, går i nødmodus som regel i alle bakker hvor man drar på litt for å holde f.eks 80 km/t. Trenger som regel ikke ha en veldig hard akselerasjon. Hva menes med eksoshuset? Har tenkt å gjøre reint egr ventil og innsugsmanifold, da jeg regner med at det er mye sot og dritt der, + at den ryker svart røyk ved pådrag.

Takk for tips Hans Brekke, jeg skal få sjekket VTN staget! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VTN staget går fra vakuum klokka eller hva det er og inni eksos huset på turboen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.