#1 Skrevet Juni 19, 2012 (endret) Hei, spørsmålet er utrolig enkelt, hvordan korrekt måle lengden på en hjulbolt? Skal du måle gjengepartiet eller skal du måle helt frem til konen/kulen? Nåværende bolter får jeg 4 1/4 omdreining på, plugg en halv ved tilstramming og jeg mistenker at jeg skulle hatt noen litt lengre, hvor mange omdreininger anbefales? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 19, 2012 Jeg har hørt at man skal ha 6 omdreininger.. Men dette er altså bare noe jeg har hørt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 19, 2012 Vanlig tommelfingerregel ved all mekanikk er 1,5 x dia. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 19, 2012 Så en M14 bolt bør skrues minst 21mm inn? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 19, 2012 Så en M14 bolt bør skrues minst 21mm inn? Ja den bør, men iom at alle hjulbolter er fingjenger så holder det med 15-16mm på M14 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 20, 2012 Målte idag, 5 runder med gjenger tilsvarer (om ikke jeg er på bærtur) 7mm inn i navet. Men fortsatt ingen svar på det opprinnelige spørsmålet, måler du til kule/kon eller bare gjengeparti? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 20, 2012 Slik som det sto på eska eg fikk med boltene så er det frem til der konen\kulen starter. gjengene går som regel hele veien dit også. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 20, 2012 Måler vel L: ) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 20, 2012 Okai, jeg har konbolter som er 29mm, hvor de siste 4mm ikke har gjenger, ikke at det har noe å si da. Tenkte å bestille ifra ECS tuning, da jeg har noen andre småting liggende i bestilling, her kan jeg velge 32mm, 35mm eller 40mm lengde. burde gå bra med 35mm da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 20, 2012 Måler vel L: ) Er ikke helt sikker på dette. Når målet oppgis på disse så mener jeg det er L pluss A. På en bolt med senkehode og innvendig 6 kant så er målet du får oppgitt målet på hele bolten, og ikke bare gjengepartiet. Disse boltene har så klart ikke 6 kant oppå konen igjenn. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juni 21, 2012 Avhengig av legeringer, metaller osv... Men for hjulbolter så er det ikke noe vits å skru bolten lengre inn en tykkelsen av navet.. dvs, der gjengene er. Det er ofte rundt 10mm etter min erfaring.. noe som tilsvarer ca 7 runder.. Bare så det er klart, dette er IKKE det samme som at bolten stikker 10mm på utsiden av felgen når du holder den inn i et av hulla. Hvis noen mener dette er feil, gjerne forklar meg hvorfor 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juni 21, 2012 Hvis noen mener dette er feil, gjerne forklar meg hvorfor Riktig 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juni 21, 2012 Riktig Ok, da får du forklare meg hvorfor da (om jeg tolket deg riktig nå) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juni 21, 2012 Men for hjulbolter så er det ikke noe vits å skru bolten lengre inn en tykkelsen av navet.. dvs, der gjengene er Hvis noen mener dette er feil, gjerne forklar meg hvorfor Kverrulering: Den må vel skrus helt inn og stammes til riktig moment? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juni 21, 2012 Kverrulering: Den må vel skrus helt inn og stammes til riktig moment? Hah, nesj da, bare å sveise den fast 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...