#1 Skrevet Juni 20, 2012 Hei jeg har en Audi Coupe GT, som er veldig tungstartet. Det er en 2.2 KV motor med 2.3 topp og innsug. Bilen starter når jeg triller den igang og når jeg kinner lengeee.. Men da går den som ei kule å! Det er ikke knist på den, og det er målt spenning over coilen. Byttet plugger. Noen som har forslag? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 25, 2012 bump 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 25, 2012 defekt hallsensor? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 26, 2012 defekt hallsensor? Veit du om det er det på en KV motor og evt hvor den sitter? Takker for svar! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 26, 2012 inni fordeler'n 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 26, 2012 okei, er det mulig at jeg kan få ringe deg? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 26, 2012 tror nok ikke det er store hjelpen i meg egentlig, jeg bare slengte ut noe jeg veit kan være årsaken til at bilen ikke vil starte, nå har det seg jo slik at du får fyra den ved og dra den, så da blir jeg med ett usikker tenker det kommer et klokt hode som kan hjelpe etter hvert 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 26, 2012 tror nok ikke det er store hjelpen i meg egentlig, jeg bare slengte ut noe jeg veit kan være årsaken til at bilen ikke vil starte, nå har det seg jo slik at du får fyra den ved og dra den, så da blir jeg med ett usikker tenker det kommer et klokt hode som kan hjelpe etter hvert Okei, men tusen takk uansett Veit du om noen som det kan gå ann å kontakte? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 27, 2012 Bytta hallgiver på min gamle 90 2.2E(KV) for noen år siden. Startet lett på kald motor men da den var varm, ble den tungstartet/ville ikke starte. Byttet hallgiver og problemet ble løst:) Jeg skrur ikke selv, så kan dessverre ikke hjelpe deg utover det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 27, 2012 Når jeg måler hallgiveren så får jeg jo pulserende spenning, men spenning er på ca 10,5 V. Kan spenningen da blir for liten når starteren også skal ha sitt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juni 27, 2012 Det er ganske sikkert ikke hallgiver... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juni 27, 2012 svarer her på ditt spm fra andre tråden for å prøve å samle det. glem hallgiver.. du har funnet at den gir deg signal, det er nok. Det skal ikke gå mye strøm gjennom den. Dessuten så trekker coilen mye mindre enn startern, mao. startern sliter først. Du MÅ finne ut hvorfor du ikke får gnist på pluggene.. så dermed beveger vi oss mot coilen. Der har vi to ting som må testes.. først og fremst coilen som jeg ba deg teste, og så en form for relee, ser ut som en flat sak med kun en kontakt som står rett ved coilen... originalt anyway.. Men la oss fokusere på en ting først.. HAR du fått gnist fra coilen? dvs den lesningen som går fra coilen til fordeleren? Hvis ikke så vet vi at feilen trolig er mellom hall-giver og fordeler... (det hender at hjernen bestemmer seg for at du ikke for lov til å få gnist pga. andre funky ting, men glem det nå) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juni 28, 2012 svarer her på ditt spm fra andre tråden for å prøve å samle det. glem hallgiver.. du har funnet at den gir deg signal, det er nok. Det skal ikke gå mye strøm gjennom den. Dessuten så trekker coilen mye mindre enn startern, mao. startern sliter først. Du MÅ finne ut hvorfor du ikke får gnist på pluggene.. så dermed beveger vi oss mot coilen. Der har vi to ting som må testes.. først og fremst coilen som jeg ba deg teste, og så en form for relee, ser ut som en flat sak med kun en kontakt som står rett ved coilen... originalt anyway.. Men la oss fokusere på en ting først.. HAR du fått gnist fra coilen? dvs den lesningen som går fra coilen til fordeleren? Hvis ikke så vet vi at feilen trolig er mellom hall-giver og fordeler... (det hender at hjernen bestemmer seg for at du ikke for lov til å få gnist pga. andre funky ting, men glem det nå) Ikke knist fra coilen før etter 10 sekunder med kinning, så ny coil er bestillt og den kommer imorgen. Vi venter i spenning, tusen takk så lenge :) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juni 28, 2012 Skulle vel testa litt til før du med sikkerhet kunne kjøpt inn coilen, men sikkert ikke så stor sjanse for det er noe annet så vi satser på at dette vil løse biffen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juni 29, 2012 Skulle vel testa litt til før du med sikkerhet kunne kjøpt inn coilen, men sikkert ikke så stor sjanse for det er noe annet så vi satser på at dette vil løse biffen Da var ny coil montert og testet, ingen endring.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juni 29, 2012 "festelig" Du sier at du ikke får gnist før etter 10 sek med kinning... gjelder det også signalet til coilen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Juni 30, 2012 "festelig" Du sier at du ikke får gnist før etter 10 sek med kinning... gjelder det også signalet til coilen? På minus siden på coilen så har jeg ca 1,5 Volt ved kinning, etter 8-10 sekunder øker spenningen til 3,5/4 Volt og da starter bilen momentant. På pluss siden på coilen så har jeg 10/11 Volt ved tenning på og ved kinning. Er dette normalt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Juni 30, 2012 Ikke det at jeg har målt på min, men det høres ikke normalt ut nei. Hvor kommer ledningen som ikke gir full spenning med en gang fra? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Juli 1, 2012 Ikke det at jeg har målt på min, men det høres ikke normalt ut nei. Hvor kommer ledningen som ikke gir full spenning med en gang fra? Den sitter på minussiden, og jeg har ikke koblingsskjema så jeg veit ikke hvor den kommer fra.. Men stemmer det at det hall signalet skal kommet opp igjen på minussiden på coilen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Juli 1, 2012 var det kun coil du byttet eller slutt trinnet også ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Juli 1, 2012 Den sitter på minussiden, og jeg har ikke koblingsskjema så jeg veit ikke hvor den kommer fra..Men stemmer det at det hall signalet skal kommet opp igjen på minussiden på coilen? ja hal signalet kommer jo aldri så langt, den går innom "releet" først om jeg ikke husker feil.. greia er at en coil øker spenninga på strømmen, når du da fjerner jordinga fra den så ønsker strømmen å finne en annen vei ut. Og siden den har såpass høy spenning så blir det ut igjennom coil-ledningen din og jordinga skjer via pluggen, hvor strømmen har høy nok spenning til å hoppe mellom gapet på pluggen din for å finne jord. plussiden er vel kun regulert av et relee/tenninga, så ikke noe å særlig å tenke på. Du har mål at hal gir nok volt. Da er det å måle tenningsmodulen. Sjekk om signalet som ikek går til coil og ikke kommer fra hal har "i full styrke" fra starten av når du kinner Den svarte saken her med 3 pinner er en "tenningsmodul". Når de begyner å bli gamle så kan de fort bli litt dårlige desverre... Dette er forsåvidt ikke en coil fra kv, men en random en. Din vil trolig ligne litt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Juli 1, 2012 ja hal signalet kommer jo aldri så langt, den går innom "releet" først om jeg ikke husker feil.. greia er at en coil øker spenninga på strømmen, når du da fjerner jordinga fra den så ønsker strømmen å finne en annen vei ut. Og siden den har såpass høy spenning så blir det ut igjennom coil-ledningen din og jordinga skjer via pluggen, hvor strømmen har høy nok spenning til å hoppe mellom gapet på pluggen din for å finne jord. Her var det mye sammenblanding...... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Juli 1, 2012 Her var det mye sammenblanding...... Poenget var å veldig raskt beskrive hvordan dette funker og ja, det er sikkert litt raskt. Men hvis du mener du kan beskrive at man ved å bryte en krets som lager et magnetisk felt og dermed oppnår en gnist i en annen krets bedre, så gjerne bidra kunne vel kanskje sagt at grunnen til den høye spenninga er at det magnetiske feltet kollapser svært fort og at det ikke er høy spenning i "primær kretsen" i det heletatt.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Juli 1, 2012 http://www.race.nangreaves.com/golf/FU03/ch4.html dette er jo dog til golf, men prinsippet er nøyaktig det samme 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Juli 1, 2012 http://www.kvquattro.com/audiCoupeWiring.html Her er hvert fall noen koblingsskjema se på tredje side av denne.. og så har du koblingsskjema for tenningsdelen.. om ikke akkurat den mest selvforklarende varianten.. 'Mulig det er noe mer forklaring i et av de andre skjemaene. http://www.kvquattro.com/AudiCoupeWiring/28.tif Sånn etter å ha tittet raskt på det så antar jeg at; O - fordeler G40 - hal-sensor N41 - "tenningsmodul" N - Coil 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...