Hvordan å få rett lyd av turbo når den "blåser"

Anbefalte innlegg

Har byttet resirk ventil når før eg fikk nye turboen som er større en org. Så har ikke hatt den gorrr lyden på en god stund. Hva må til for å få den? Den resirk ventilen er ikke justerbar. Er det kansje det som må til? Må fjæra ver løsere eller strammere for å få den råe lyden av turboen i plassen for den vanlige psjj lyden:): rock :

 

Takk for svar:)

 

Hilsen

Rune

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei og atter nei! Fjæra på resirk har pent lite med noe å gjøre! Har du åpent luftfilter?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei og atter nei! Fjæra på resirk har pent lite med noe å gjøre! Har du åpent luftfilter?

 

ja det har eg. Og når eg tar av vacum slangen på resirk ventilen lager den gorr lyden. men når den er i lager den ptsj lyd.. litt frustrerende...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja det har eg. Og når eg tar av vacum slangen på resirk ventilen lager den gorr lyden. men når den er i lager den ptsj lyd.. litt frustrerende...

 

Det er fordi at da virker ikke resirk ventilen sånn at trykket slår tilbake i turbo og ikke ut eller tilbake til innsug. Ikke bra for turbo

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ta ut resirk ventilen å sett i en plugg så får du gorr lyd hehe eller god lyd om du vil:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ta ut resirk ventilen å sett i en plugg så får du gorr lyd hehe eller god lyd om du vil:)

 

Trudde dei bilane "måtte" ha resirk/dumpvalve vist ikkje fjuska de?:/ Og er det heldigt for turbo og stenge de til resirk da?:o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På enkelte biler kan du få en liten fusk om du har ladetrykk, går av gassen og har inn clutchen så den får dette ned på turtall. Har en teori om at det er pga at luften går feil vei forbi LMM men skal ikke si det sikkert:) Det blir ikke på samme måte som med åpen ventil som slipper oppmålt luft ut i friluft om det var det du tenkte på.

 

Det er vel en evig diskusjon om dette er skadelig for turbo eller ikke. Min erfaring er at det ikke er det, og den erfaringen er det mange andre som sitter med også. Om det går utover turboens levetid vet jeg ikke, men om det skulle være tilfelle så er det nok ikke snakk om mye og det er helt klart verdt det mtp lyden! Hvilken opplagring turboen din har er også litt avgjørende på hvor vidt det er skadelig eller ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trudde dei bilane "måtte" ha resirk/dumpvalve vist ikkje fjuska de?:/ Og er det heldigt for turbo og stenge de til resirk da?:o

 

D vet ikke jeg:) men d kan godt være for alt jeg vet, gav han bare svar på hvor god lyden kommer fra:)

 

Om d er heldig for turbo tok jeg meg ikke bryet til å kommentere egentlig for enig med stig marius at d er et evig tema, de aller fleste jeg kjenner i tillegg til meg selv har tatt ut resirk å ikke hatt no problem med turbo havari. jeg har hørt at d som kan skje er at en kan bøye/knekke bladene på skovlhjulet, men har enda ikke hatt noen konkrete å henvise til som der d har skjedd:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Poenget med bypassventil er jo at turboen ikke skal miste så mye fart ved giring! Hvis du vil ha lyd i stedet for ytelse, så går det nok bra, i hvertfall en stund. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du har resirk ventil men får pssjj- lyd så høres det ut som at fjæren må strammes opp litt ja, eller at du setter den så trykket kommer inn på siden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til opplysning så går ikke bilen noe bedre av de lydene der ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til opplysning så går ikke bilen noe bedre av de lydene der ;)

 

Hehe. Det vet eg;) eneste er vist den blir veeeldig slapp og går dårlig da er det spørs om det er verdt det. Men det skal vel ikke ver så alverdens tap på effekten me tanke på spool greiene han oppføre snakker om...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"gorr-lyd" :ridder:

 

kan noen fortelle meg hvordan en gorr lyd høres ut ? :P

 

er det når turboen får bråstopp? slik som uten dump/resirk ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lyd som ikke har noen annen hensikt enn å få hoder til å snu på seg sikkert ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan noen fortelle meg hvordan en gorr lyd høres ut ? :P

 

er det når turboen får bråstopp? slik som uten dump/resirk ?

 

går ut ifra at han mente turbochatter ja

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den lyden der er hvertfall bedre en dump ventil lyd som hyler ut at jeg har turbo:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til opplysning så er den lyden der i stillhet på alle dieselbiler, (inni luffilterboks,høres så vidt.)Å dette går i fler hundre tusen ;) ikke så veldig skadelig om du ikke kjører skyhøye ladetrykk, da bør du ha bigshaft på turboen :) råest lyden uten ventil :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dieselbiler har ikke gass-spjell, så der bråstopper vel ikke turboen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med det turtallsfallet som normalt er på en dieselbil når du går av gassen, så gjør den nærmest det.. Er ikke lufttett på en bensinbil når du slipper gassen heller, er bare at lufta ikke har noen stand å gjøre av seg, som da resulterer i stopp av turbin. Merker heller ikkeno til at org har effekttap pga dette fordi jeg kjører uten ventil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

enkel løsning på hele problemet :)

 

hiddensprut :D da kan du vel kjøre med dump? :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Effekttap? Snarere tap av moment på spoolup tenker jeg. Ikke sikkert det er noe merkbart på små turboer, men på en større merkes det nok at man må starte fra scratch med å blåse igang vifta. Resirk er nok montert av flere grunner, ikke bare for å unngå pubertetslyd! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

let me get this straight...

 

folk sier nå at... man bare kan koble bort resirken fordi at man ikke vil få nesten noen konsekvenser? :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ikke no merkbart momenttap, ladetrykket er det med en gang etter avgang på gass. Dette er da er stor BB turbo! Men en turbo av orginal type med tynn spinkel aksling, tåler det ikke ved høyetrykk, da tar du aksling/lager. Men ikkeno problem med en chippet 1.8T vil jeg tro. Så jeg ville bare prøvd å sett. Napp ut resirken og plugg igjen. Eller kjøp en fra Biltema å sett i den stiveste fjæra så gjør det samme nytte, men da åpner den på høye trykk ;) skal du ha sånn lyd med ventil på, så kjøp en Baily 2stemplet ventil, det er en åpen ventil som lager samme lyden. Du får heller ikkeno sånn lyd automatisk med hiddensprut, og og turboen er fortsatt problemet..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er egentlig poenget med lyden da? Scorer dere damer med den? :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.