#1 Skrevet Juni 22, 2012 Hei fikk i sta opp rød varsellampe om lavt motoroljetrykk, noen som vet noe angående typiske problemer med dette på en 2004 audi a4 1.8 tq?. Det er nok olje på bilen, men har i det siste merka at det liksom har vært altfor mye olje på peilepinnen den siste tida. Har vært langt over maks, noe som ikke stemmer, så jeg har stussa litt på dette. Er det eventuelt bare å bytte oljepumpa eller?, noe stress å gjøre dette selv? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 22, 2012 At det er for mye olje i bunnpanna kan kansje vere olja fra alle oljekanaler som har rent ned og oljepumpa ikke pumper opp nytt. Evt så kan også lampen lyse pga for høyt oljetrykk ved f.eks defekt overtrykksventil. Vet ikke hvordan det virker på Din motor, men har erfart dette på andre vag 1.8l... Sent from my GT-S5690 using Tapatalk 2 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 22, 2012 Finner man ikke denne typen feil ved å koble til vag-com?, har nettopp koblet til Vagcom og fikk opp disse feilene: 17698- Coolant temp sensor radiator outlet (g83): signal to small 17700/P1292/004754 - Map Controlled Engine Cooling Thermostat (F265): Open Circuit 18010/P1602/005634 - Power Supply B+ Terminal 30: Voltage too Low Er vel ingen av disse her feilkodene som er relevant til oljetrykket vel? Setter stor pris på svar som kan føre til at jeg finner feilen , liker dårlig når det er noe feil med bila. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 22, 2012 Tett oljesil til oljepumpa? Få målt oljetrykket på motoren din. Hvis det faktisk er for lavt skyldes det ofte at avleiringer har satt seg fast i oljesilen. Søk litt på forumet ang. longlife, oljesil, oljetrykk etc. Vært mye diskutert før også. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 22, 2012 Kjent og selvopplevd feil på 1.8T er tett oljesil samt et eller annet tett rør til turbo. Må ned med bunnpanne og rengjøre/bytte sil. Jeg var heldig og fikk god hjelp til dette av en her på forumet. Gjør et søk på forumet så ser du mange som har opplevd dette. Skyldes som regel koksing pga longlifeservice intervall. Jeg har derfor kodet om serviceintervall og bytter olje hver 5000 km. I forhold til for mye olje så har ikke jeg peiling, men olja skal vel helst peiles noen minutter etter at man har kjørt. Hvis du har peilet rett etter at motoren har stoppet så har ikke all olje rent ned, og hvis du da også etterfyller så kan det jo bli for mye??? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 22, 2012 Ja, jeg kan peile oljen etter at den har stått over natten og det er fortsatt altfor mye olje på den. Så det stusser jeg litt på altså, fyller på en 4 liters kanne ca når jeg bytter olje, og utover dette så har jeg etterfylt 1 liter. Og det er nå ca 6000 km siden jeg tok sist oljeskift. Kjører ikke lengre en 10.000 km max på samma olja, og jeg bruker den Castrol Edge oljen. Spørs om det beste kanskje bare er å kjøpe ny oljepumpe for å være på den sikre siden?. Kjedlig å begynne å demontere bunnpanna og rense sila, vis det viser seg at pumpa er sliten. Blir jo bare ekstra mye arbeid da . Noen som vet hvor mye moment boltene og slikt til pumpa skal strammes til med? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 22, 2012 10nm på boltene til pumpa og 8nm på boltene til bunnpanna. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 22, 2012 10nm på boltene til pumpa og 8nm på boltene til bunnpanna. Takk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 22, 2012 Har lest litt på diverse poster om tett oljesil osv her nå. Ser at mange anbefaler å bytte til oljefilter fra r5 2.5 tdi eller noe slikt? (Nr: 068 115 561 F). Er dette noe som er hensiktsmessig og anbefales og gjøre på en 1.8 t med Bfb motoren (163 hk)?. Ser at noen mener at oljefilteret er for lite eller noe slikt, en feilkonstruksjon fra Audi med tanke på 1.8 t motorene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 22, 2012 Hei ang koksing 18T anbefales på det sterkeste QMI motorens og motorbehandling. har netopp prøvd det på min 18T og du store min så mye tjære,dritt,koks og ja som det ble liggende på bunn i bøtta var ikke til og tro. Til og med olje temp sank med 5-7 grader etter motorbehandlig. MÅ BARE PRØVES KOSTER KUN 598 FOR HELE PAKKA, jeg kjøpte på torshov bilrek. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juni 22, 2012 Hei ang koksing 18T anbefales på det sterkeste QMI motorens og motorbehandling. har netopp prøvd det på min 18T og du store min så mye tjære,dritt,koks og ja som det ble liggende på bunn i bøtta var ikke til og tro. Til og med olje temp sank med 5-7 grader etter motorbehandlig. MÅ BARE PRØVES KOSTER KUN 598 FOR HELE PAKKA, jeg kjøpte på torshov bilrek. Takk for tips, det skal jeg prøve 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 30, 2017 Hei! Tar opp denne igjen og håper noen kan hjelpe med tips. Jeg har en A4 1.8.tfsi 160 hk 2009 som fikk opp rød varsellampe om lavt motoroljetrykk. Dette skjedde på tomgang og kun dager etter 72 000 km service hos Møller. Alle serviser er forøvrig fulgt hos Møller. Sjekket oljenivå som var maks. Bilen har ikke brukt mye olje den tiden jeg har eid den. Det gikk noen uker så lyste varsellampe igjen, det skjedde på tomgang nå også. Fortsatt maks med olje på oljedisplay. Leverte bilen hos Møller for 2 1/2 uke siden. De målte oljetrykket til 0.9 og hevdet det riktige er 1.1-1.2. uten at de har funnet ut av det. Tror de har byttet føler ++ Byttet oljepumpe forrige uke uten at det ble noe særlig bedre sa de. Noen som har en ide om hva som kan være feil? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Februar 1, 2017 evt noe lager som er slitt?, ikke vet jeg, men regner med du kjører 5w 30 olje, hva med å prøve en 5w- 50 olje, om det bare oppstår når den er varm? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Februar 1, 2017 Ja, 5-30 olje. Håper ikke det er slitte lager, er det vanlig når den ikke har gått 75 000 km en gang? Fikk sms fra audi i går, de tror det er feil ved en finoljeutskiller som blir byttet i dag/i morgen. Blir spennende å høre om det er feilen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Februar 3, 2017 Finoljeutskiller? Hva er det og hvor er den? Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Februar 5, 2017 G O. Jeg vet ikke hva finoljeutskiller er, men det hjalp tydeligvis ikke mye å skifte den og oljepumpe. Oljetrykk er fortsatt for lavt, rundt 1.0 ved tomgang. De forhører seg med ekspertene i audisystemet nå siden de ikke finner helt ut av dette. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...