#1 Skrevet Juni 23, 2012 (endret) Hei. Skal skifte Airconditiongass på Audien min, å lurer på om det stemmer at det kun er èn kobling (istedenfor 2 som der på nye biler i dag) i radiatoren på disse bilene. Den ene koblingen jeg fant står i front på AC radiator. Hvordan vil dette itilfelle virke når apparatet vi har på jobb (Møller Bil Skadesenter) har 2 koblinger/slanger som skal kobles til. Må jeg da bruke ett annet type apparat ? Ikke så ofte vi fikser sånn gamle biler på jobb til daglig Her er ett bilde som viser koblingen til venstre på radiatoren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 23, 2012 Hmm, er det ikke noen andre koblinger på slangene mot torpedo? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 23, 2012 Hmm, er det ikke noen andre koblinger på slangene mot torpedo? Jeg var også sikker på at det var en kobling til oppi motorrommet en plass, men kunne ikke finne noe. Ringte til Dag Ivar Torgersen her i klubben, mens jeg holdt på....Å han mente også at det bare var den ene fremme i radiatoren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 23, 2012 Om du skal få fyllt opp Ac med kun en kopling, så må du ha vakumpumpe, slik at du får vakum i systemet, også fylle med gass etterpå 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 23, 2012 Det var en kobling i vannkassen, på fordamperen i min c4. Lå under plastdekselet mot frontruta på passasjersiden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 23, 2012 på maskina vi har på jobb så må du velge om bilen har en eller to tilkoplinger ihvertfall, men sjekk også om det er riktig type gass du fyller ... vet det var noe annen gass før på de litt eldre bilene , husker ikke helt hva den hadde for slags betegnelse.. men isåfall må det bygges om å styr... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 23, 2012 Skifte gass? er gassen utslitt? Eller mener du etterfylling? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 23, 2012 Skal fylle på ny gass Geir. Klimaannlegget blåser ikke så kald luft som den skal lenger, på LO Apperatet vi har på jobb, tømmer først av den gamle gassen automatisk, for så å fylle i ny etterpå. Jeg sjekket under vannavviserlista Rune, men kunne ikke finne noe der på min bil. Får høre med en en kollega på mandag, som jeg vet kan gamle audier ut og inn i blinde 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 23, 2012 På A6 C4 er det en kobling under en trykkbryter i vannkasa. Tipper det er likt på din siden du også har den nye gassen. Skru av trykkbryter så kommer ventilen frem. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 24, 2012 Skal fylle på ny gass Geir. Klimaannlegget blåser ikke så kald luft som den skal lenger, på LOApperatet vi har på jobb, tømmer først av den gamle gassen automatisk, for så å fylle i ny etterpå. Jeg sjekket under vannavviserlista Rune, men kunne ikke finne noe der på min bil. Får høre med en en kollega på mandag, som jeg vet kan gamle audier ut og inn i blinde Ok så gassen blir dårlig? Jaja men lærer noe nytt hele tia 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juni 24, 2012 aldri vært borti at det er mer enn en kobling på c4. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juni 24, 2012 Problemet ditt er nesten garantert at du har en lekasje et sted, ikke at væska er "gammel". Du fyller jo gjerne på igjen den væska du tapper av. Med mindre du liker å bruke penger da. Husker ikke prisen på r-134a i hodet, men tror den ligger på ca 1000kr pr kg. Og hvor mye går det på 100'n? 7-800gram? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juni 24, 2012 Pål da, Hvor kjøper du 134 a ? er vel kun 410 som er så dyr. 134a koster vel ca 600 kr kg. Merkelig om du kun har HP serviceventil. Eneste måten jeg kan tenke meg er å bruke tappeagrigat, å kjøre inn væske på den måten. Har ikke vært borti disse automatiske fyllingsmaskinene dog, mulig den kan gjøre det samme? Mest sansynlig lekasje på anlegget, må trykkprøves med nitrogen å sjekkes for lekasje Ninjaedit: Kjølevæske går ikke ut på dato Problemet ditt er nesten garantert at du har en lekasje et sted, ikke at væska er "gammel". Du fyller jo gjerne på igjen den væska du tapper av. Med mindre du liker å bruke penger da. Husker ikke prisen på r-134a i hodet, men tror den ligger på ca 1000kr pr kg. Og hvor mye går det på 100'n? 7-800gram? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juni 25, 2012 Jeg har to (rimelig sikker!!!) nipler i vannkassa, (en under bryteren) og ingen på radiatoren. '92 C4 med R12.. Skillet går på slutten av '93-modellen en gang, R12 er i hvertfall 'umulig' å få etterfylt! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juni 25, 2012 Pål da, Hvor kjøper du 134 a ? er vel kun 410 som er så dyr. 134a koster vel ca 600 kr kg. Merkelig om du kun har HP serviceventil. Eneste måten jeg kan tenke meg er å bruke tappeagrigat, å kjøre inn væske på den måten. Har ikke vært borti disse automatiske fyllingsmaskinene dog, mulig den kan gjøre det samme? Mest sansynlig lekasje på anlegget, må trykkprøves med nitrogen å sjekkes for lekasje Ninjaedit: Kjølevæske går ikke ut på dato Stemmer, Erlend, jeg som tenkte feil Sånn er det når en er dritings på jobb a vettu. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juni 26, 2012 Problem løst. Har fått skiftet gassen i dag. Har fullt på 134 A gass. Viste seg at bilen min kun har èn HP ventil (den i front på radiator) å ikke noe LP i tillegg som jeg trodde i utgangspunktet. Når AC-Makinen sto å jobbet, tappet den av 10 gram med gass, dvs at bilen manglet 590 gram med gass, så da forstår jeg jo godt at den ikke ville blåse kald luft på LO....Hehe. Maskinen tok også vakumtest, å trykkstigningstest av systemet på bilen, å fant ut at systemet er tett, men alikevel så har nok litt å litt gass forsvunnet med årene, iom at det bare var 10 gram igjen på bilen Men nå som den har fått på nye 600 gram som bilen skal ha, fungerer klimaanlegget utmerkert, å det er kaldt som fy 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Juni 26, 2012 Ok så gassen blir dårlig? Jaja men lærer noe nytt hele tia Hehe jeg må bli flinkere til å stole på meg selv hehe:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Juni 26, 2012 ac taper seg med ca 5% i året tror jeg det var jeg fikk forklart av en som leverer en type av 134a maskinane 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Juni 27, 2012 aldri vært borti at det er mer enn en kobling på c4. Da har du ikke sett godt nok etter. Sjekket i dag og fant to stykk både på min 95 mod A6. Det så likt ut også på 94 mod S4, men der skrudde jeg ikke av trykkbryteren for å faktisk kontrollere slik jeg tidligere har gjort på A6: Et uttak i front ved radiator som angitt på bilde og et under en elektrisk trykkbryter oppå AC boksen i vannkassa. Sistnevnte ser man ikke før man skrur av trykkbryteren, og det gjør man selvfølgelig ikke hvis man ikke aner at det er en ventil under der som holder tett når ventil skrus av. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Juni 27, 2012 Da har du ikke sett godt nok etter. Sjekket i dag og fant to stykk både på min 95 mod A6. Det så likt ut også på 94 mod S4, men der skrudde jeg ikke av trykkbryteren for å faktisk kontrollere slik jeg tidligere har gjort på A6: Et uttak i front ved radiator som angitt på bilde og et under en elektrisk trykkbryter oppå AC boksen i vannkassa. Sistnevnte ser man ikke før man skrur av trykkbryteren, og det gjør man selvfølgelig ikke hvis man ikke aner at det er en ventil under der som holder tett når ventil skrus av. Den helt til venstre sett forfra ? Men det er ingen nippel under der ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Juni 27, 2012 Den helt til venstre sett forfra ? Men det er ingen nippel under der ? Har du sjekket? Ja, på bilens høyre side sett i fartsretningen. Da jeg fylte A6en skrudde vi av trykksensoren. Under denne satt en ventil tilsynelatende lik en ventil på bildekk. Den ble brukt sammen med ventilen foran ved radiator. Hvordan systemet fungerer i detalj vet jeg ikke utover at kjølemannen koblet en slange til hver nippel for å tømme, suge vakuum og deretter fylle. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Juni 27, 2012 Har du sjekket? Ja, på bilens høyre side sett i fartsretningen. Da jeg fylte A6en skrudde vi av trykksensoren. Under denne satt en ventil tilsynelatende lik en ventil på bildekk. Den ble brukt sammen med ventilen foran ved radiator. Hvordan systemet fungerer i detalj vet jeg ikke utover at kjølemannen koblet en slange til hver nippel for å tømme, suge vakuum og deretter fylle. Jepp, har byttet ut trykkbryteren med nippel. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Juni 28, 2012 Jepp, har byttet ut trykkbryteren med nippel. Var det ingen ventil inni det gjengede røret som trykkbryteren satt skrudd inn på? Så all gassen fikk strømme fritt ut når du skrudde ut bryteren? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Juni 30, 2012 Var det ingen ventil inni det gjengede røret som trykkbryteren satt skrudd inn på? Så all gassen fikk strømme fritt ut når du skrudde ut bryteren? Skal tappe anlegget snart, så jeg kan skru av nippelen og sjekke da 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...