Krise, trenger hjelp til timing 1,9TDI 1z audi 80

Anbefalte innlegg

Siden noen frekke faener var og stjal min a4 fra gårdsplassen hjemme i natt så begynner det bli litt krise her på bilfronten. Er det noen her som kunne tenkt seg og bistå meg med og få min audi 80 på veien igjen før mandag så jeg kommer meg på jobb? Her sliter jeg kun med ett timings problem. Det er blitt overhalt topp og byttet kam på den. Kan ikke se noen annen grunn enn timing av dieselpumpa før den skal rulle og gå igjen.

 

Så om noen kan/vil hjelpe en stakkar i nød ta kontakt her eller på 91706054

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du løsnet pumpa eller er det kun å få på regreima riktig som gjenstår?:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pumpa er ikke løsnet, så er kun og få på reima rett som gjenstår om det ikke er noe jeg har oversett da..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okei:)

 

Merke på svinghul, kammen låses med verktøy i bakkant og pumpa låses også med verktøy.

 

Finnes spesialverktøy til dette, men på kammen kan du klare deg med en bit flattjern og på pumpa kan man bruke ei verktøy pipe som passer.

 

http://www.google.no/imgres?um=1&hl=no&sa=N&tbm=isch&tbnid=-xIttJ1_SjgA4M:&imgrefurl=http://www.myturbodiesel.com/1000q/a3b4/injection-pump-alh-swap-repair-tdi.htm&docid=A_zettuRiRaOzM&imgurl=http://www.myturbodiesel.com/images/a3b4/tb/ip1.jpg&w=640&h=472&ei=hTLmT9_2GYjh4QST363VAQ&zoom=1&iact=hc&vpx=338&vpy=149&dur=3048&hovh=193&hovw=262&tx=161&ty=87&sig=116318674715862663424&page=1&tbnh=136&tbnw=175&start=0&ndsp=11&ved=1t:429,r:2,s:0,i:76&biw=1024&bih=477

 

Løsne kamdrevet, lås kammen/ pumpa og sette veiva på merket. Stram opp reima og skru fast kamdrevet. Dra motoren et par runder og sjekk at merkt/låsingene fortsatt passer så du er sikkert:) Begge låseverktøyene skal gå lett. Man kan klare å sette pumpa feil selv om verktøyet sitter der, men da går det ikke ut/inn.

 

Håper dette er til hjelp:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her slapp jeg akkurat å skrive mye :)

 

Kan supplere med at jeg mener flattjernet må være noe sånn som 4mm-ish.

På pumpa er jeg relativt sikker på at 6mm bor passer ferfekt.

 

Meget kurant jobb er det i alle fall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres riktige ut de målene ja!

 

Googlet 1z og fikk opp bildet, men mener som du sier at man må bruke nyere og mindre verktøy enn pluggen på bildet for å låse pumpa:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg mener bilen står på merkene sine, men den går bare på starteren tenner ikke i det heletatt.. så jeg klør meg noe voldsomt i hue og lurer på hva faen som er galt med denna bilen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror det er to plasser bak hjulet på pumpa det kan se ut som at man få inn et verktøy. Kan du ha bommet der?

 

Ellers så kan disse være vanskelige å få igang når det er luft i diesel rør/slanger. Løsne rørene på et par dyser, ha en kamerat til å blåse litt trykkluft på tanken mens du drar den på starteren:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm det må undersøkes nærmere, jeg har kun funnet ett sted hvor jeg kan få inn en bolt eller lignende ved pumpa.. 10mm pipe går akkurat inn hos meg.. må turne litt da og se om jeg finner ett hull til.

 

Sjekket det bildet det ble linket til her, og det ser ut til og stemme med hvordan pumpa mi står..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ett must å løsne på noen rør som regel ja, og kommer det diesel ut da, og den ikke starter etter å ha dratt til røra igjen, da er det feil timing.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt løs alle røra og dratt den på stareren til dieselspruten står, så det er diesel helt fram. HJEEELP er 110% avhengig av att bilen går til mandag... må bla til lennsmann og anmelde ett tyveri...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er det feil timing, så bare å finne rett hull å putte låseverktøyet inn i pumpa, samt få låst kammen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

HAr ikke låseverktøy hverken til kam eller pumpe.. noen som har og kan låne bort så jeg får bilen i gang igjen? Begynner bli passe desperat her nå..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

HAr ikke låseverktøy hverken til kam eller pumpe.. noen som har og kan låne bort så jeg får bilen i gang igjen? Begynner bli passe desperat her nå..

 

Du trenger bare ett flattjern og ett bor, eller noe med samme fasong som dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hullet er mye større enn noe bor jeg har.. eneste jeg får til og passe med litt slakk er 10mm langpipe.. kammen har jeg låst med skyvelære... har ikke tilgang på annet, og enda går ikke bilen... så er litt stuck gitt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har satt på igjen kontakten på dysa med nåleløftføler?:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

på nåleløft sensoren på dyse 3 ja.. brun kontakt ved dieselfilteret

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Disse har vel G28? 180* feil på veiv?

 

Vet ikke hvor nøye 1z er på dette, eller om det er nok at den registrerer at den går rundt for å starte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

g28 aner jeg ikke noe om... bilen ble satt på tenningsmerkene, demontert (da startet og gikk den, men hadde ett sett knekte ventilfjærer) overhalt topp på den, montert ny kam og satt på ny register reim.. etter dette har ikke bilen startet.. har vært lest diagnose med vagcom, finner ingen feil der..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.