AAN går på 4 sylindrer -hjelp!:(

Anbefalte innlegg

Forleden dag så var jeg en tur på butikken, mens jeg var inne sto bilen på tomgang. Jeg kom ut å merka fort at noe ikke stemte, den gikk ikke normalt og virker som den gikk på 4 sylindrer bare. Stoppa bilen og starta igjen uten hell. Lot bilen stå noen timer før jeg starta den igjen, å da funka den fint, helt til jeg gikk inn på butikken på nytt. Lot så bilen stå over natta til i dag, og idag var den rar igjen:( Fått tips om coiler eller tenningsmoduler. Geir Kleven snakka noe om å bytte inn/utløp på den ene modulen, noe jeg tengte å prøve. Men før jeg gjør noe galt vil jeg forhøre meg litt her:) På den modulen med kun 2 ledninger merket 1-2-3, er ledningene i posisjon 1 og 2, å nr 3 er ledig. På undersiden er det en 4 polet kontakt med ledninger på 2-3-4 og posisjon 1 er ledig. Hvilken leder skal flyttes over til posisjonene som er ledig? All hjelp/tips mottas med stor takk!:)

 

590af2a4-1d10-7ec9.jpg

 

590af2a4-1d2b-d434.jpg

 

590af2a4-1d38-f1e3.jpg

 

590af2a4-1d52-758b.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du bytter den til høyre med den til venstre, for begge to har tre kretser men den tar bare ut to fra den ene og tre fra den andre til 5 sylindre, er du heldig så kutter du den som evnt. har røket hvis ikke så merker du om du bare flytter på problemet til en annen sylinder.

Du finner ut hvilken sylinder som ikke tenner slik: den står på tomgang og du tar ut og inn igjen en og en kontakt til bensindysene, der som det ikke er noen forskjell på gangen er problemet :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den som du har bildet av der tror jeg er uorginal forresten, så har vel vert byttet før, den til høyre for den er da ikke lik men har lik funksjon :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja når du har funnet den sylinderen som ikke tenner, følger du plussledningen fra den coilen mort til modulen, og tar de stikkene over i det ledige løpet, får du ikke liv i den da, kan det være andre ting som plugg, coil eller i verste fall ecu, men er du usikker, kjøp heller et par nye moduler, kan jo være at resten av modulen ryker fortløpende.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig godt forklart av begge her, tusen takk:) Får prøve å se litt imorgen! Noen som vet priser på disse 2 modulene hos Møller? Eller er det noen som har 2 stk liggende for salg?:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Legger ut bilde av begge modulene, de er ikke like som forklart over her..

 

ImageUploadedByTapatalk1340499357.905230.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Legger ut bilde av begge modulene, de er ikke like som forklart over her..

 

[ATTACH]176158[/ATTACH]

 

eg har 2 stk orginale boch visst du vil kjøpe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

eg har 2 stk orginale boch visst du vil kjøpe
Pris på begge? Skal prøve å lete etter sylinderen som ikke går, å prøve å bytte kretsløp først. Holder deg oppdatert:)

Hva er delenr på de du har?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis han har to originale bosch så er du nok dekket, den brune din er ikke original, ellers har begge modulene likt delenr...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis problemet ligger i modulene der da. Trodde brun ledning var positiv, og sort var negativ? De sorte går inn på tenningsmodulene, og de brune inn på 2 hvite kontakter som står på torpedoveggen. Det er sylinder 1 som ikke henger med, ante meg da jeg så det var gjennskinn i stempelet når jeg var ute med pluggene, og de 4 andre var helt tørre..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pris på begge? Skal prøve å lete etter sylinderen som ikke går, å prøve å bytte kretsløp først. Holder deg oppdatert:)

Hva er delenr på de du har?

 

her er vell 2 nr på de veit ikkje heilt ka som er dele nr men her er dem begge :

 

4A0 905 351 A

0227100209 dette står på dem begge

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

her er vell 2 nr på de veit ikkje heilt ka som er dele nr men her er dem begge :

 

4A0 905 351 A

0227100209 dette står på dem begge

Oki, samme nr som på min orginale Bosch da. Send meg pris på PM du:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brun er jord ja,

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den sorte fra sylinder 1 går inn på den 3 polet kontaktan, den orginale der alle kontaktene er i bruk. Kan den flyttes over til den andre modulen med ledig plass i kontakten?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den sorte fra sylinder 1 går inn på den 3 polet kontaktan, den orginale der alle kontaktene er i bruk. Kan den flyttes over til den andre modulen med ledig plass i kontakten?

 

Tror det, men det er jo med forbehold om at den uoriginale har ett løt til overs. Du får bytte over den som kommer fra ecu også da, slik at signalet fra ecu går igjennom modulen og til coil, og rett vei også igjennom modulen....

Men som sagt, er du usikker så glem dette, du kan svi utgangen på ecu om du kobler feil...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oki. Da avventer jeg til de 2 orginale bosch modulene kommer..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan trygt flytte over pluggene på modulene for testing.

Du må bytte både den øvre og nedre pluggen, fra den ene til den andre.

Begge tenningsmodulene har samme funksjon.

Bare gjør dette så raskt som mulig, for det kan også være en coil, som har tatt kvelden.

Hvis det er samme sylinder som jukser etter ombytting av moduler, er det sannsynligvis coilen, som er røket.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg prøver nye moduler først, hvis den fortsatt fucker opp så handler jeg ny coil:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan også sjekke ledningene som går på innsiden av coil-dekslet for mulig overslag. På samtlige av de settene jeg har liggende, er det betydelige sprekker i isolasjonen. Har loddet på nye ledninger på et sett jeg skal få prøvd ila. sommeren for å sjekke om det er der synderen ligger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror jeg demonterer hele toppdekslet, kobler fra og tar den med inn på stue der jeg får demontert hver enkelt coil å sjekket ledninger..kveldsprosjekt:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe.. Tar du de ut må du nesten helt sikkert bytte noen kabler, for det er ofte sprø greier, ja! Jeg snek på krympestrømpe på noen, og byttet andre. Ikke akkurat vanskelig, men det er litt knot å skjøte kabler helt inntil coilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen fare å kjøre slik den er? Skal prøvebytte modulene imorgen men om det er coilen som har feilen, kan jeg da kjøre? Skulle gjerne flyttet bilen til verkstedet til fattern, bedre plass til å skru der. Er 7-8km dit..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.