Anbefalte innlegg

1999 audi a6 v6 tdi quattro 196000km

 

Herom dagen begynte bilen og legge blått røykteppe. Turbo ble skrudd ut og funnet defekt (slark og ojlelekkasje eksos side). Kjøpte ny hos GIK, brukte ventetiden på og rense rør, intercooler og veivhus ventilasjon filter, sjekket ojleretur fra turbo til blokk, samt det jeg kom til i blokka. Monterte ny turbo etter alle kunstens regler. Etter en ukes tid begynte den igjen så smått og ryke blått, samt at det lukter litt brent ojle, bilen fikk da kjøreforbud og satt på løftebukk igjen.

 

bilen har følgende symptomer:

- Fra jeg stopper bilen til oljenivået er korrekt tar det over to timer (det er den siste ca literen fra min olje nivå til max som tar så lang tid)

- Oljelekkasje på høyre toppdeksel eller kamasksel tetning.

- Litt olje på begge sider av turbin på "luftsiden" (håper dette er fra veivhus og ikke gåen turbo igjen)

 

Har følgende teorier selv:

- Trenger nytt veivhusfilter

- Tett returkanal pga koksing eller annet fremmedobjekt i kanal

- Gjennomslag i motor som pga slittasje (ser på denne som mindre sannsynlig)

 

 

Trenger input.

 

Hilsen Frode

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du tar ut oljefilteret så renner oljen fra filterhuset tilbake til blokka ganske raskt på disse. På 2003 mo Allroad gjør det ikke det.

Antar at det kan gå en time eller to for at oljefilterhuset skal tøme seg når filteret ikke er åpnet.

Det er vel plass til omtrent en halvliter oppi der.

Så den trege hevingen av oljenivå KAN være normal.

 

Det er ikke plass til mye mer enn 2 dl i olje ånde-filteret.

 

Det du kan gjøre er å ta av slangen til oljeåndefilteret (inne på innsug til turbo) og forsøke å suge/blåse og kjenne om det er tett. Ta gjerne av oljepåfyllingslokket så det ikke blir trykk i veivhus.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Det du kan gjøre er å ta av slangen til oljeåndefilteret (inne på innsug til turbo) og forsøke å suge/blåse og kjenne om det er tett. Ta gjerne av oljepåfyllingslokket så det ikke blir trykk i veivhus.

 

Jeg skal prøve dette senere i dag. Som sakt tidligere har jeg renset dette filteret, jeg får eventuelt vurdere om det skal byttes. Snakker vi lite eller mye motstand gjennom dette filteret når det fungerer som normalt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter dagens økt har jeg sjekket følgende:

 

Oljelekkasjen er på høgre toppdekselpakkning, får bytte + pakkningstoff tenker jeg.

 

Oljeåndefilteret har liten motstand til ingen motstand inn (blåser), noe mer ut (suger), er det noen som har en formening om hvordan dette skal være?

 

Utenom dette har jeg sjekket ut oljetilførsel og oljeretur fra turbo igjen, men ikke funnet noe galt.

 

Dette var dagens tekst.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg bestilt nytt veivhus filtersats, så får vi se om det hjelper.

 

Innspill er fortsatt ønskelig :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg byttet veihusfilterstats, og nå er det tilnærmet ingen motstand begge veier.

 

Jeg har testkjørt i ca en uke og det ser meget lovende ut, noe brent oljelukt de første dagene (rester i system).

 

Rensing av dette filteret er noe jeg herved ikke anbefaler når jeg er hvilke plager det har gitt meg. Kjøp nytt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg byttet veihusfilterstats, og nå er det tilnærmet ingen motstand begge veier.

 

Jeg har testkjørt i ca en uke og det ser meget lovende ut, noe brent oljelukt de første dagene (rester i system).

 

Rensing av dette filteret er noe jeg herved ikke anbefaler når jeg er hvilke plager det har gitt meg. Kjøp nytt.

 

Noen som vet hvor man kan få tak i dette filteret "uorginalt"? Ser også at flere anbefaler å sette i 059103464B filter i stede for det som står der i fra før så gjerne et som er likt dette :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.