Erfaring med endring av hjuldimensjon

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har nettopp kjøpt et sett hjul i dim 235/45/17, gikk opp fra 225/45/17, dette til en Passat stv. Byttet pga mye hjulstøy og litt for lite gummi i forhold til komfort (Michelin PS3 til Michelin Primacy 3) og fikk forsåvidt vekk deler av støyen. Men, bilen ble overraskende mye tyngre på rattet og jeg aner tendenser til vibrering som jeg ikke hadde på 225.

 

Jeg vurderer derfor å prøve noe annet i min søken etter den "perfekte" kombinasjon av dekk og felg og vurderer derfor 215/50/17. Det er litt ukkurant på Passat og øker rulleomkretsen litt, men ikke dramatisk i forhold til 235/45/17.

 

Kan noen tenke noen spesielle negative konsekvenser av å gjøre dette i forhold til slitasjeproblemer eller i forhold til hjulstilling eller noe? Man skal jo holde seg innenfor visse prosents endring og jeg kan ikke se noe særlig negativt ved å gjøre dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Økt bredde vil naturligvis gi både økt støynivå, økt sporing/svingmotstand og økt forbruk, selv om du kjøpte dekk av en mykere gummiblanding.

 

Riktig dekkdimensjon for dine ønsker er 205/50-17. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg kjører 205 50 17 på min passat. Utrolig mye bedre enn 225 eller 235 45... Mer komfort, mindre sporing, mindre støy :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet er felgen på 17x8, 205 blir mye strekk. Men ingen ser noen spesielt store problemer med å ha en ikke-standard dim?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har 8x17 på vinteren med 205/50/17 og de går kant i kant..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva slags dekk? Med 235/45/17 har jeg rette dekksider, med 225/45/17 fikk jeg kommentar på strekk... 205/50/17 høres ut som lite gummi, 235/45 er egentlig ideelt i høyden, men det er for bredt. Dyr dekksommer dette..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mine felger er også 8x17, det går bra det, bare fyll litt mer luft i dekka slik at banen blir riktig :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, men, 215/50/17, niks problem?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det medfører ikke noe direkte problem nei.

 

Det vil gi noe dårligere akselrasjon, samt at det sannsynligvis påvirker drivstofforbruket. Det er vanskelig å måle, da tripteller osv ikke vil se at rulleomkretsen er forandret.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen problem å bruke 215 nei :) Som Marius Christoffersen skriver over her ^^

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.