Automat girer hardt - S6 C4 2,2 AAN.

Anbefalte innlegg

Automaten girer hardt/hugger ved giring opp til neste gir.

Værst fra første til andre, men også meget godt merkbart ved giring høyere opp.

Kmstand rett over 200, har vært utfor veien en tur og slått i filler støtfanger, skjerm og fjærben. Girtrøbbel har enten skjedd ifm skaden, bergning eller som følge av å stå i ro et års tid.

Girspak må trekkes litt tilbake fra park mot revers for å få ut nøkkel, så det kan virke som om vaier fra girspak tenningslås ikke er 100% justert. Men den girer rett gir i forhold til hvor spaken står.

Virker som om kick-down ikke er helt med, enten ikke i det hele tatt eller i hvertfall ikke fra 3. til 2. som er hva jeg eksplisitt har lagt merke til.

 

Ingen feilkoder.

Ingen ulyder, bilen går fint foruten ved girskift.

Den starter pent i gang fremover. Kan hugge litt når den settes i revers dersom bilen ruller men ikke når den står i ro.

Har skiftet olje/filter uten at det hjalp, passe grisete olje men uten spor av spon og luktet heller ikke så ile.

Normal indikator i instrumentpanel.

Har sprayet over alle kontakter i motor og på kasse.

 

Noen tips til årsak og videre prøver og forsøk?

Noen som vet om defekt LMM kan forårsake girtrøbbel på samme måte som på tiptronic-kassene på nyere A6 4B? Ikke at jeg mistenker LMM men vet at det kan være årsak på nyere biler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du peilte oljo med motor igang rekner eg med?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvis det var mye dritt i olja så er det ikke sikkert at et oljeskift er nok. Nå spørs det hvor mye du har lyst til å gjøre.. men kan jo være interessant å ta ned "labyrinten" og rengjøre den om det den er lett nok tilgjengelig til at du gidder.

 

Alternativ som jeg kommer på er at du kan gjenta oljebytte etter 50 mil e.l., evt. prøve deg på "dieseltrikset" hvis du tør..

 

Beste ideene mine hvert fall. Regner med at du har kontroll på det elektriske rundt kassa m.m. ;)

 

 

har du kjørt bilen noe særlig forresten? I ettertid av oljebyttet altså

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rett oljenivå på tomgang ved ca 35 grader olje. Kun kjørt 5-6 km da det hugger såpass at jeg er redd for å strande.

 

Når bilen har stått i ro og jeg starter avgårde i revers eller D så starter den silkemykt, og jeg kan skjalte mellom R og D uten trøbbel. Riktignok kan man få følelsen av at det er litt slark i hele drivverket uten at det er enkelt å lokalisere det, dog er det ikke noe akselklonk så slakken er nok i kassa.

 

Men når jeg kjører 100 meter, stopper og så bytter til R så hugger det til.

Det virker rett og slett som om det er en mekanisk slark i kassa som er mye mer fremtredende straks man har kjørt litt. Det kan naturligvis være at skiftedrev får i inngrep uten av clutcher har fridd ut eller frir ut til feil tid. Mulig dette kan komme av forurensninger i glidehuset, men jeg har mer tro på en defekt differensial.

 

Tror nok at bilen skal få seg en manuell kasse eller at hele bilen blir hugd hvis jeg ikke finner ut av feilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du skal ha i manuell eller hive kassa så trenger du hvert fall ikke være redd for å ødelegge noe :P

 

Men er det bare snakk om litt slark eller er det at selve giringa virker ujevn? har holder man gass hele veien så er vel det muligens nok til at drivverkt er spent opp under hele gire-prosessen tro? Dvs når man kjører fremover.

 

En annen liten sak, om diffen er på tur så ville vel ikke det påvirket kick-down.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noe forskjell på om girkassen er varm kontra kald? Jeg ville ha tatt en lengere kjøretur med den for å mosjonere den og trigge eventuelle feil med en påfølgende innspeksjon av oljen. Hydrauliske gjenstander har det med å stå seg i hjel over tid. Tåler litt disse kassene. Har hatt mye rare lyder (klunking og hard giring) som skyldtes dårlig kontakt i multikontakten. Var sikker på at girkassen holdt på å ryke hver gang jeg skulle sette den i gir.. Men fikset problemet og har kjørt 20.000+ i etterkant. Girer fremdeles silkemykt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.