#1 Skrevet Juni 27, 2012 Jeg har hatt et sammensatt problem som har dukket opp med jevne mellomrom. Det virker som problemene nå er løst og siden jeg ikke har klart å finne noe på forumet som beskrev de problemene jeg opplevde tenkte jeg dette må deles. Bilen det gjelder er en 2002 A6 2.5TDi med Tiptronic. Første symptom jeg oppdaget var at bilen bakket høyt (rundt 11-1200rpm). I tillegg virket det som gassen hang seg litt opp, bilen kunne "bakke" i 30-35km/t uten at jeg hadde foten på gasspedalen, og når jeg bremse inn mot kryss kjente jeg at bilen var motvillig til å stoppe. Jeg har Tiptronic og som en følge av at gassen "hang seg opp" var girskiftene mer brutale. Akkurat i det giret skiftet økte turtallet med 5-600rpm og det slo kraftig i det neste gir ble koblet inn. Kan sammenlignes med at du ikke slipper gassen helt ut i det clutchen trykkes inn på en bil med manuell kasse. Et annet symptom jeg hadde var at temperaturgiveren i instrumentpanelet noen ganger ramlet ned til 65-70 grader, andre ganger kunne den ramle helt ned til 60 og noen dager fungerte den ikke i det hele tatt. Første diagnose jeg gjorde var og koble opp mobilen til ODB2 porten og sjekket både TPS-sensoren og kjøleveske temperaturen, begge virket normal. Etter en scanning med VAG-COM fant jeg "00522 - Engine Coolant Temp. Sensor (G62)". Et kjapt søk på Ross-Tech sine sider viser at det er et vanlig problem at G62 sensoren ryker: http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/00522 Da jeg opplevde de fleste av symptonene som ble listet opp og at en ny sensor bare koster 150,- bestemte jeg meg for å bytte den. Det er nå en måned siden sensoren ble byttet og jeg har ikke opplevd et eneste av symptonene siden. Men det er muligens litt for tidlig for og friskemelde bilen 100% da problemen oppstod sporadisk. Jeg glemte å ta bilder at prosessenen med å bytte sensoren, men det var relativt enkelt. Sensoren er tilgjengelig fra toppen, ligger mellom motoren og radiatoren. Følg returslangen (den tynne slangen øverst) fra ekspanssjonstanken til du finner sensoren. Den er festet med en c-klips. Vent for guds skyld til kjølevesken er kald før du løsner sensoren, ellers får du en geisir under panseret og kjøleveske smaker ikke noe godt, det kan jeg bekrefte Hvis du lar lokket til ekspanssjonstanken være på når du løsner sensoren bør du ikke miste så alt for mye kjøleveske. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 27, 2012 Kva betyr "bakker" i Alta? Her på vestlandet betyr da at ein rygger 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 27, 2012 bakker i Alta betyr vel at bilen går på tomgang, evnt setter bilen i gir og kjører uten å røre gasspedalen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 27, 2012 Vi hadde en 99 A6 2.8, der det frøs noe med dysene eller hva det var. Og det fikk bilen til å gi full gass uten tanke på å stoppe. Visste ikke at mamma kunne kjøre som ken block, dette var på vinteren, men hun fikk snodd bilen inn på gardsplassen her med fine spor og sporvalg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...