#1 Skrevet Juni 27, 2012 (endret) Hei alle. Håper dere kan hjelpe oss/veilede oss. Utfordringen vår er som følger.Min fru var ute å kjørte,lade lyset kom på uten forvarsel,voltmeter viser da ca 11,5 volt. Begynner å grave meg nedover i motorrommet og fram til dynamoen,min første tanke var att spennings regulatoren/børster er utslitt.Etter mye om og men får jeg sendt ny spennings regulator fra Mekonomen.Skifter denne når dynamoen fastmontert,det er veldig vanskelig å se om børstene står i sine "spor" da jeg ikke ser noen ting,ladelyset lyser fortsatt etter att regulator er skiftet, og batteriet er nå i ferd med å tappe seg ut. Prøvte også å montere inn nytt batteri kjøpt på Biltema uten att dette hjalp. Spørsmålene mine er da som følger. - hvordan skifte dynamoen uten å demontere halve fronten? fant denne kommentaren i en annen tråd Sitat :Slakket av på strammeren, fikk ut dynamoen for å oppdage at det ikke var nødvendig å fjerne vifta. Var jo et spor i holderen for bolten på den sida så man slapp å gjøre akkurat :Sitat .slutt noen som kan forklare dette nermere,hvilket spor /hvilken holder? Motoren er av type AWT Bilde av den gamle regulatoren under. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 27, 2012 Noen som vet hva som er den enkleste måten å demontere Dynamoen ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 28, 2012 Ingen som kan hjelpe?,vil nødig sette i gang med å ta av fronten viss det ikke behøvs 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 29, 2012 Ingen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 2, 2012 Noen som vet om det er lings gjenger på unbraco bolten skrudd inn bakfra i viften/hjulet for multirem? gode tips for å løse denne mottas med takk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 2, 2012 Vanlige gjenger på den. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 2, 2012 Vanlige gjenger ja, holder igjen navet på vifta med stor vannpumpetang jeg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juli 2, 2012 (endret) Takk for tilbakemelding:)Kom nettopp inn fra garasjen.Har prøvt begge veier nå,å fy faen som den sitter!! Det så ut til att det var to spor i blokken og ett 5mm hull i "reimskiven" som jeg brukte for å låse av men nei..Det er vel ett rykk som skal til for å få det løst, men det er ikke godt på få til når "skiven" ikke står bomfast og unbraco nøkkel gir etter. Øyvind->Tålte remskiven å bli holdt med igjen med vannpumpe tang? er litt redd for å vri sundt hele dritten.Har fått løs dynamoen omsider men bolten stopper i viften som forventet. Var innom ett verksted for å få pris på en ny dynamo og det var 6200,- viss jeg leverte den gamle i Innbytte. Noen gode tips om bra dynamo for en normal pris? Under er nummer på dynamo viss noen har tilsvarende til salgs? og bilde av sporene jeg nevner i teksten over. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juli 3, 2012 Har fått av vifta og demontert dynamoen. Noen som vet hvilket moment bolten som holder viften skal ha? har bestillt ny Dynamo på NBR,veldig kjapp og god service. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juli 5, 2012 Nå er ny dynamo montert, men har ett spørsmål angående strammeren på multireimen.Når jeg demonterte og monterte reimen så virket denne strammeren ok. Kjørte motoren litt og stoppet ,når jeg nå prøver å løfte den såsyns jeg den "henger" litt/holder igjen.Noen som vet om dette er normalt eller om den skal "slippe" lett når du vipper den manuelt? Hvorfor lære av sine egne feil når en kan lære av andres feil: Kan gi ett tips til dere som får problemer med lading på denne typen motor.Ikke begynn å prøv med ny laderegulator til 750-1350,- slik som jeg desverre gjorde. Ny dynamo (part nummer 14323) koster 2090,-med klubb rabatt hos Norsk Bildelesenter, og da er den komplett med reimhjul .Den ble bestillt og sendt samme ettermiddag,kjempe kjapp og god Service hos NBS! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...