#1 Skrevet Juni 27, 2012 Hei. Jeg har en kamerat med en 1996 Audi A6 2,5 TDi. Idag demonterte vi begge bakre callipre, uten å åpne det hydrauliske systemet, for å bytte nav (var dårlige gjenger på navene). Når vi monterte sammen alt igjen var bremsene dårlige; bremsepedalen synker sakte innover og det virker litt som om det er luft i systemet. Det vil si: Myk pedal helt til man pumper, da blir den normalt hard men synker fortsatt inn hvis man holder den der lenge. Bremse hovedsylinder ser ny ut, men er merket med 'lucas'. Finner ingen lekkasjer noe sted og har også byttet de to ytre bremseslangene bak. Disse hadde sprekker i tilkoblingen til røret... fant som sagt ingen lekkasjer. Lufting: Har luftet høyre bak først og venstre bak etterpå og litt på kryss og tvers, alt med vakuumlufter og kun bak. Hva kan være feil? Hva gjør jeg nå? Alle innspill mottas med takk! Mvh Martin Ulsaker 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 27, 2012 enten så er det en lekkasje, luft eller mastern som er herpa. Hvis det var litt lavt bremsevæskenivå kan det fort komme luft i systemet da dere holdt på... Men siden dere har luftet og sjekket etter lekasjer så er det sikkert ok.. .da gjenstår mastern. Og masterns pakninger kan ha fått det ganske vondt når den ble tråkket lengre inn enn hva den var vandt til.. så de kan enten ha blitt ødelagt eller vrengt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 28, 2012 Takk for svar. Finner ingen lekkasje og har luftet etter alle kunstens regler. Prøver med en ny master sylinder. Mvh Martin U 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 28, 2012 Da har jeg prøvd med en ny master sylinder; pedalen er fortsatt alt for lav men jeg mener den ikke siger. Har luftet med vakuum lufter ifølge haynes: Høyre bak, venstre bak, høyre foran, venstre foran. Kjørte gjennom ca. 8 dl med bremsevæske fordelt å alle fire hjulene. Systemet var da tomt når jeg startet og 8 dl inkluderer å fylle opp den tomme bremsevæske beholderen. Clutch systemet er ikke rørt. Har jeg luftet nok og på god nok måte? Eller kan det fortsatt være igjen luft som er årsaken til lav pedal? Bilen har for øvrig ABS. Håper på svar. Mvh MU 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 28, 2012 bare noe spm. du passer selvfølgelig på at bremsevæskebeholderen ikke går tom mens du holder på? Væska som kommer gjennom røret til vakuumtanken er klar og fri for luft? OG du skrur igjen nippelen før du drar av slangen og lar luft komme til? Alle kalippere o.l. går fritt og er montert korrekt? Hvor langt går pedalen inn egentlig? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 28, 2012 Takk for bra svar. 1. Har HELE tiden vært veldig nøye med at bremsevæske beholderen er nesten full. Kan helt sikkert utelukke at den har gått tom/suget luft. 2. Vakuumlufteren suger på en slik måte at røret ikke fylles. Man ser det kommer væske, men ikke nok til at slangen er full av bremsevæske, er mest luft selv om det er et klart vakuum i slangen. Skrur igjen nippelen før jeg kobler fra vakuum lufteren. 3. Vet ikke hvordan frem calliperene er, men de fungerte bra før jeg byttet nav i går. Den ene bak calliperen med skive fremstår som bra, den andre har jeg akkurat overhalt. Alle callipere er fri for lekkasjer, kan ikke se lekkasje noe sted i systemet. 4. Pedalen går ca. halvveis inn, kanskje noe mindre. Det er dårlige bremser før man trykker en del på pedalen. Bremsene var helt ok før jeg byttet nav. Har lurt litt på om jeg skulle luftet med trykk direkte på reservoaret på bremsepumpa, men det ble ikke tid for det i dag. Mvh Martin 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 29, 2012 Hei igjen. Har nå luftet ca. 6dl væske til med trykk på bremsevæske reservoaret. Fant ikke luft noe sted under denne prosessen. Begge calliperene bak fremstår som bra; høyre side er overhalt og venstre side mener jeg også fungerer. Når man trekker i håndbrekket i fart er virkningen helt grei. Bremsene foran er ikke rørt på noe tidspunkt, med unntak av lufting etter at problemet oppstod. Pedalen siger ikke lenger så vidt jeg kan bedømme, men den går halvt inn og er noe tung. Bremsene er dårlige. Det er forskjell på følelsen i bremsepedalen med og uten motoren i gang, tenker derfor at bremsekraft forsterkeren er i orden?! Denne bilen skal egentlig med ferjen til Danmark på Mandag. Alle innspill mottas derfor med takk! Mvh Martin U 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 29, 2012 For å teste bremseskraftforsterker så pumper du pedalen til den blir hard, deretter holder du den inne med "normal" kraft og starter motoren, da skal pedalen synke. Jeg ser forsåvidt ikke helt hvordan du kan ha påvirket bremsekraftforsterker med det du har gjort.. med mindre dere har klart å røske løs en vakuum slange på underligvis... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 30, 2012 Jeg skjønner heller ikke hvorfor bremsekraftforsterkeren skulle ta kvelden av det vi har gjort. Sendte derfor bilen på verksted for diagnose : "bremsekraftforsterkeren din (disken) er ødelagt" Hadde visst en liggende fra en bil jeg huggde og er nå i gang med å bytte den. Takk for alle innspill så langt. Håper jeg slipper å be om flere. Mvh Martin 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 30, 2012 Da var bremsekraft forsterkeren bytta... og så viste det seg at det ikke var feilen I tillegg til at det ikke var feilen virker ikke den bremsekraftforsterkeren vi satte på... : bh :! Mener imidlertid at den bremsekraftforsterkeren jeg satte på virket forrige gang; imidlertid har den ligget ubrukt noen år. Noen som vet om en bremsekraftforsterker kan 'sette seg' ved lengre tids lagring? Og kanskje mer viktig: Noen som vet om man kan 'vekke' en bremsekraftforsterker som ikke vil gjøre jobben sin fra dvalen? Håper som vanlig på svar. Mvh MU 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juli 1, 2012 bremsekraftforsterkere har det med å overleve leeenge... ville nok heller sett på slangene går fra vakuumpumpa (om det er innsuget eller egen pumpe) og sett om noen av de har sprekker slik at man ikke får vakuum til bremsekraftforsterkeren. Tror ikke en bremsekraftforsterker setter seg.. det er kun en (eller fler på nye) lamell inni, og den beveger seg med mastern din. men en ting da.. hvis det virkelig var bremsekraftforsterkeren din, så ville pedalen gått enda lengere inn når du fikk den til å fungere... Er det et problem at du forventer at pedalen skal gå lengere inn når du gir den et visst trykk og du har dårligere bremser enn forventet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juli 1, 2012 Da var bremsekraft forsterkeren bytta... og så viste det seg at det ikke var feilen I tillegg til at det ikke var feilen virker ikke den bremsekraftforsterkeren vi satte på... : bh :! Hvis du har skiftet til annen forsterker men denne ikke fungerte, hvordan vet du da at den forrige fungerte? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juli 1, 2012 Takk for svar. Har koblet fra slangen til vakuumpumpa helt inne ved bremsekraftforsterkeren og målt vakuum. Den var 500mm/Hg og vel så det med litt gass. Det er med andre ord nok vakuum til bremsekraftforsterkeren. Har også prøvd å koble fra slangen fra vakuum pumpa og kjøre uten... ingen forskjell overhodet på bremsene slik de er nå. Det hører med til historien at eieren av denne bilen mistet venstre forhjul pga. at det var feil hjulbolter til felgen. Han har ikke lagt merke til at boltene hadde feil kon og fått for mange feil bolter på et hjul. Når han mistet hjulet dro han med seg den stål-tråd biten som sitter på venstre calliper og dette medførte at bremseklossene ble skjevt slitt. Når verkstedet sa det var bremsekraftforsterkeren så byttet vi denne og den vi satte på viser seg å være *helt* død selv om den fungerte sist gang den satt på en bil. Etterpå oppdaget vi at bremsene fungerer som de skal dersom man bruker klosser som ikke er skjev slitte; bremsene er nå i orden bortsett fra at bremsekraftforsterkeren ikke gjør jobben sin. Lurer derfor på om det er mulig å 'vekke' en bremsekraftforsterker som har ligget noen år. Edit @steinar: Jeg vet ikke at den bremsekraftforsterkeren jeg byttet ut fungerte, men jeg tror den gjorde det. Er i hvertfall rimelig å anta dette da feilen lå en annen plass. Mvh Martin 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juli 3, 2012 Takk for svar. Det hører med til historien at eieren av denne bilen mistet venstre forhjul pga. at det var feil hjulbolter til felgen. Han har ikke lagt merke til at boltene hadde feil kon og fått for mange feil bolter på et hjul. Når han mistet hjulet dro han med seg den stål-tråd biten som sitter på venstre calliper og dette medførte at bremseklossene ble skjevt slitt. Når verkstedet sa det var bremsekraftforsterkeren så byttet vi denne og den vi satte på viser seg å være *helt* død selv om den fungerte sist gang den satt på en bil. Etterpå oppdaget vi at bremsene fungerer som de skal dersom man bruker klosser som ikke er skjev slitte; bremsene er nå i orden bortsett fra at bremsekraftforsterkeren ikke gjør jobben sin. Mvh Martin Dette er jo vesentlig informasjon å få med i tråden. Ikke helt overenstemmelse med "Bremsene foran er ikke rørt på noe tidspunkt, med unntak av lufting etter at problemet oppstod." Anyway, bra at det løste seg med bremsene i det minste, selv om muligens bremsekraftforsterkeren kan være på tur... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juli 3, 2012 Ta av slangen til pumpa og sug 20 drag, da er det nok vakuum til at det blåser 1-2 sek tilbake idet du slipper. Gjenta og hold 15 sek, og se om det fortsatt er like mye vakuum eller om det har vært lekkasje. Hvis lekkasje: Av med de to små slangene nærmest bremsekraftforsterkeren, sug og kjenn om det er lekkasje. Den bakerste av dem som går mot luftfilterboksen kan falle av rundt høyre dempertårn hvis man er uforsiktig ifm luftfilterskift. Med dette så kan du finne ut om/hvor det er lekkasje. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juli 3, 2012 Takk for svar begge to. Skal sjekke ut om det er lekkasje eller ikke, kommer dog til å ta litt tid da eieren av bilen er på ferie. Mvh Martin U 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Juli 9, 2012 Da har jeg tatt en titt til på bilen; det er en suselyd inne i kupeen jeg mener kommer fra bremsekraftforsterkeren. Når jeg trykker bremsepedalen litt inn blir lyden borte og bremsekraftforsterkeren begynner å virke. Kan dette komme fordi avstanden på 'pinnen' til bremsekraftforsterkeren som pedalen trykker på er feil? Vi målte dette med skyvelære 'så godt vi kunne' og fant ut at den var på spesifikasjonen (230mm +-0.5mm). Vi kan ha tatt feil. Håper på svar. Mvh Martin U 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...