#1 Skrevet Juni 27, 2012 Hei, har nylig handlet meg audi a6 avant 00mod, og lurte på tips til hvordan jeg skal vaske den, hvordan produkter og hva som må til forr å få den glinsende? Kromlistene også, er grå farge (Profilbilde) Er av typen som bare har brukt høytrykkspyler, litt såpevann og svamp før, men forstår det sånn at svamp er fyfy: eek : Setter pris på alle svar: vinke : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 27, 2012 Hei. Du fant vertfall rett del av forumet, her finnesdet en tråd som er "sticky" som går på generel bilpleie, alt fra vask til detailing. Men enkelt svar på det du spør om er jo: bruk heller en hanske isteden for svamp, bruker ullhanske sjølv. Men nokon vil sikkert abefale microfiber hanske. Til chrom og annet stål bruker eg som regel Meguiars metal polish, ganske fin i forhold til autosol som eg føler du må jobbe ekstremt lenge med å er mye grovere. For å få hele bilen skikkelig blank må du jo til å polere. Alt om anbefalte produkt og linker ligger i overnevnte tråd. Håper det kan svare på noken av dine spørsmål. Sent from my GT-I9100 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 27, 2012 Her står det meste du trenger å vite: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=98995 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 27, 2012 Du har jo litt forskjellige muligheter her avhengig av hvor mye tid og penger du vil legge i det men jeg kan foreslå noen metoder. Alternativ 1: Vask den som du har brukt å gjøre og kjøp inn en polish/fyller/sealer fra f.eks Autoglym eller Meguiars Alternativ 2: Send den til ett bilpleiefirma og vedlikehold "resultatet" med vask Alternativ 3: Send den til en detailer, og kjøp deg utstyr for å vaske bilen slik en detailer ville gjort det. Alternativ 4: Registrer deg på detailersclub.no, og lær deg hvordan "proffene" gjør det, slik at du kan gjøre det selv. Ville nok gått for alt. 3 eller 4 En grei måte å vaske bilen på (en enkel løsning og en litt mer gjennomført) Utstyr: Avfetting - En til asfalt og en til trafikkfilm/møkk, evt bare èn. Enkel løsning: Biltema, turtlewax ++ Ordentlig løsning: Surfex HD, Mac 124 Prickbort Bøtte og "svamp" - Her ville jeg anbefalt å investere i en vaskehanske eller en SKIKKELIG vaskesvamp. Er også en fordel å kjøpe store bøtter med gritguard, men det er absolutt ikke ett must for "mann i gata". Enkel løsning: to 10l bøtter og vaskemitt fra Biltema. Ordentlig løsning: to 15-18l bøtter med gritguard og vaskehanske i merinoull eller mikrofiber Såpe - her går vel egentlig det meste ann, det viktigste er stort sett at vaskehansken/svampen får bra glid og selvfølgelig at møkka løsner. Enkel løsning: Turtle wax, biltema Ordentlig løsning: Chemical Guys, Meguiars, Swissvax ++ Når du har på plass det du trenger i de overnevnte katogoriene så starter du med å avfette bilen din med asfaltavfettingen på tørr bil. La det stå i 5-10min og spyl av med høyttrykk. Deretter avfetter du med vanlig avfetting/mikroavfetting evt Surfex blandet 1:20/1:30. La det ligge en ca like lenge (ikke la det tørke inn), spyl av med høyttrykk. (entusiasten lar dette renne av med en skumkanon) Så over på vaskinga, fyll opp begge bøttene med lunket/varmt vann, men kun såpe i en av de. Start ovenfra og jobb deg nedover. Ha "svampen" først i bøtta med såpe, vask over f.eks ett panel om gangen og skyll den i bøtta med kun vann, deretter i såpebøtta og på bil igjen. Når hele bilen er vasket spyler du igjen med høyttrykk. Deretter tørker du av bilen med noe annet enn en nal eller pusseskinn (les: mikrofiber). Ble litt rotete det her nå. Men, herfra og ut har du noen muligheter, igjen alt etter hvor mye tid og penger du vil legge i det. Alternativ 1: "polish" for hånd (sealer) og shining av detaljer med dekkfornyer, metalpolish, gummifornyer osv. Alternativ 2: kjøp og lær deg bruken av maskin, enten DA eller roterende, korriger lakken eller kjør lakkrens med DA. og legg voks på toppen. + detaljer som nevnt over Alternativ 3: kjøp deg en ordentlig sealer, fra f.eks chemical guys og legg den slik "mannen i gata" legger en polish. Detaljer som nevnt over. Alternativ 4: Samme som over, men legg i tillegg voks på toppen. ble ett virrvarr av ett svar det her, men håper det ga deg litt svar 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 28, 2012 Mye har blitt sagt her, men jeg tilfører litt uansett jeg… Vet ikke hvor mye du ønsker å legge i det, ei heller hvordan lakken din er nå. Er den dog helt grei og du ikke orker å legge flere titalls år i det så har jeg skrevet noe under her som har funket for meg: En god vaskehanske + Chemical Guys GLOSSWORKZ funker meget bra, veldig kostnadsbesparende såpe også. Den lukter dessuten meget godt hehe Så kommer det til å tørke av bilen, personelig bruker jeg lufttrykk til å tørke av bilen etterpå, men man kan også bruke mikrofiber. Jeg har brukt luftkompressor, men i senere tid har jeg brukt en våtstøvsuger mye (desse kan du snu slangehull på slik dem blåser istedenfor suger). Så en ting jeg i senere tid har blitt ganske avhengi av, Quick Detailer. Spesielt denne, Chemical Guys Speed Wipe. Altså, en god vask med en god såpe + quick detailer gjør mye med en lakk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 28, 2012 Ja her var det mye goe svar: smil : Bilen skinner ikke i det hele tatt nå, er nesten matt, så tenkte å polere, er det noe dere anbefaler på den siden? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...