Milde på godkjenning av senk Akershus/Oslo?

Anbefalte innlegg

Hei! Lurer på om jeg vil få godkjent senkesettet og skrevet inn i vognkort uten kvittering på 4 hjulskontroll og lysjustering noen plass i akershus/oslo området?

 

Må xenon og andre ulovligheter også fjernes ved en slik godkjenning?

 

Hva er ca kost på en sånn kontroll + nytt vognkort?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da skal du være veldig sjarmerendes for å si det sånn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva ligger i "andre ulovligheter"?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva ligger i "andre ulovligheter"?

 

Nei bare småplukk. fks mangler høydejustering på lys. Har hørt at di er/var grundige i lillestrøm (vet ikke om de holder på med godkjenning lengre?) men at på jessheim skulle det være litt lettere å ha med å gjøre.

 

Det jeg lurer på er om det kun er senkesett de bryr seg om og ikke andre ting på bilen ved en slik kontroll?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvorfor ikke gjøre det skikkelig fra starten av? istedet for og risikere avskitning, så skaff deg papirer på det du må ha. og fjern xenon og slike "ulovligheter" :)

 

 

JA. de kan pirke på slike ting, de kommer nok ikke til å åpne panser og glane så mye, men åpenbare ting som lys og slik vil de nok kicke på

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lillestrøm holder ikke på med godkjenning lengre.

 

jessheim er grundige, men hey det er biltilsynet..... så klart de vil pirke på ting som er feil

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta en hjul- og lysstillingskontroll så du får papirer på det etter å ha stilt senkesettet i rett høyde ut i fra TÜV papirene.

Og stikk til f.eks. Hønefoss. Der fikk jeg godkjent min uten problemer :)

 

Er vel fler her på forumet som har dratt opp dit mener jeg å huske.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tviler på at Statens vegvesen oppfatter seg som en skrivestue hvor hvem som helst kan få skrevet hva som helst i vognkortet. De ser seg vel heller som et offentlig kontrollorgan som skal tilse at påkrevde forhold er i orden før det godkjennes. Ved godkjenning av ombygging av understellet så skal de normalt sjekke noen få punkter, slik som dokumentasjon på justering av forstilling og lys. Det skal vel mye til at det da ikke blir kontrollert, så det er nok bortkastet tid og penger å møte opp uten disse forhold i orden?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk godkjent gamle bilen med ettermontert xenon og uten papirer på lysjustering når jeg viste den på Jessheim.

Den ene kontrolløren var på vei til å påpeke xenonen, da bare smalt jeg igjen panseret.. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mange takk for svar. Da har jeg det meste under kontroll.

 

Det jeg tenker på mtp firehjulskontroll og innstilling av lys er at det er veldig bortkasta penger om jeg må gjøre dette på nytt når jeg smeller bilen enda mer nedpå etter godkjenning. Men dette utgjør kanskje så liten forskjell at det ikke er vits i?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med å bare sette inn originale pærer før kontrollen? Det tar deg 10 min..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke noe problem med hovedlykter, bare at jeg antageligvis må stille de om igjen når jeg monterer xenon tilbake. Værre med tåkelyktene der det er modifisert litt for å tilpasse andre pærer enn det som skal være

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uten papirer på hjul- og lysstilling så får du ikke godkjent noe. Det er et av kravene de har, så med mindre du har flaks bør du koste på deg kontrollen.

 

Ja, du bør ideelt sett gjøre dette igjen etter du senker neste gang, men det er kun hvis du er bekymret over feil dekk slitasje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det stor høydeforskjell på godkjenningshøyde og kjørehøyde, om ikke hadde jeg prøvd å ta kontrollen der du vanligvis har den, og satset på at verdiene var ok, så skrur du opp på godkjenning, og ned igjen etter på. Skrur du til eksakt samme høyde, blir forstilling riktig igjen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det stor høydeforskjell på godkjenningshøyde og kjørehøyde, om ikke hadde jeg prøvd å ta kontrollen der du vanligvis har den, og satset på at verdiene var ok, så skrur du opp på godkjenning, og ned igjen etter på. Skrur du til eksakt samme høyde, blir forstilling riktig igjen

 

Det var ikke et så altfor dumt alternativ, men det er det å få bilen inn på bukk på verksted som utfører kontrollen når denne er så lav. Høydeforskjellen er 8 runder. Tilsier vel ca 3cm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uten papirer på hjul- og lysstilling så får du ikke godkjent noe. Det er et av kravene de har, så med mindre du har flaks bør du koste på deg kontrollen.

 

Ja, du bør ideelt sett gjøre dette igjen etter du senker neste gang, men det er kun hvis du er bekymret over feil dekk slitasje.

 

Når jeg da senker igjen er det negativ eller positiv camber jeg får?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er egentlig veldig enkelt og greit:

 

Bilen må være i forskriftsmessig stand og du må ha med hjulstillingspapirer, TÜV og vognkort del 1 og 2.

Papirer på lysjustering har jeg aldri hørt om, og ikke er det noe krav heller. De sjekker lysene så fort du kjører inn i kontrollhallen, er de ikke justert, så sender de deg i skranken for å betale, og deretter hjem med kontrollseddel.

 

Skjønner ikke hvorfor du er så opptatt av å spare penger? Det er ikke snakk om annet enn trafikksikkerhet, både din egen og andres. Har du ikke penger til det som kreves ved bilhold, så kjøp deg månedskort. :)

 

Fabian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er egentlig veldig enkelt og greit:

 

Bilen må være i forskriftsmessig stand og du må ha med hjulstillingspapirer, TÜV og vognkort del 1 og 2.

Papirer på lysjustering har jeg aldri hørt om, og ikke er det noe krav heller. De sjekker lysene så fort du kjører inn i kontrollhallen, er de ikke justert, så sender de deg i skranken for å betale, og deretter hjem med kontrollseddel.

 

Skjønner ikke hvorfor du er så opptatt av å spare penger? Det er ikke snakk om annet enn trafikksikkerhet, både din egen og andres. Har du ikke penger til det som kreves ved bilhold, så kjøp deg månedskort. :)

 

Fabian

 

joda, de sjekker papirer fra lyskontroll. kun at du har utført dette

 

samt om du har lastregulator så skal denne justeres og dokumenteres også. dette gjelder vel bare de litt eldre bilene som har dette montert

 

for at jeg skulle få godkjent golfen senka krevde de:

 

Lysjustering

Lastreg justering

TUV papirene

hjulkontrollen

 

 

dog ble den godkjent med 3 grader negativ camber bak, noe som var VELDIG uttafor :) men det var ikke så farlig sa dem

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg trengte heller ikke papir på lysjustering. Kan ikke skjønne det er nødvendig da det tar dem 2 minutter maks å sjekke det selv. Eneste jeg hadde var TUV og papir på 4 hjulskontrollen, hadde ikke med vognkort del 2 da det var borte og det var ikke noe problem

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min kontrollør sa 'Håper du har satt in xenonlamper, for lyset på de C4'ene er skikkelig dårlig!' :P

Men han sjekket også at de ikke sto stilt for høyt opp, og konsentrerte seg mer om viktige ting som bremser og styring.

Fasiten er som flere sier; få papirer på senk, eller vis med originalt understell. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjeldende kjøretøyforskrift kapittel 7 omhandler reparasjon, ombygging og oppbygging.

Blant annet finner man denne paragrafen:

7. Krav om dokumentasjon

For kjøretøy som repareres/ombygges/oppbygges slik at vitale deler på kjøretøyet – ramme, karosseri, bremser, lysutstyr, styring, motor, fjærer, støtdempere, felger, dekk osv. – avviker fra den utførelsen som er foreskrevet eller tillatt av kjøretøyfabrikanten og/eller fra den utførelse som kjøretøyet hadde ved første gangs registrering i riket, skal det fremlegges dokumentasjon fra kjøretøyfabrikanten eller fra kompetent, uavhengig laboratorium for at de benyttede deler er egnet og at kjøretøyet etter reparasjonen/ombyggingen/oppbyggingen har tilfredsstillende kjøreegenskaper og vil tåle de påkjenninger det kan regnes med å bli utsatt for.

Slik dokumentasjon som nevnt i første ledd, kreves ikke dersom kjøretøyet på de aktuelle punkter med rimelighet kan kontrolleres av regionvegkontoret

 

Sannsynligvis eksisterer det en internt håndbok/veiledning for hva som bør kontrolleres, hvor det trolig inngår: Sjekk av godkjenning på delene fra laboratorium, sjekk av hjulstillingskontrollpapirer, sjekk av papirer på justering av lys og justering av lastventil.

 

Men de to siste punktene kan vel kontrolløren med rimelighet selv kontrollere, og dermed bør det være mulig å få godkjent uten dokumentasjon på dette. Men: Jo enklere man gjør det for kontrolløren jo glattere vil prosessen gå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uansett så er det veldig lettvint å be de som tar hjulstillingen og også justere lysene når først bilen er på verkstedet.

Jeg ble iallefall bedt om å fremvise papirer som tilsa at lysene var korrekt justert i forhold til høyden på bilen.

 

Min erfaring er uansett at jo fler papirer/dokumenter du har med deg, jo bedre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg da senker igjen er det negativ eller positiv camber jeg får?

Du får negativ camber foran når du senker. Bak må du justere camberen selv dersom du ønsker mer negativ camber.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er egentlig veldig enkelt og greit:

 

Bilen må være i forskriftsmessig stand og du må ha med hjulstillingspapirer, TÜV og vognkort del 1 og 2.

Papirer på lysjustering har jeg aldri hørt om, og ikke er det noe krav heller. De sjekker lysene så fort du kjører inn i kontrollhallen, er de ikke justert, så sender de deg i skranken for å betale, og deretter hjem med kontrollseddel.

 

Skjønner ikke hvorfor du er så opptatt av å spare penger? Det er ikke snakk om annet enn trafikksikkerhet, både din egen og andres. Har du ikke penger til det som kreves ved bilhold, så kjøp deg månedskort. :)

 

Fabian

 

Når det koster 1500kr for en firehjulskontroll så er det vel rimelig bortkasta penger å ta denne 2 ganger rett etter hverandre etter min mening. Er ikke snakk om å ikke ha råd til å eie bil

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet om senkesett blir godkjent om verdiene er røde på en forstillingskontroll?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.