Passat B5, vannlekasje gulv baksete

Anbefalte innlegg

Samboer parkerte bilen med passasjervindu fremme åpent over natta. Med regn hele natten ble alt gjennomvått. Tok ut sete, løftet opp teppe og satt inn kupevarmer noen dager. Alt tørt og fint. Sjekket samtidig for lekasje ved batterikassa når jeg først hadde teppet oppe. Dvs jeg la hageslangen oppi der, mens jeg kikket på gulvet under teppet. Ingen lekasje.

Nå i dag er teppet gjennomvått i gulvet bak passasjersetet. Forran er det tørt.

Hvor kan dette komme inn? Trodde bare det var batterikassa som var utsatt punkt på disse.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Typiske vannlekkasjer på passater:

Pollenfilter boks til venstre i vannkassen,pakningen blir dårlig under denne og vannet renner inn.

Opp med denne og legge en tykk remse med "Hitler toy" aka terroson betyl gummi eller lignede.

Dette gjelder også boksen som står til høyre vannkassen med ecu og reler.

Får å komme til best mulig så må visker armer og vannaviser over frontrute av.

Så kan de også lekke vann inn via dørene gjennom vindushever platene ,åpne alle 4 dørene og spyle med en jevn dusj på vinduet,lur gjerne et par kiler mellom vindu og pakning.

Hvis lekkasje så renner ut mellom dør bekledning og dør,kan være en ide også å ta av dørbekleding for å evt se bedre.

Repløsning er å evt kjøpe ny vindusheverplate eller å bruke silikon for å tette mellom vindusheverplate og dør.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm trodde jeg kunne utelukke lekkasje forran under batterikassa, men etter en times kjøretur nå så er gulvet forran på passasjersiden gjennomvåt den også, selv om det ikke har regnet like mye i dag. Det er vann også oppå gummimatta.. Så da må det vel dryppe ned fra dashbordet eller noe..

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mente selvfølgelig at pollenfilterboksen ligger på høyresiden og ecu på venstre siden.Det kan samle seg en go del løv og dritt bak boksen som gjør at vannet blir stående der.Kan nesten garantere at vannet kommer inn der.Jobber på vw i bodø og har hatt en del passater med vannlekkasje.Ta ut pollenfiltre og kjenn etter fukt eller om du ser noen antydninger til at vannet har rent inn.

Det er pakning nr 14 som svikter,det er laget i skumgummi som mister spenn og klarer ikke å tett lengre.

pollenfilter.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk!

Skal se hva jeg får sjekket i dag, er på ferie med begrenset verktøytilgang.

Jeg vannet frontruta med hageslange uten at jeg kunne se noe renne ned langs torpedoveggen når jeg hadde brettet opp teppet.

Virket nå som at det kom inn et sted bak først, og at det trakk seg fremover etterhvert som jeg kjørte. Selv om det nå var helt tørt under teppet fremme. Det var bare vann i øverste laget (intill videre)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjørte snaue 30 mil i regnvær igjen i går, da byttet jeg og samboer på litt, og mens jeg var passasjer så fikk jeg sjekket opp under handskerommet, der rant det strie strømmer fra under varmeapparatet. Dvs mot midtre del av dashboardet.

Da er det vel sannsynligvis pollenfilter lekasjen din da Dag?

Kan man tette med sikaflex, eller må det være butyl greiene? evt hvor får man kjøpt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

sjekk dreneringen under bateriet ditt....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

sjekk drenering å pollen filter.på min gamle randt det nesten over skjermer

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja er vel i grunn klar over hvor det renner i fra, spm er hvor man får kjøpt denne gummi smørja som fikser dette.

Det rare er at når jeg la hageslangen ved batteriet og lot det renne masse der så kom det ingenting inn..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser faktisk ut til at jeg har hatt lekasje både fra torpedovegg og fra dørtrekket i bakdøren.

klipset som låser vinduet til hevemekanismen var borte, slik at ruta ikke lå i spenn ut mot pakningen. Vann rant inn i døren, og metallplata inni døra tettet ikke helt i bunn.. Testet med hageslangen og det renner vann inn igjennom hull der et av klipsene som holder ledningene sitter. Har klint tec7 rundt hele bunnen av metallplaten, så der blir det tett. Men der hvor klipsene sitter vet jeg ikke helt.

Torpedoveggen står for tur i morgen. Sjekket såvidt under pollenfilteret, der var det tørt og fint.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg fått tettet med ny pakning rundt pollenfilter. Rengjort under batteri så der burde alt være i orden. Allikevel synes jeg det var fuktig under varmeapparatet nå i stad.

Har også tettet lekasje i bakdør, mellom dør og metallplaten bak dørtrekket. Det samme ser jeg nå at er et problem ved passasjerdøren forran. Det lekker fra der dørtrekket møter døren.

Jeg tok av dørtrekk og begynte å skru av de 10mm boltene som holder metallplaten på plass. Men den satt fortsatt fast. Søker litt på forumet her og ser at det er to punkter som må borres ut. Jeg borrer, og hva skjer. Joda, disse to punktene er fester til løpehjul for vaieren som løfter ruten. Er det mulig! Satser på at jeg klarer å feste dette provisorisk med skrue og mutter. Men det virker som at vaieren er alt for stram til at jeg klarer å klemme den på plass igjen. Er det noen som har vært borti dette?

Hvordan er det meningen å få av denne metallplata uten å ødelegge for vindushever?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikke også et problem med at dreneringen til AC'en kan gå tett og da renner evt. vann inn i kupeen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg faktisk funnet ut at alle 4 dørene lakk på samme sted.

Dette er nå 100% tett. Pollenfilteret holderen har fått ny pakning. Dreneringen under batteriet er rensket og sjekket.

I går regnet det en skvett igjen, og teppet er igjen gjennomvått på passasjersiden forran. Hvor kan så dette komme fra? Bilen har ikke takluke. Dette med AC drenering har jeg ikke fått sjekket. Hvor går den?

Jeg har også byttet skjermen på høyre side, kan det være noe der som har blitt ødelagt ifb med byttet? Klips/pakninger osv? Slik at vannsprut fra hjulbrønn blir kastet inn i bilen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk railsene, vi fant vannlekkasje på arbeidskollegaen sin passat her om dagen.Han hadde fukt i gulvet bak og tetta alle de "vanlige" plassene.Men når vi skulle ut med teppet for å tørke fant vi at vann under terskel list og opp over c-stolpe.

Vi tok av railsene og fant ut at pakningen var defekt og rustbobler i innfestning til railsene på taket.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for telefonhjelp Dag!! Beklager at jeg måtte avbryte så brått, men unga tok helt av her og kjerringa måtte på jobb.

Rails fikk nye pakninger da jeg hadde taket til lakkering tidligere i år.

Jeg hadde en mistanke om lekasje fra AC dreneringen, så på vei hjem fra jobb slo jeg på maks kjøling, og ser da at vannet spruter ut her.(se bildet) Det ble en del vann på den snaue timen hjem fra jobb. Og det regnet ikke. Det er heller ikke kjøleveske men rent vann. Så da må det vel komme fra AC?

IMG_20120723_164040.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Der var det et par bilder som var ganske forklarende.

Dog ble jeg litt usikker da jeg leste dette.

"Remove the instrument panel"

"Remove the instument panel crossmember from bulkhead"

Skal man virkelig ut med instrumentpanel, og stålbjelker i torpedoveggen..

evap_03.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var tydelig at det var AC dreneringen. Når jeg rørte det røret som går ned i gulvet så rant det masse vann ned på gulvet.

Dreneringen var ikke tett, men noe møkk var det allikvel. Vet ikke om dette var nok til å skape lekasjen? Jeg satte munnstykket til hageslangen ned i avløpet og blåste igjennom en del vann. Det gikk rett ut. Men det virker som at det ligger en støydempematte/varmeskjold helt intill utløpet på undersiden av bilen, slik at det muligens er med på å tett igjen.

Før og etter bilder.

Ser også ut som at det er en gul/hvit voks som har rent ned fra denne dreneringen. Rustbeskyttelse eller er det mugg?

IMG_20120723_205854.jpg

IMG_20120723_210816.jpg

IMG_20120723_211247.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.