#1 Skrevet Juli 4, 2012 (endret) jeg er litt forvirret akkurat nå. jeg har lest litt rundt og ser at det snakkes om 0,25 liter olje på haldex og 1 liter på diffen. forøvrig går det på 2,6 liter på kassa også. jeg kjøpte olje i går til haldex og fikk beskjed om at det måtte til 1 liter - ergo tyder det på at jeg har fått til diffen! hva er riktig? og dette verktøyet her til filteret - er det et must ved bytte? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 4, 2012 Haldex er egen tube med riktig dosering. Bakdiff er på 1 liter ja og eget delenummer så er nok den du har fått olje til. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 4, 2012 Du er helt avhengig av det verktøyet der for og bytte haldexfilteret på golf 4, og skoda octavia1... Du greier uten på sharan... Men haldex på transporter t5 greier du og lage verktøy selv for filteret:) Jeg har dette verktøyet du har bilde av her... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 4, 2012 Haldex er egen tube med riktig dosering. Bakdiff er på 1 liter ja og eget delenummer så er nok den du har fått olje til. Men er det haldex'en det er kritisk å bytte på eller det diffen? Du er helt avhengig av det verktøyet der for og bytte haldexfilteret på golf 4, og skoda octavia1... Du greier uten på sharan... Men haldex på transporter t5 greier du og lage verktøy selv for filteret:) Jeg har dette verktøyet du har bilde av her... Jeg har en TT - erfaring der? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 4, 2012 Men er det haldex'en det er kritisk å bytte på eller det diffen? Haldexen. Sil/filter også. Den skal byttes hver 30tusen km. Hvis ikke risikerer du at pumpa streiker. Jeg har en TT - erfaring der? Likt på denne som golf mk4. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 5, 2012 Riktig som finn kristian sier olje hver 30.000km, filter hver 60.000km... Men filteret er ikke store kostnaden så jeg bytter både filteret og haldexolje på far sin bil... Gått 210.000km uten noe tull:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 5, 2012 Da begynner jeg å få oversikt - henter olje til haldex etterpå. da mangler jeg dette speialverktøyet til filteret på haldex'en. Norske forhandlere eller delenummer hos VAG??? På girkassa og diffen - har det noen hensikt å få på en deciliter eller to ekstra? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juli 5, 2012 Da begynner jeg å få oversikt - henter olje til haldex etterpå.da mangler jeg dette speialverktøyet til filteret på haldex'en. Norske forhandlere eller delenummer hos VAG??? På girkassa og diffen - har det noen hensikt å få på en deciliter eller to ekstra? Fyll til det nesten slutter å renne over påfyllingshullet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juli 15, 2012 Ålreit 2 av 3 er gjort - venter på verktøy før haldex byttes, men kassa og diff er byttet. kasse - 14mm 6kant - tappeplugg under og påfylling på siden. kan ikke ta feil. rengjør tappeplugg for spon. 2,6 liter stemte bra - da tømte jeg også olja i fordelingskassa?? eller hva den nå heter. 10mm 6kant mener jeg det var som sitter på siden. med det samme er olje og filter på motor greit å ta ettersom du har av skidplata under. tapping er greit, oljefilteret er litt knot men bruk en slikfilteravdrager som man setter på enden av filteret sammen med en forlenger på skralla så gikk det som smurt. litt gris bare fordi IC. rør og div annet ligger rett under. gikk på ca 4,5 liter motorolje. diff er akkurat samme som kasse - tappeplugg under og påfylling på siden. 17mm 6 kant. 1 liter. både kasse og diff brukte jeg flaskene med tut men med 30cm ekstra slange. bare å klemme ut olja. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 13, 2012 haldex er byttet - spesialverktøy er et must. 5mm 6kant tappeplugg - selve enheten sitter forøvrig mellom mellomaksel og diff. tapp olje, bytt filter som sitter på passasjersiden over stikkaksel med verktøyet. fyll på enten med tube eller med væskepumpe om du ikke har bukk. trangt med silikonpistol om man ikke får løftet høyt. tøm beholder - dra ut og sett i ny tappeplugg med ny ring/skive som medfølger. vær rask så ikke man mister nevneverdig med olje. hele jobben er raskt unnagjort og rett frem 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...